English

مراقب اسکناس و ایران چک ‌های جعلی باشید

کلاهبرداران و جاعلان همواره تلاش می‌کنند با ارائه اسکناس‌ها و ایران چک‌های جعلی و تقلبی به شعب بانک‌ها به اهداف شوم خود دست پیدا کنند.

مراقب اسکناس و ایران چک ‌های جعلی باشید

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی بانک رفاه کارگران، یکی از مسائل و چالش‌های کارکنان شبکه بانکی در حوزه صف، دریافت اسکناس‌ها و ایران چک‌های جعلی از برخی از مشتریان است که در تلاش‌اند پول‌های تقلبی و ناسالم را وارد جریان نقدی پول کنند.

از این رو، هوشیاری کارکنان در شعب بانک‌ها و کنترل نکات ایمنی در این‌گونه مواقع، کلاهبرداران را در رسیدن به اهداف شان ناکام می‌گذارد. ضروری است که کارکنان در دریافت این‌گونه اسکناس‌ها و ایران چک‌ها کنترل‌های لازم را صورت دهند و در انجام عملیات بانکی دقت نظر داشته باشند.

در همین راستا، ویژگی‌های امنیتی ایران چک‌های جدید به شرح زیر است:

۱- واتر مارک: تصویر سه بعدی یک پرنده و عدد ۵۰ به صورت روشن (الکترو تایپ) در خمیر کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور قابل رویت است.

۲- نخ امنیتی پنهان: این نخ که عبارت I.R.IRAN روی آن درج شده، درون کاغذ قرار گرفته است.

۳- نخ امنیتی پنجره‌ای: این نخ از نوع هولوگرافیکی با ریز نوشته به گونه‌ای درون کاغذ قرار گرفته که قسمتی از آن نمایان و قسمتی دیگر در بطن کاغذ مخفی است و با قرار دادن ایران‌ چک از رو در مقابل نور تمام نخ نمایان خواهد شد.

۴- طرح مکمل: این طرح به صورت تصویری و عدد ارزشی (۵۰) به گونه‌ای چاپ شده که قسمتی از طرح در رو و قسمتی دیگر در پشت ایران‌ چک قرار گرفته در مقابل نور همدیگر را کامل می کنند.

۵- چاپ برجسته: این چاپ در ۳ رنگ انجام شده که به سهولت با انگشتان دست قابل لمس و شناسایی است.

۶- طرح مخفی: این طرح در چاپ برجسته به صورت مخفی قرار دارد و با قرار دادن ایران‌ چک در راستای چشم به شکل تقریباً افقی در مقابل نور نمایان خواهد شد.

۷- طراحی خطی: طراحی تمامی نقوش ایران‌ چک به صورت خطی و با استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی انجام گرفته و هر خط حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود است. در صورتی که در نمونه‌های جعلی خطوط از ترکیب نقاط رنگی تشکیل شده‌اند و به راحتی به وسیله ذره‌بین قابل تشخیص‌اند.

۸- طراحی خطی سه‌ بعدی: طراحی ویژه‌ای که در آن نقش‌ها به صورت برجسته به نظر می‌آیند.

۹- ریز نوشته (میکرو پرینت): نوشته‌های بسیار ریزی که با ابزار بزرگ نمایی قابل مشاهده است و تنها به وسیله دستگاه‌های چاپ امنیتی چاپ می‌شوند.

۱۰- مرکب فلورسنت: نوعی مرکب که در چاپ افست بخش‌هایی از طرح به کار می‌رود. این مرکب با تابش نور ماوراء بنفش، بازتاب نور شدید داشته و به رنگ سبز فسفری تغییر می‌کند.

۱۱- چاپ نامرئی: بخش‌هایی از تصویر یک پرنده و عدد ۵۰ با مرکب نامرئی چاپ شده که زیر نور ماوراء بنفش با رنگ‌های قرمز و آبی به صورت مکمل نمایان می‌شوند.

۱۲- شماره سریال: چاپ شماره سریال ها با استفاده از مرکب قرمز و مشکی فلورسنت بوده و تحت تابش نور ماوراء بنفش به رنگ‌های طلایی مایل به زرد و سبز تغییر رنگ می‌دهند و همچنین الیاف فلورسنتی نامرئی در پشت و روی کاغذ ایران‌ چک وجود دارد که تحت تابش اشعه ماوراء بنفش در چهار رنگ زرد، سبز، قرمز و آبی قابل مشاهده خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه