English

در هشدار به هنگ کنگ؛

شی جینپینگ: چین هیچ چالشی در برابر قدرتش را تحمل نمی‌کند

همزمان با بیستمین سالروز بازگشت حاکمیت هنگ کنگ به چین، رئیس‌جمهور چین امروز (شنبه) در جریان مراسم تحلیف رهبر جدید هنگ کنگ هشدار داد که پکن هیچگونه چالشی را در برابر قدرت، اقتدار و سلطه‌اش تحمل نخواهد کرد.

شی جینپینگ: چین هیچ چالشی در برابر قدرتش را تحمل نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری موج، به نقل از خبرگزاری رویترز، 20 سال پیش کریس پاتن، فرماندار استعماری هنگ کنگ در جریان مراسمی حق حاکمیت این شهر را از انگلیس به پکن تحویل داد. هر ساله اول ژانویه به مناسبت این روز راهپیمایی در هنگ کنگ برگزار می‌شود و امسال تدابیر امنیتی بسیار شدیدی در این منطقه برقرار شده است.

شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان مراسم تحلیف رئیس جدید هنگ کنگ گفت: هرگونه تلاش برای به خطر انداختن امنیت، حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین، به چالش کشیدن قدرت دولت مرکزی و اختیارات قانون اساسی منطقه ویژه اجرایی هنگ کنگ و یا استفاده از هنگ کنگ برای انجام فعالیت‌های نفوذی و خرابکارانه علیه چین اقدامی است که فراتر از خطوط قرمز محسوب می‌شود و قطعا غیرمجاز می‌باشند.

براساس قانون اساسی هنگ کنگ از سال 1997 به مدت دست‌کم 50 سال آزادی‌هایی برای این منطقه تجاری تضمین شده است. هنگ کنگ تحت فرمول یک کشور(چین)، دو سیستم اداره می‌شود که بر اساس آن پکن اختیارات زیادی را به این منطقه اعطا کرده است.

این اظهارات شی جینپینگ جدی‌ترین اظهارات وی خطاب به هنگ کنگ بوده که در زمان تشدید تنش‌های سیاسی و اجتماعی و نگرانی‌ها نسبت به افزایش مداخله پکن در امور این منطقه مطرح شده است.

اظهارات شی جینپینگ در جمع عده‌ای از مقامات عالی رتبه و اشخاص حامی پکن پس از برگزاری مراسم سوگند کری لام، نخستین رهبر زن هنگ کنگ مطرح شد.

همزمان با برگزاری این مراسم درگیری‌های جزئی نیز صورت گرفت. فعالان حامی دموکراسی بنرهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود "دموکراسی. حق تعیین سرنوشت" و گروه‌های حامی پکن نیز این معترضان را مسخره می‌کردند.

افسران پلیس معترضان حامی دموکراسی را از منطقه بیرون راندند در حالی که گروه‌های حامی چین در آنجا باقی ماندند و به نشانه پیروزی فریاد شادی سردادند. آنها شعار "زنده باد چین" و "ما از اجرای قانون توسط پلیس حمایت می‌کنیم" سر دادند.

لام در مارس سال جاری میلادی توسط یک کمیته انتخابات 1200 نفری متشکل از طرفداران چین انتخاب شد.

لام در جریان مراسم تحلیف خود اعلام کرد که قصد دارد یک جامعه هماهنگ ایجاد کند و راه‌هایی را برای تامین اراضی جدید در هنگ کنگ که در آن هزینه مسکن بسیار بالاست و باعث اختلاف شده به وجود آورد.

انتظار می‌رود عصر امروز به مناسبت بیستمین سالروز تحویل حاکمیت هنگ کنگ از انگلیس به چین حدود 100 هزار معترض به خیابان‌های این شهر بیایند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه