English

ادعای الشرق‌الاوسط درباره توافق ایران و حماس در لبنان

یک روزنامه سعودی مدعی شد که مسئولانی از جمهوری اسلامی ایران با مسئولان جنبش حماس نشست‌هایی در لبنان داشتند و به توافق همکاری رسیدند.

ادعای الشرق‌الاوسط درباره توافق ایران و حماس در لبنان

به گزارش خبرگزاری موج، روزنامه الشرق الاوسط با بیان این ادعا که در دو هفته گذشته نشست‌های گسترده ای میان مسئولان بارز جنبش حماس و مسئولان ایرانی که برخی از آنان فرماندهان سپاه قدس هستند برگزار شد و در این نشست‌ها مسئولانی از حزب‌الله لبنان حضور یافتند، نوشت که در این نشست‌ها ایران و حماس به توافق‌های اولیه رسیدند و مقرر شد جمهوری اسلامی ایران حمایت مالی از جنبش‌های حماس را از سر بگیرد و روابط طرفین تقویت شود، همچنین توافق کردند که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاس حماس در اولین فرصت به تهران برود و پیام دوستی وگذر از اختلافات قدیمی را به تهران برساند.

در این گزارش آمده است که در زمانی که جنبش اسلامی غزه از بحران شدید مالی رنج می‌برد، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و همچنین یحیی سنوار، رئیس جنبش اسلامی غزه از این توافق حمایت کردند.

به نقل از برخی منابع آمده است که جنبش حماس به دلیل کمبود بودجه 30درصد از حقوق کارمندان خود از جمله گردان‌های قسام را کم کرده است و ایرانی‌ها برای از سرگیری روابط از انتخاب دوباره اسماعیل هنیه استفاده کردند و ایران خواستار رسیدن اسماعیل هنیه به ریاست بود و به هیچ وجه دوست نداشتند که موسی ابومرزوق به ریاست برسد زیرا با پخش فایل‌هایی مدعی شده بود که حمایت ایران از مقاومت دروغ است.

همچنین ادعا شده است که ایران دیپلماسی اسماعیل هنیه را بر خالد مشعل، رئیس پیشین حماس ترجیح می داده و خواستار بازگشت نظامیانی همچون گردان‌های قسام به جنبش حماس بوده است. زیرا گردان‌های قسام هم‌پیمانانی قدیمی برای ایران به شمار می‌روند و روابط جدید حماس با ایران از پیام‌های تبریکی که مسئولان ایرانی به فرماندهان حماس می‌فرستادند نمایان شد و در همان ساعات اولیه انتخاب اسماعیل هنیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران انتخاب وی را تبریک گفت. سپس سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در پیامی دیگر انتخاب وی را تبریک گفت و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز در یک تماس تلفنی انتخاب هنیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس را تبریک گفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه