English

پایگاه خبری ترکیه‌ای: اروپا در حال پشت کردن به آزادی بیان است

یک پایگاه اینترنتی ترکیه‌ای نوشت، تصمیم‌های اخیر چند کشور اروپایی شامل هلند،‌ اتریش و آلمان برای ممنوع کردن تجمع‌های وزیران دولت ترکیه در این کشورها مغایر با آزادی بیان و عقیده است.

پایگاه خبری ترکیه‌ای: اروپا در حال پشت کردن به آزادی بیان است

به گزارش خبرگزاری موج، پایگاه ورلدبولتن نوشت: «برخی از کشورهای اروپایی تصمیم‌هایی را اتخاذ کرده‌اند که هیچ نسبتی با آزادی بیان یا عقیده ندارد.

هلند،‌ اتریش و آلمان از جمله این کشورهای غربی هستند که اقدام به لغو جلسات و تجمع‌های سیاستمداران و وزیران دولت ترکیه کرده‌اند که قرار بود در راستای کمپین حمایت از رای مثبت به اصلاحات قانون اساسی ترکیه برگزار شوند. این رفتار کشورهای غربی و اروپایی مغایر با اصول دموکراسی و آزادی بیان است.

درحالی که اتریش پیشنهاد ممنوعیت تجمع‌های حمایت از اصلاحات قانون اساسی ترکیه در سراسر اروپا را داده مخالفان دولت ترکیه که حامی رای منفی به این اصلاحات هستند توانسته‌اند در کشورهای اروپایی بدون هیچگونه مزاحمتی تجمع برگزار کنند.

این نشان می‌دهد که برخی از کشورهای اروپایی و دولت‌هایشان علنا می‌خواهند در همه پرسی مربوط به اصلاحات قانون اساسی ترکیه که منجر به روی کارآمدن نظام ریاست جمهوری می‌شود، رای منفی پیروز شود.

در تاریخ 24 فوریه حزب مخالف مردم جمهوری‌خواه ترکیه به همراه دو حزب مخالف دیگر یعنی حزب دموکراتیک خلق و حزب آزادی و همبستگی توانستند در برلین تجمعی را در حمایت از رای منفی در این همه پرسی برگزار کنند اما بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه از حزب حاکم عدالت و توسعه نتوانست در تاریخ 2 مارس در شهر کوچکی در غرب آلمان یک سخنرانی برای مهاجران ترکیه‌ای برگزار کند.

در پی این اولین ممنوعیت از سوی دولت آلمان مقامات محلی همچنین یک میتینگ نیهات زیبکجی، وزیر اقتصاد ترکیه در شهر کلن در تاریخ 5 مارس را لغو کردند.

آنها همچنین تجمع‌های تانر ییلدیز، وزیر سابق انرژی ترکیه را در تاریخ‌های 6 و 7 مارس در دو شهر دیگر آلمان لغو کردند.

با این حال او تنها توانست برای جامعه ترکیه‌ای‌ها در فرانکفورت سخنرانی کند.

یکی از مهمترین موارد این لغو سخنرانی‌ها مربوط به سخنرانی مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در 7 مارس در شهر هامبورگ است.

به رغم لغو سخنرانی او چاووش‌اوغلو به آلمان رفته و در محل کنسولگری کل ترکیه در شهر هامبورگ برای جامعه ترکیه‌ای‌ها سخنرانی کرد.

یک روز بعد از این تجمع چاووش‌اوغلو و زیگمار گابریل، همتای آلمانی او از تمایل مشترکشان برای کاهش تنش میان دو کشور بر سر ممنوعیت مناقشه برانگیز این تجمع‌های سیاستمداران ترکیه‌ای سخن گفتند.

بعد از این اتفاقات مشاهده شد که در هلند نیز سیاست‌های راست افراطی دستور کار انتخابات این کشور را که چهارشنبه آینده برگزار می‌شود، تحت تاثیر قرار داده است. حتی احزاب جریان اصلی نیز از سخنان نژادپرستانه برای جلب نظر رای دهندگان راست‌گرا استفاده می‌کنند و اخیرا ترکیه را در کمپین‌های انتخاباتی هدف قرار داده‌اند.

مقام‌های هلند تجمعی که قرار بود با حضور وزیر خانواده و امور اجتماعی ترکیه فاطمه بتول سایان، در شهرهای هانگلو و وهل در روز جمعه برگزار شود، کنسل کرده‌اند.

روز شنبه نیز مقام‌های هلند جلوی به زمین نشستن پرواز چاووش‌اوغلو در شهر روتردام برای برگزاری تجمع در این شهر را گرفتند که این واکنش خشمگینانه رجب طیب اردوغان را در پی داشت.

در عین حال مقامات اتریش نیز روز جمعه اجازه به سخنرانی تانر ییلدیز، وزیر انرژی سابق ترکیه در شهر ورارلبرگ ندادند.

مقام‌های این شهر اظهارنگرانی کردند که ممکن است سخنرانی‌های سیاسی در این رویداد انجام شود.

اتریش همچنین سه تجمع محمد مفید آیدین، نماینده پارلمان از حزب حاکم ترکیه که قرار بود روزهای شنبه و یکشنبه در سه شهر این کشور انجام شود کنسل کرد و علت آن را نگرانی‌های امنیتی خواند.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه