English

بازداشت ده ها فعال مصری معترض به واگذاری دو جزیره به عربستان

پلیس مصر روز جمعه ده ها فعال این کشور را که به تصمیم پارلمان مصر برای واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان معترض هستند، بازداشت کرد.

بازداشت ده ها فعال مصری معترض به واگذاری دو جزیره به عربستان

به گزارش خبرگزاری موج، پارلمان مصر روز چهارشنبه گذشته در جلسه ای با واگذاری حاکمیت دو جزیره «تیران» و «صنافیر» در دریای سرخ به عربستان موافقت کرد.
این اقدام پارلمان، خشم مردم مصر به ویژه فعالان مصری را برانگیخته است.
یکی از وکلای مصری که تلاش می کند فعالان بازداشت شده را آزاد کند، در این باره گفت: نیروهای امنیتی مصر از روز چهارشنبه که پارلمان با واگذاری این دو جزیره به عربستان موافقت کرد، حدود 50 فعال را در سراسر کشور بازداشت کرده اند.
مخالفان توافقنامه ترسیم مرزها میان عربستان و مصر، در این باره می گویند که سران مصر دو جزیره را در قبال دریافت کمک های مالی از عربستان، به این کشور واگذار کرده اند.
«حمدین صباحی» نامزد سابق ریاست جمهوری و رهبر مخالفان واگذاری دو جزیره به عربستان، در یک نوار ویدئویی گفت، امیدواریم مردم در صحنه حاضر شوند چرا که ما بدون مشارکت آنها نمی توانیم از حق شان دفاع کنیم.
ده ها خبرنگار مصری هم روز سه شنبه گذشته در مرکز قاهره در اعتراض به واگذاری این دو جزیره به عربستان اعتراض کردند و پلیس آنها را سرکوب کرد.
کمیسیون امور قانون اساسی و قانونگذاری پارلمان مصر روز سه شنبه گذشته با تعیین مرزها میان مصر و عربستان موافقت کرده بود.
براساس نتایج به دست آمده از یک نظرسنجی در مصر، 47 درصد شهروندان این کشور دو جزیره تیران و صنافیر در دریای سرخ را متعلق به مصر می دانند.
پارلمان مصر در حالی با واگذاری این دو جزیره به عربستان موافقت کرده است که روابط میان ریاض و قاهره پس از ماه ها تنش و سردی، رو به بهبودی گذاشته است.
توافقنامه ترسیم مرزهای بین عربستان و مصر سال گذشته در حضور «عبدالفتاح السیسی» رئیس ‌جمهوری مصر و «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی در کاخ «الاتحادیه» در شرق قاهره امضا شد.
جزایر صنافیر و تیران از بیشترین اماکن طبیعی مورد استقبال گردشگران در جنوب صحرای سینای مصر به شمار می‌روند و سفرهای دریایی منظم در این جزایر برگزار می‌شود و در اوج فصل گردشگری در «شرم الشیخ» با استقبال زیادی روبه‌ رو هستند؛ اما اهمیت راهبردی جزایر یاد شده در واقع شدن آن در ورودی و خروجی خلیج عقبه است که می ‌توان با بستن آنها، تردد دریایی در بندر «ایلات» در فلسطین اشغالی را متوقف کرد.
 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه