English

در میان پیشروی‌ نیروهای عراق؛

داعش کوچه‌های غرب موصل را بسته و متوسل به استفاده از گاز سمی شده است

نیروهای عراقی بعد از آزادی فرودگاه موصل و پادگان الغزلانی، همچنان در حال پیشروی در مناطق غرب موصل هستند، در حالی که داعش برای بازداشتن آنها متوسل به استفاده از گاز سمی شده است.

داعش کوچه‌های غرب موصل را بسته و متوسل به استفاده از گاز سمی شده است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، پلیس فدرال عراق از آزادسازی محله‌ای جدید در غرب موصل طی امروز (شنبه) یعنی منطقه حاوی الجوسق خبر داد.

رائد شاکر جودت، فرمانده پلیس عراق اعلام کرد، نیروهای واکنش سریع پلیس فدرال توانستند امروز صبح منطقه حاوی جوسق را آزاد کنند و اکنون در حال پیشروی به سمت محله الجوسق در همجواری رود دجله هستند.

داعش کوچه‌های غرب موصل را بسته و متوسل به استفاده از گاز سمی شده است

پلیس فدرال روز جمعه اعلام کرده بود، نیروهای پلیس در یک کیلومتری محله الدواسه هستند که در مرکز موصل قرار دارد و شامل ساختمان‌های مهم دولتی است.

رائد شاکر جودت، فرمانده پلیس فدرال عراق اعلام کرد که نیروهای پلیس فدرال محله الطیران در غرب موصل را آزاد و 50 تروریست را از پای درآوردند. آن‌ها همچنین 25 بمب را منفجر کردند.

نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم عراق نیز به محله المأمون در غرب موصل حمله کرده و به پیشروی خود در این محله ادامه می‌دهند. نیروهای عراقی همچنین در محله الدندان پیشروی کرده‌اند.

این نیروها روز پنجشنبه فرودگاه موصل را به طور کامل آزاد کردند و اکنون مشغول پاکسازی آن از بمب‌ها و مین‌ها هستند تا بتوانند از این فرودگاه به عنوان پایگاهی برای بیرون راندن کامل تروریست‌ها از موصل استفاده کنند.

شهر موصل، مرکز استان نینوا و آخرین مقر داعش در عراق محسوب می‌شود. داعش در سال 2014 کنترل این شهر بزرگ و باستانی را در دست گرفت.

عملیات آزادی موصل 17 اکتبر آغاز شد و نیروهای عراقی موفق شدند شرق این شهر را به طور کامل آزاد کنند و اکنون مشغول عملیات در بخش غربی موصل هستند.

به نظر می‌رسد عملیات در غرب موصل سخت‌تر باشد. کرانه غربی موصل خیابان‌های بسیار باریکی دارد و تروریست‌ها هیچ گزینه‌ای پیش روی خود ندارند جز اینکه تا پای جان بجنگند و از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده کنند.

به گفته مسئولان نظامی آمریکایی تنها 2000 تروریست در غرب موصل هستند و از تمامی محورها محاصره شده‌اند.

در همین راستا، منابع محلی در استان نینوا اعلام کردند که افراد مسلح ناشناس یک مرکز رسانه‌ای وابسته به داعش را در منطقه الزنجیلی در غرب موصل به آتش کشیدند.

به گفته این منابع، داعش از چند روز پیش بعد از تشدید حملات علیه مقرهایش در غرب موصل، تمامی مراکز رسانه‌ای خود را بسته است.

همچنین منابع امنیتی عراقی اعلام کردند که تعداد زیادی از تروریست‌های داعش خود را تسلیم نیروهای امنیتی کردند.

ساکنان محلی که در غرب موصل تحت محاصره هستند به الشرق الاوسط فاش کردند، اوضاع انسانی هر روز بدتر می‌شود و غذا و آب آشامیدنی و دارو وجود ندارد.

ساکنان گفتند، داعش قانون منع آمد و شد در غرب اجرا کرده و کوچه‌ها را بسته است و هر کسی که از منزلش خارج شود حتی برای خرید مایحتاج خود که اگر بیابد با قیمت گزاف کالاها روبه‌رو می‌شود، می‌کشد. داعش همچنین کسانی که قصد فرار از غرب به شرق موصل را دارند، اعدام می‌کند.

ساکنان محله الزنجیلی گفتند، نیروهای داعش در تمامی کوچه‌ها مستقر هستند و خانه‌ها را باز کرده و از طریق خانه‌ها از این کوچه به کوچه دیگر می‌روند تا مورد هدف حملات ائتلاف ضد داعش یا جنگنده‌های عراقی قرار نگیرند.

با نزدیک شدن نیروهای امنیتی عراق به اولین محله‌های غرب موصل و حمله به دو منطقه الطیران و المامون تعداد آوارگان طی دو روز گذشته به بیش از 2000 تن رسید که از محله‌ المامون و منطقه البوسیف می‌آیند اما سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی و محلی احتمال افزایش آوارگان را به بیش از 750 هزار تن با ورود نیروها به عمق غرب موصل داده‌اند.

کمیته بین المللی نجات اعلام کرده که حدود 750 هزار عراقی همچنان تحت محاصره در غرب موصل هستند.

معاون مدیر این کمیته در عراق اعلام کرد: این یک خطر واقعی است چراکه این جنگ به محاصره غیرنظامیان برای چند هفته و شاید چند ماه می‌انجامد.

از سوی دیگر خبرنگار اسپوتنیک در عراق به نقل از یک منبع امنیتی فاش کرد، داعش از گاز سمی برای بازداشتن نیروهای عراقی از پیشروی در غرب موصل استفاده کرده است.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: داعش نیروهای عراقی را با گاز کلر بمباران می‌کند و این کار را در جریان پیشروی نیروهای عراقی به سمت پادگان الغزلانی در جنوب غرب موصل کرده است.

این منبع افزود: حدود چهار نیروی عراقی بر اثر بمباران داعش با گاز سمی به واسطه بمب‌هایی که از پهپادهایش شلیک کرد، مصدوم شدند. داعش تاکنون چهار خودروی بمب‌گذاری شده حامل گاز سمی کلر را روانه مناطق اطراف فرودگاه الغزلانی کرده است. نیروهای عراقی سه خودرو را منهدم کردند اما خودروی چهار منفجر شده که تلفاتی هم داشته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه