English

معاون مالی و بین الملل بانک صنعت و معدن:

کاهش نرخ سود به رونق تولید و خروج اقتصاد از رکود کمک می کند

امان الله اسماعیلی آفتابدری معاون مالی و بین الملل مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: در دولت نهم و دهم نرخ تورم تقریباً دو برابر نرخ سود سپرده ها بود و این در حالی است که در دولت یازدهم و دوازدهم با کاهش نرخ تورم، نرخ سود بانکی مطابق با آن کاهش نیافته است.

 کاهش نرخ سود به رونق تولید و خروج اقتصاد از رکود کمک می کند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، اسماعیلی که در مصاحبه ی اعلام کرد: طی سال های گذشته در چند مرحله شاهد کاهش نرخ سود سپرده بودیم، به گونه ای که نرخ سود سپرده ها از 23 درصد به 15 درصد رسیده است. نرخ سود در پایان سال 93 حدود 23 درصد، در اسفند 94 به 18 درصد و در خرداد 95 به 15 درصد رسید.

وی خاطرنشان کرد: کاهش نرخ سود امتیازات مثبت و منفی را در پی دارد. امتیاز مثبت آن را می توان کمک به خروج اقتصاد و تولید از رکود عنوان نمود. اگر نرخ سود پایین بیاید بعضاً برخی از سپرده گذاران ترغیب می شوند تا در واحدهای تولیدی و صنعتی سرمایه گذاری نمایند که در این صورت می توان امید داشت تا رونق اقتصادی در بخش صنعت و تولید کشورایجاد شود.

معاون مالی و بین الملل مدیرعامل بانک صنعت و معدن بیان داشت: با کاهش نرخ سود بسیاری از مردم که سپرده های خود را با کمترین ریسک در بانک ها سپرده گذاری نموده اند، چون به دنبال بیشترین کسب سود هستند و این امکان بوجود می آید که سپرده های خود را به بازارهای مسکن ، طلا ، سکه و ارز برده که در این صورت ممکن است باعث ایجاد تورم در آن بخش ها شود.

وی تصریح کرد: به همین خاطر اگر کاهش نرخ سود به صورت دستوری و مدیریت نشده باشد باعث خروج منابع از بانکها و افزایش نقدینگی در جامعه شده و در نتیجه موجب افزایش تورم می شود. چه بسا که دولت کنونی با اجرای سیاست انقباضی طی سالهای گذشته، تورم را مدیریت نموده و باعث کاهش قابل توجه آن شده است.

اسماعیلی عنوان داشت: به همین خاطر دولت، بانک مرکزی و بانکها باید همکاری کنند تا سرمایه گذاران به جای تمرکز در بازارهای غیر مولد، بر سرمایه گذاری در صنعت و تولید کشور متمرکز شوند. فراهم نمودن شرایط برای رونق تولید ممکن است تورمی را نیز به همراه داشته باشد اما در خروج از رکود و رونق تولید و افزایش اشتغال کشور کمک شایانی خواهد نمود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: با شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در سال 96 امید است که با رونق تولید و ایجاد 950هزار شغلی که دولت محترم در برنامه های خود پیش بینی نموده است، به سمت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری حرکت کنیم. از سوی دیگر برای رونق تولید باید کیفیت تولیدات داخلی را افزایش دهیم تا ضمن اینکه مصرف کننده داخلی ترغیب به استفاده از این محصولات شود، از واردات بی رویه جلوگیری شده و صادرات غیر نفتی نیزافزایش یابد.

معاون مالی و بین الملل مدیرعامل بانک صنعت و معدن بیان داشت: زمانیکه تولیدات داخلی با کیفیت باشد، می تواند با محصولات خارجی رقابت کند و جایگزین این محصولات شود. این روند موجب رونق تولید و ایجاد اشتغال بیشتر در کشور می شود .

وی اظهار کرد: معضل مطالبات معوق نیز از بزرگترین مشکلات نظام بانکی کشور است که باید توجه بسیار ویژه ای به رفع این مشکل شود. چراکه بخش اعظم منابع بانک ها از جمله بانک صنعت و معدن مطالبات معوق است که اگر وصول شوند تسهیلات دهی بانکها به بخش تولید افزایش یافته که نتیجه آن رونق تولید و صنعت کشور خواهد بود.

اسماعیلی در ادامه به تشریح موفقیت های این بانک در زمینه تامین مالی ایجاد خط آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان و قرارداد تامین مالی ۵. ۱ میلیارد دلاری برقی کردن راه آهن تهران – مشهد که بین بانک صنعت و معدن به عنوان بانک تضمین کننده فاینانس و اگزیم بانک چین امضا شد که این قرارداد اولین قرارداد از نوع فاینانس در یک و نیم سال اخیر بانک صنعت و معدن است، اشاره کرد.

معاون مالی و بین الملل مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: همچنین امضای قرارداد فاینانس 1میلیارد و 200 میلیون یورویی به منظور تامین مالی پروژه نیروگاه حرارتی هرمزگان بین بانک صنعت و معدن و ونش اکونوم بانک روسیه که با وام دولت روسیه طی پنج سال به بهره‌برداری خواهد رسید، از جمله اقدامات مهم بانک صنعت و معدن در چند وقت اخیر است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر امضای موافقتنامه قرارداد 10 میلیارد دلاری خط اعتباری سیتیک گروپ چین با 5 بانک ایرانی به نام های بانک صنعت و معدن، پارسیان، پاسارگارد، رفاه کارگران و توسعه صادرات نخستین قرارداد بزرگ ایران با چین پس از برجام است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه