English

مخالفت جهاد اسلامی با سند حماس زنگ خطر است

سرویس بین الملل- رای الیوم نوشت که مخالفت جهاد اسلامی با سند حماس باید زنگ هشدار را برای مقامات حماس به صدا در می‌آورد.

مخالفت جهاد اسلامی با سند حماس زنگ خطر است

به گزارش خبرگزاری موج، روزنامه «رأی‌ الیوم» در گزارشی به مخالفت جهاد اسلامی با سند سیاسی جدید حماس پرداخت و آن را لرزشی برای «ائتلاف راهبردی اسلامی جهادی» توصیف کرد.

 پس از اعلام سند سیاسی حماس در هفته گذشته، این جنبش در صدر تیتر روزنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و نیز شبکه‌های تلویزیونی قرار گرفت و این سند با واکنش‌های بسیار موافق و مخالف به ویژه در بند مربوط به موافقت با تاسیس دولت مستقل فلسطینی با مرزهای 1967 روبرو شد.

بر اساس گزارش وبگاه «رأی‌الیوم»،  «احمد یوسف» از اعضای ارشد حماس که از اولین منتشرکنندگان بخش‌هایی از این سند و از حامیان سرسخت آن است، در مقاله‌ای به زبان انگلیسی در «میدل ایست‌ای» نوشت: این سند، گامی به سمت حل همیشگی نزاع فلسطینی-اسرائیلی است؛ مبارزه، علیه یهودیان و دین آنها نیست بلکه مبارزه علیه [رژیم] اشغالگر اسرائیلی است و سند مذکور «واقعیت جدید سیاسی» را که حماس و منطقه با آن روبروست ، منعکس می‌کند و در حال حاضر باید گفت‌وگویی میان جامعه بین‌المللی و حماس باز شود.

در ادامه این گزارش آمده است: مخالفان این موضوع و نیز کسانی که شک دارند این روش معتدل ومیانه به نتیجه برسد، کم نیستند زیرا سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» از 40 سال قبل آن را در پیش گرفته اما به بن‌بست رسیده است؛ علاوه اینکه شرایط کنونی منطقه و بارزترین آنها جنگ در سوریه، یمن، عراق و لیبی ، مسأله فلسطین را در حاشیه قرار داده و هر پیشنهاد جدیدی با استقبال کم روبرو خواهد شد.

بزرگترین اعتراض بر این سند از جانب جهاد اسلامی و به زبان «زیاد النخاله» معاون دبیرکل این جنبش اعلام شد؛ این دو جنبش نزدیک به 20 سال است که با یکدیگر ائتلاف دارند و اعتراض مذکور از این جنبه مهم است؛ امری که حماس را در موضع سختی قرار داده است.

النخاله در گفت‌وگو با «فلسطین‌الیوم» گفت جهاد اسلامی از پذیرش ایجاد دولت فلسطین با مرزهای 1967 توسط حماس استقبال نمی‌کند زیرا پذیرفتن این موضوع، به نوعی شناسایی ضمنی اسرائیل به شمار می‌رود. با این روند ، جهاد اسلامی به عنوان تنها طرفی باقی خواهد ماند که راهکار دو دولتی و هر راه‌حل مسالمت‌آمیز دیگری با اسرائیل را از اساس رد خواهد کرد و بر محبوبیت مردمی آن اضافه خواهد شد.

رأی‌الیوم در ادامه به نقل از منابع مستقل در نوار غزه نوشت: پس از انتشار سند سیاسی حماس، محبوبیت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان در این منطقه بیشتر شده است، واضح است که حماس به یک ماجراجویی روی آورده که بسیاری آن را «شتابزده، غافلگیرکننده و صادر شده در زمان نامناسب» می‌دانند.

در ادامه این گزارش آمده است: حماس به انتشار سند مذکور قصد دارد چندین اتهام از جمله افراطی‌گرایی، ضد یهودی بودن و نیز وابستگی به اخوان‌المسلمین را از خود دور کند و در جامعه بین المللی مقبول واقع شود اما برای تحقق این هدف باید امتیازهای بسیاری بدهد که منجر به پژمردگی‌اش خواهد شد

رأی‌الیوم  سپس نوشت: مفهوم «جهاد » از ادبیات حماس حذف شده و مفهوم «مبارزه» جایگزین آن شده است و این موضوع رویکرد جدید حماس را منعکش می‌کند و نشان می‌دهد حماس خطاب‌قرار دادن غرب و دادن اولویت به آن را در مقدمه قرار داده است و این همان کاری است که ساف انجام داد و چیزی جز ذلت نصیبش نشد. موضع مخالف جهاد اسلامی در این خصوص باید زنگ‌های هشدار را برای حماس به صدا در آورد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه