English

بانک ملی ایران حامی برگزاری مسابقات کشوری کشتی باچوخه اسفراین

مسابقات کشتی باچوخه اسفراین در استان خراسان شمالی با حمایت بانک ملی ایران برگزار شد.

بانک ملی ایران حامی برگزاری مسابقات کشوری کشتی باچوخه اسفراین

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، مسابقات ملی کشتی با چوخه سوم اردیبهشت ماه در محل گود چشمه زینل خان شهرستان اسفراین استان خراسان شمالی ، با حضور 480 چوخه کار و در قالب ۴۸ تیم از اقصی نقاط کشور انجام شد.

در این دوره از رقابت های کشتی با چوخه اسفراین که نمایندگان استان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی ، استاندار، معاونان و تعدادکثیری از مدیران و مسئولان استانی حضور داشتند ، نام آوران این رشته در پنج وزن و به صورت حذفی با هم کشتی گرفتند.

این مسابقه با حضور بیش از 70 هزار تماشگر برگزار و به صورت زنده از شبکه های سه ، ورزش ، اترک، شما و شبکه های رادیویی صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد.

کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی همه ساله در فصل بهار و در روز های 13 و 14 فروردین ماه در شهرستان اسفراین خراسان شمالی برگزار می شود اما امسال به دلیل همزمانی آن با ماه مبارک رمضان در اردیبهشت ماه انجام شد.

این ورزش یکی از ورزش های پرطرفدار در این خطه است که به عنوان میراث معنوی، سال 13۸۷ در فهرست آثار ملی میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند این لباس از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفید رنگی محکم می کنند تشکیل شده؛ از آنجا که این کشتی از گذشته های دور در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه