English

رئیس جمهور قرقیزستان:

حضور شهروندان سازمان شانگهای در داعش باعث نگرانی است

رئیس جمهور قرقیزستان در نشست سازمان شانگهای گفت: حضور شهروندان سازمان همکاری شانگهای در گروههای افراطی به خصوص داعش جای نگرانی دارد که بایستی این معضل سریعا بر طرف شود.

حضور شهروندان سازمان شانگهای در داعش باعث نگرانی است

به گزارش خبرگزاری موج، «الماس‌بیک آتامبایف»، رئیس جمهور قرقیزستان در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با اشاره به الحاق هند و پاکستان به این سازمان، اظهار داشت: قرقیزستان از پیوستن این 2 کشور به سازمان استقبال می‌کند و این موضوع صفحه جدیدی در تاریخ سازمان باز می‌کند.

آتامبایف با اشاره به وضعیت کنونی منطقه، تصریح کرد: تنش رو به افزایش در خاورمیانه باعث رشد افراط‌گرایی، تروریسم، جدایی‌طلبی، جنایت فرامرزی و قاچاق مواد مخدر می‌شود. همچنین اوضاع در افغانستان و جذب شهروندان کشورهای ما به جرگه‌های داعش مایه نگرانی است. در این رابطه، باید کارآمدی ساختار ضد تروریستی منطقه‌ای سازمان شانگهای را ارتقا داد.

رئیس جمهور قرقیزستان با اشاره به فعالیت سازمان همکاری شانگهای، خاطرنشان شد: مرزهای کشورهای این سازمان باید کمربند صلح و دوستی شوند.

آتامبایف با اشاره به ضرورت تقویت همکاری این سازمان، اظهار داشت: ما باید از طریق توسعه روابط تجاری و اقتصادی همکاری در داخل سازمان همکاری شانگهای را افزایش دهیم که این موضوع باعث تأمین امنیت و ثباتی در منطقه خواهد بود.

وی ادامه داشت: قرقیزستان یکی از بنیان‌گذاران سازمان همکاری شانگهای بوده است و در صورت راه اندازی بانک سازمان شانگهای خواهان باز شدن دفتر اصلی آن در «بیشکک» هستیم.

آتامبایف افزود: باید گفت که توسعه زیرساخت‌ها نقش مهمی در گسترش همکاری های اقتصادی ایفا می‌کند و بدون آن تعمیق جریانات همگرایی که در چارچوب ایده جهانی «یک کمربند-یک مسیر» مطرح می‌شوند، امکان‌پذیر نیست.

رئیس جمهور قرقیزستان متذکر شد: بیشکک بار دیگر خواهان تحقق پروژه راه آهن چین-قرقیزستان- ازبکستان و برنامه اقدامات مشترک در راستای همکاری در حوزه گردشگری می‌باشد.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی بین دولتی است که در 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد.

در نشست این سازمان در «تاشکند» در سال 2016 میلادی نمایندگان هندوستان و پاکستان یادداشت‌هایی را برای عضویت ثابت در سازمان همکاری شانگهای‌ امضا کردند که در نشست امروز آستانه آنها به عضویت ثابت این سازمان درآمدند.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه