English

مشاغل مورد نیاز برای مهاجرت به ترکیه + شرایط کار و نکات مهم

بدون شک، انتخاب شغل مناسب، نقش کلیدی در مهاجرت شما دارد؛ یافتن شغلی که با مهارت‌ها و تجربه‌های شما همخوانی داشته باشد و درعین‌حال، نیازهای بازار کار ترکیه را برآورده کند، به شما در ثبات و آرامش زندگی در این کشور کمک می‌کند. در این مقاله، به بررسی مشاغل مورد نیاز برای مهاجرت به ترکیه می‌پردازیم.

مشاغل مورد نیاز برای مهاجرت به ترکیه + شرایط کار و نکات مهم
به گزارش خبرگزاری موج

، ترکیه در سال‌های اخیر به یکی از مقصدهای محبوب مهاجرت برای ایرانیان تبدیل شده است. نزدیکی فرهنگی، هزینه‌های زندگی مناسب، موقعیت جغرافیایی ایده‌آل و فرصت‌های شغلی متنوع، از جمله دلایل ترغیب بسیاری از افراد به مهاجرت به این کشور هستند. 

بدون شک، انتخاب شغل مناسب، نقش کلیدی در مهاجرت شما دارد؛ یافتن شغلی که با مهارت‌ها و تجربه‌های شما همخوانی داشته باشد و درعین‌حال، نیازهای بازار کار ترکیه را برآورده کند، به شما در ثبات و آرامش زندگی در این کشور کمک می‌کند. در این مقاله، به بررسی مشاغل مورد نیاز برای مهاجرت به ترکیه می‌پردازیم.

معرفی چند مورد از مشاغل مورد نیاز ترکیه

یکی از راه‌های آسان‌سازی شرایط مهاجرت به ترکیه، یافتن یک شغل مناسب است. بازار کار ترکیه در‌حال‌حاضر فرصت‌های شغلی متعددی را برای ایرانیان با مهارت‌های مختلف ارائه می‌دهد. در ادامه به برخی از پرطرفدارترین مشاغل اشاره می‌کنیم.

مشاغل حوزه فنی و مهندسی؛ یکی از شغل های مورد نیاز ترکیه

ترکیه در‌حال‌حاضر یکی از کشور‌هایی با سریع‌ترین رشد اقتصادی در منطقه است. این رشد اقتصادی به توسعه زیرساخت‌ها در زمینه‌های مختلف مانند حمل‌ونقل، انرژی و ساخت‌وساز نیاز دارد. مهندسان در همه این زمینه‌ها نقش حیاتی دارند؛ بنابراین کشور ترکیه به‌شدت به رشته‌های حوزه مهندسی مانند عمران، برق، مکانیک، کامپیوتر، شیمی، نساجی، معدن و... نیاز دارد.

حقوق و دستمزد این رشته‌ها در ترکیه، بر‌اساس تجربه و سابقه کار شما متغیر است؛ مهندسان باتجربه حقوق بسیار بالایی دریافت می‌کنند، برای مثال در سال 2024 میانگین حقوق سالانه مهندسان عمران و مکانیک بین 12000 تا 354000 لیر ترکیه (معادل 2500 تا 74000 دلار) و مهندسان نساجی حدود 160968 لیر ترکیه (معادل 34000 دلار) است! در کنار این حقوق عالی، بیشتر شرکت‌های مهندسی ترکیه‌ای مزایایی مانند حقوق با مرخصی، بیمه سلامت، هزینه حمل‌و‌نقل و کوپن غذا را برای شما فراهم می‌کنند.

شغل

مشاغل خدماتی در ترکیه؛ یکی از تخصص‌های پولساز برای مهاجران

حوزه خدمات مانند مشاغل گردشگری، هتلداری، رستوران‌داری، مراقبت از سالمندان و کودکان بخش مهمی از اقتصاد ترکیه است. صنعت گردشگری به‌ویژه در شهرهای گردشگری محبوب مانند استانبول، آنتالیا و بدروم سهم بزرگی در اقتصاد ترکیه دارد. بااین‌حال باید به فصلی بودن این شغل توجه کنید. حقوق شغل گردشگری در ترکیه، باتوجه‌به تجربه و موقعیت مکانی متغیر است؛ برای مثال تورلیدرها حقوق بیشتری از کارکنان آژانس‌های مسافرتی دارند.

هتلداری و رستوران‌داری نیز مانند گردشگری، شغلی فصلی است؛ بااین‌حال در شهرهای بزرگ مانند استانبول و آنکارا در همه طول سال فرصت‌های شغلی خوبی برای کار در هتل‌ها و رستوران وجود دارد. در سال 2024 میانگین سالانه حقوق آشپز در ترکیه 243000 تا 408000 و پیشخدمت ساده هتل 28000 تا 112000 لیر ترکیه است. به دلیل افزایش تعداد سالمندان، مراقبت از سالمندان و کودکان شغلی مناسب با تقاضای رو‌به‌رشد در ترکیه محسوب می‌شود. اما گاهی اوقات این شغل به مجوزهای خاصی از دولت ترکیه نیاز دارد. در سال 2024 میانگین حقوق سالانه این شغل بین 54000 تا 108000 لیر ترکیه است.

مشاغل پزشکی و پیراپزشکی در ترکیه؛ تخصصی با درآمد بالا در ترکیه

به دلیل رشد سیستم بهداشتی ترکیه و نیاز به نیروی کار ماهر، مشاغل پزشکی و پیراپزشکی مانند پرستاری، دندانپزشک، داروسازی و مامایی فرصت‌های شغلی خوبی در این کشور دارند. تقاضا برای پرستاران، به‌ویژه پرستاران متخصص در مراقبت‌های ویژه یا اتاق‌های عمل و دندانپزشکان و ماماها در مناطق روستایی به‌طور‌چشمگیری بالاست! به‌طورکلی، مناطق روستایی فرصت‌های شغلی بهتر و حقوق بیشتری برای این حوزه کاری دارند؛ اما دسترسی محدود به امکانات رفاهی از معایب آن است.

بر اساس اطلاعات SalaryExpert در سال 2024 میانگین حقوق سالانه پرستاران 48000 تا 96000 و داروسازان بین 72000 تا 144000 لیر است. حقوق این حوزه کاری باتوجه‌به محل کار، تجربه و مهارت شما تغییر می‌کند. البته برای کار در این رشته‌ها، داشتن مجوزها و مدرک‌های موردتایید ترکیه از دانشگاه‌های این کشور ضروری است.

حوزه فناوری اطلاعات در ترکیه؛ یک گروه از کارهای با موقعیت شغلی متعدد

بخش فناوری اطلاعات (IT) در ترکیه به‌سرعت در حال‌ رشد است و به نیروی کار ماهر در رشته‌های برنامه‌نویسی (به‌خصوص در جاوا، پایتون)، طراح وب، متخصص امنیت سایبری نیاز دارد. در سال 2024 براساس اطلاعات  SalaryExpert باتوجه‌به تجربه و تخصص، میانگین حقوق سالانه یک برنامه‌نویس بین 72000 تا  144000 و یک طراح وب حدود 53000 لیر است. اگر قصد کار در این حوزه را دارید، باید از قوانین حفظ حریم خصوصی داده‌های ترکیه مطلع باشید.

شرایط کار در ترکیه؛ فرصت‌های شغلی در شهرهای مختلف این کشور متفاوت است

برای انتخاب یک شغل مناسب باید با مجوزها، حقوق و مزایای کار در ترکیه آشنا شوید. هر شغلی در شهرهای مختلف ترکیه بازار کار متفاوتی دارد؛ ازاین‌رو برای پیدا کردن بهترین مقصد مهاجرتی با بیشترین فرصت‌های شغلی حتما به شرایط کار در شهرهای مختلف ترکیه توجه داشته باشید. در ادامه این مطلب به بررسی حداقل حقوق، مزایا و نحوه دریافت مجوز کار این کشور اوراسیایی می‌پردازیم.

دریافت مجوز کار در ترکیه چگونه انجام می‌شود؟

باید هنگام انتخاب مجوز کار به شرایط و اهدافتان دقت کنید. به‌طورکلی، سه نوع مجوز کار در ترکیه وجود دارد:

  • مجوز کار کوتاه‌مدت: این مجوز حداکثر یک سال اعتبار دارد و برای یک سال دیگر قابل‌تمدید و مناسب کارهای مبتنی بر پروژه یا اهداف آموزشی است.
  • مجوز کار بلندمدت: این مجوز برای فرصت‌های شغلی مداوم مناسب است، برای 1 تا 3 سال اعتبار دارد و قابل‌تمدید است.
  • مجوز کار کارآفرینان: این مجوز، راه‌اندازی یک کسب‌وکار در ترکیه را آسان می‌کند.

بر‌اساس سایت مدیریت مهاجرت ترکیه، برای اخذ مجوزهای بالا، کارفرما (یا خودتان) باید در ابتدا اطلاعات و مدارک موردنیاز شامل گواهی مالیاتی، اطلاعات ثبت تجارت، گذرنامه، قرارداد کار، مدرک دانشگاهی را در سامانه مجوز کار خارجی‌ها ثبت کند. سپس وزارت کار و تأمین اجتماعی ترکیه (MLSS) مدارک شما را بررسی می‌کند و پس از تایید، مجوز کار ترکیه به شما داده می‌شود.

حداقل حقوق و مزایای کار در ترکیه چقدر است؟

دولت ترکیه حداقل دستمزد را هر دو سال یک‌بار با درنظرگرفتن عواملی مانند هزینه، استاندارهای زندگی و تورم اقتصادی تعیین می‌کند. همه کارمندان در ترکیه، به‌طور‌اجباری در سیستم تامین اجتماعی ثبت‌نام و از خدمات بیمه درمانی، بیکاری، بازنشستگی، حوادث کار و بیماری‌های شغلی بهره‌مند می‌شوند.

چگونه بهترین شغل برای مهاجرت به ترکیه را انتخاب کنیم؟

برای یافتن یک شغل خوب در ترکیه علاوه برداشتن رزومه و انگیزه‌نامه قوی، باید در سایت‌های کاریابی بگردید یا از موسسات مهاجرتی کمک بگیرید.

 وب‌سایت‌های کاریابی در ترکیه؛ بهترین راه برای پیدا کردن شغل در این کشور

با استفاده از پلتفرم‎های آنلاین مختلف، شغل موردنظر خود را در ترکیه بیابید! لینکدین (LinkedIn) با حضور قوی به زبان ترکی و تعداد بالایی کاربران حرفه‌ای یکی از بهترین پلتفرم‌های کاریابی است. همچنین کاریر (Kariyer) با پایگاه‌داده عظیم از آگهی‌های شغلی و ایشکور (Iskur) سایت رسمی آژانس کاریابی ترکیه از دیگر پلتفرم‌های خوب برای یافتن شغل هستند.

مهاجرت کاری

هرمس اپلای در انتخاب بهترین مسیر مهاجرت کاری به ترکیه شما را همراهی می‌کند

مشاغل متنوعی در ترکیه وجود دارند که مسیر مهاجرت شما را هموارتر می‌کنند. انتخاب شغل مناسب اولین قدم برای یک مهاجرت موفق است. در این مسیر، تحقیق و برنامه‌ریزی دقیق اهمیت بالایی دارد. پیش از هر چیز، باید مهارت‌ها و تخصص خود را به‌درستی بشناسید و سپس باتوجه‌به نیاز بازار کار ترکیه، شغل مناسب خود را بیابید. در این مسیر می‌توانید از افراد متخصص و موسسه‌های مهاجرتی کمک بگیرید و از مشاغل مورد نیاز برای مهاجرت به ترکیه آگاه شوید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه