English

ایران متعهد به توافق هسته ای؛ کاخ سفید در پی منزوی کردن تهران

کارشناسان چندین مرکز سیاست گذاری خارجی و امنیتی آمریکا در یکی از جدیدترین نشست های اندیشکده «شورای آتلانتیک»، ایران را همچنان به توافق هسته ای متعهد دانسته و با تاکید بر اینکه تیم «ترامپ» در حال بازنگری سیاست خود نسبت به تهران است، هدف دولت کنونی آمریکا را منزوی کردن ایران توصیف کردند.

ایران متعهد به توافق هسته ای؛ کاخ سفید در پی منزوی کردن تهران

به گزارش خبرگزاری موج، به نقل ازتارنمای رسمی اندیشکده «شورای آتلانتیک»، در این نشست با عنوان «حفظ و مبنا قرار دادن توافق هسته ای ایران» (Preserving and Building on Iran Nuclear Deal)
12 تن از صاحب نظران و تحلیلگران مطرح در حوزه سیاست گذاری خارجی آمریکا در خصوص ایران و خاورمیانه، منع اشاعه تسلیحات هسته ای وامنیت خارجی آمریکا به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در این نشست که 5 ساعت به طول انجامید، سه موضوع اساسی مورد بررسی قرار گرفت:
1-تبعات انتخاب مجدد حسن روحانی برای برجام (با حضور«امیرهندجانی» از اعضای ارشد اندیشکده «شورای آتلانتیک»، «سوزان مالونی»، مدیر بخش «سیاست خارجی» در اندیشکده «موسسه بروکینگز» و «رضا مرعشی»، مدیر تحقیقات اندیشکده «شورای ملی آمریکایی های ایرانی تبار موسوم به «نایاک». مدیریت این جلسه را «لادن ناصری»، خبرنگار ارشد ایران در «بلومبرگ نیوز» بر عهده داشت.
2-چگونه ابعاد منع اشاعه تسلیحات هسته ای برجام را حفظ و تقویت کنیم؟ در این نشست «کلسی دونپورت»، مدیر «برنامه منع اشاعه» در اندیشکده «انجمن کنترل تسلیحات»، «لورا هالتج» کارشناس ارشد اندیشکده «مرکز علوم و امور بین الملل بلفر» و «توماس پیکرینگ» معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا در «امور سیاسی» این مسئله را مورد بحث و بررسی قرار دادند. «باربارا اسلاوین» که خود یکی از کارشناسان مطرح مسائل ایران و خاورمیانه در اندیشکده «شورای آتلانتیک» است، مدیریت این جلسه را بر عهده داشت.
3-آیا تحریم های ایران باید کاهش یابد یا افزایش؟ چهره اصلی این نشست «الیزابت روزنبرگ»، عضو ارشد و مدیر «برنامه انرژی، اقتصاد و امنیت» در اندیشکده «مرکز امنیت نوین آمریکا» بود که به همراه دو تن از فارغ التحصیلان دانشگاه «جرج واشنگتن» در این باره بحث و گفت و گو کردند.
به طور خلاصه، نشست های فوق با این نتایج به پایان رسید که با انتخاب مجدد حسن روحانی، ایران بار دیگر تاکید کرده است که به تعهد خود مبنی بر پایبندی به توافق هسته ای، پایبند خواهد ماند. از سوی دیگر گرچه تیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا تدابیر لازم را برای جلوگیری از اعمال تحریم های هسته ای علیه ایران تجدید کرده است اما کاخ سفید مشغول بازنگری سیاست کلی نسبت به ایران است و نشان داده است که می خواهد تلاش کند ایران را به خاطر مداخله در مناقشات منطقه ای منزوی کند.
اندیشکده «شورای آتلانتیک» (Atlantic Council)، به عنوان یکی از تاثیرگذارترین اتاق های فکر در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا بخش مجزایی از تحقیقات خود را به تحلیل ها و انتشار گزارش های راهبردی درباره مسائل گوناگون مربوط به ایران- چه تحولات داخلی کشور و چه امور منطقه ای و بین المللی- اختصاص می دهد. در این بخش نیز برنامه ها وپروژه های مختلفی به بررسی وضعیت ایران به عنوان یکی از کشورهای تعیین کننده در معادلات سیاسی، انرژی و امنیتی خاورمیانه و بین المللی اختصاص دارد.
ازدوشنبه 22 خرداد ماه (12 ژوئن) تا شنبه 27 خرداد ماه (17 ژوئن)، 7 تحلیل در تارنمای این اندیشکده منتشر شده است. همچنین اعضای این موسسه در رسانه ها و نشریات مطرح دیگر نیز قلم زده اند. می توان یکی از دلایل افزایش حجم نوشتارهای تحلیلگران این اندیشکده را طی هفته اخیر، بروز برخی مناقشات جدید در خاورمیانه از جمله تنش بین کشورهای عضو «شورای همکاری خلیج فارس» و قطر به راهبری عربستان سعودی و همچنین تشدید تنش بین ایران و آمریکا با محوریت «برجام» دانست. همچنین حضور ایران در سوریه و حمله تروریستی اخیر تهران نیز مورد توجه اندیشکده «شورای آتلانتیک» بوده است.
 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه