English

۵ راه آسان برای بهبود تُن گیتار

فرقی نمی‌کند که چند سال به یادگیری و نوازندگی گیتار پرداخته باشید؛ چه یک گیتاریست تازه‌کار باشید و چه یک نوازنده کهنه‌کار، قطعاً تا کنون به فکر بهبود تُن دریافتی از ساز خود افتاده‌اید. در واقع، تُن گیتار را می‌توان یکی از مهمترین دلمشغولی‌های هر نوازنده‌ای دانست و باید هم چنین باشد؛ زیرا اگر گیتار صدای مطلوبی ارائه نکند، علاوه بر خود شما، شنوندگان را نیز جذب نخواهد کرد.

۵ راه آسان برای بهبود تُن گیتار
به گزارش خبرگزاری موج

، فرقی نمی‌کند که چند سال به یادگیری و نوازندگی گیتار پرداخته باشید؛ چه یک گیتاریست تازه‌کار باشید و چه یک نوازنده کهنه‌کار، قطعاً تا کنون به فکر بهبود تُن دریافتی از ساز خود افتاده‌اید. در واقع، تُن گیتار را می‌توان یکی از مهمترین دلمشغولی‌های هر نوازنده‌ای دانست و باید هم چنین باشد؛ زیرا اگر گیتار صدای مطلوبی ارائه نکند، علاوه بر خود شما، شنوندگان را نیز جذب نخواهد کرد. با این همه، برخی از نوازندگان برای حل این مشکل سریعاً به فکر خرید گیتار و تجهیزات جدید می‌افتند و هزینه زیادی را در این راه صرف می‌کنند که لزوماً هم نتیجه‌بخش نیست. در این مقاله، به چند راه‌حل نسبتاً کم‌هزینه و حتی رایگان اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند تا تُن و حس گیتار خود را بهبود دهید.

 

۱- رگلاژ گیتار

چه نوازنده گیتار الکتریک و گیتار بیس باشید و چه نوازنده گیتار آکوستیک و کلاسیک، باید به رگلاژ ساز خود توجهی ویژه کنید؛ زیرا این امر در حس و صدادهی ساز تأثیری چشمگیر دارد. رگلاژ یا ستاپ گیتار به معنی تنظیم بخش‌های مختلف ساز برای اطمینان از مناسب بودن مواردی چون اینتونیشن و اَکشن است. برخی از نوازندگان باتجربه این کار را شخصاً انجام می‌دهند؛ اما بسیاری از افراد، خصوصاً نوازندگان مبتدی، ترجیح می‌دهند که رگلاژ گیتار را به یک فرد متخصص بسپارند. شک نکنید که این کار ارزش صرف هزینه را دارد و تأثیری قابل توجه بر تُن و حس ساز شما خواهد گذاشت.

 

۲- تعویض سیم‌های گیتار

زمان حدودی آخرین باری که سیم گیتار خود را تعویض کردید به خاطر دارید؟ اگر بیشتر از چند ماه از آن گذشته است، بهتر است که هرچه سریع‌تر سیم‌های ساز را با یک دست سیم نو و باکیفیت عوض کنید.

سیم نو می‌تواند تأثیری شگرف بر صدای گیتار داشته باشد و صدای مرده و کدر آن را به صدایی زنده، زنگ‌دار و گوش‌نواز بدل کند.

البته نوع و ضخامت (گِیج) سیمی که روی گیتار نصب می‌کنید نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. به‌طور مثال، در مورد گیتار الکتریک می‌توان گفت که اگر صدایی روشن و شفاف‌ را می‌پسندید، سیم‌های روکش‌شده با نیکل گزینه‌ مناسبی برای شما هستند. انواع پُرشمار دیگری نیز از سیم گیتار الکتریک در بازار وجود دارد که هر یک از آنها، ماهیت صوتی منحصربه‌فردی را ارائه می‌کند.

درباره گیج سیم گیتار هم بهتر است کمی به آزمون‌وخطا بپردازید تا پس از مدتی، بسته به سبک نوازندگی خود، بهترین گزینه را پیدا کنید. به‌طور کلی، سیم‌های ضخیم‌تر، تِنشِن (کشیدگی) بیشتر و صدایی قدرتمندتر دارند که برای نواختن ریتم مناسب است؛ اما اگر بخواهید تکنیک‌هایی چون بِند را انجام دهید، باید فشار بیشتری به انگشتان خود وارد کنید. سیم‌های نازک‌تر معمولاً صدایی روشن‌تر ارائه می‌کنند و نوازندگی با آنها نیز راحت‌تر است.

در نهایت، به کیفیت سیم گیتار نیز توجه کنید و ترجیحاً یکی از محصولات برندهای نام‌آشنا در این عرصه، مانند ارنی بال (Ernie Ball)، داداریو (D'Addario)، دانلوپ (Dunlop)، فندر (Fender)، الکسیر (Elixir) و مارتین (Martin) را انتخاب کنید.

اگر با نحوه تعویض سیم گیتار الکتریک آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم این کار را به یک فرد متخصص، همچون کارشناسان گیتار ایران بسپارید.

 

۳- تعویض یا تنظیم پیکاپ‌های گیتار

این راه قطعاً هزینه بسیار بیشتری از موارد قبلی روی دست شما خواهد گذاشت؛ اما اگر گیتار شما به پیکاپ مجهز است و پیکاپ‌های آن از کیفیت پایینی برخوردارند، چاره‌ای جز تعویض آنها ندارید.

پیکاپ گیتار متشکل از یک یا چند آهنرباست که داخل یک بوبین قرار گرفته‌اند و دور آن/آنها، رشته‌ای از سیم هادی برق پیچیده شده است. در واقع، در گیتارهای الکتریک و بیس، صدای ساز عمدتاً از پیکاپ سرچشمه می‌گیرد.

پیکاپ دارای انواع مختلفی است که هر یک از آنها، شاخصه‌های صوتی منحصربه‌فرد خود را دارد؛ بنابراین، اگر قصد تعویض پیکاپ گیتار خود را دارید، باید کمی درباره این جزء مهم از ساز تحقیق کنید و با توجه به نیازها و سلیقه خود، یک گزینه مناسب را برگزینید.

به‌طور کلی، پیکاپ‌های سینگل کویل که در گیتارهای الکتریکی چون فندر استرتوکستر به‌ کار می‌روند، صدایی روشن و شفاف تولید می‌کنند و پیکاپ‌های هامباکر که در گیتارهای الکتریکی چون گیبسون لس پال استفاده می‌شوند، صدایی گرم‌تر و حجیم‌تر تولید می‌کنند. البته انواع دیگری از پیکاپ گیتار الکتریک نیز در بازار وجود دارد که می‌توانند برای شما مناسب‌تر باشند. به همین دلیل، باید پیش از انتخاب، درباره انواع پیکاپ مطالعه کنید.

اما پیش از آنکه هزینه‌ای برای خرید پیکاپ گیتار بپردازید، پیشنهاد می‌کنیم ارتفاع پیکاپ‌های ساز خود را با دقت تنظیم کنید؛ زیرا در بسیاری از مواقع، این کار می‌تواند تُن گیتار را عمیقاُ تغییر دهد. اگر پیکاپ‌ را به سیم‌‌های گیتار نزدیک‌تر کنید، صدایی روشن‌تر و خشن‌تر دریافت خواهید کرد و اگر آن را از سیم‌ها دور کنید، صدایی گرم‌تر و ملایم‌تر پدید خواهد آمد. در حین این کار دقت کنید که ارتفاع هر دو سمت پیکاپ یکسان باشد تا تمامی سیم‌ها صدایی یکدست تولید کنند. به‌علاوه، پیکاپ را بیش‌ازحد به سیم‌ها نزدیک نکنید؛ زیرا این کار موجب می‌شود که آهنربای پیکاپ، سیم را به سمت خود بکشد و بر ثبات کوک گیتار تأثیر منفی بگذارد.

 

۴- ارتقای اجزای الکترونیک گیتار

مورد بعدی که می‌تواند بهبود یابد، بخش الکترونیک ساز است. منظور ما اجزایی چون پتانسیومترها، سوییچ‌ها و خازن‌های گیتار هستند که می‌توانند تأثیری جزئی اما محسوس بر تُن ساز بگذارند و شفافیت و ثبات عملکرد آن را افزایش دهند. همچنین، بهره‌گیری از پتانسیومترها و سوییچ‌های باکیفیت‌تر بعضاً موجب کاهش هام و نویز نیز می‌شود.

بد نیست که در صورت نیاز، خازن‌ها یا همان کاپاسیتورهای مدار تُن گیتار خود را نیز با نمونه‌هایی باکیفیت‌تر تعویض کنید. خازن‌ها میزان تربل و بیس سیگنال گیتار را کنترل می‌کنند و طبیعتاً‌ اگر کیفیت پایینی داشته باشند، نمی‌توانند وظیفه خود را به نحو احسن ایفا کنند. مجدداً پیشنهاد می‌کنیم اگر در این زمینه تخصص ندارید، حتماً کار را به یک متخصص باتجربه بسپارید؛ زیرا اگر از قطعات نامناسب و یا روش‌های اشتباه استفاده کنید، آسیبی جدی به ساز وارد خواهد شد.

 

۵- تمرین، تمرین و تمرین

احتمالاً خود شما هم منتظر این مورد بودید؛ مگر نه؟ هر گیتاریستی می‌داند که مهم‌ترین عامل برای دریافت تُن مطلوب از ساز، تکنیک درست نوازندگی است. هیچ چیزی نمی‌تواند تکنیک بد نوازندگی را جبران کند؛ پس به‌طور منظم و هدفمند تمرین کنید و به جزئیات نوازندگی خود توجه کنید. جزئیاتی چون نحوه پیک زدن، نحوه انگشت‌گذاری، هماهنگی دست‌ها و نحوه میوت کردن سیم‌ها، تأثیری بسیار بزرگ بر تُن دریافتی از گیتار دارند.

در زمان تمرین اصلاً عجله به خرج ندهید و روی نوازندگی خود تمرکز کنید؛ شک نکنید که به‌مرور زمان، مهارت شما بهتر و بهتر خواهد شد و به‌تبع آن، صدای ساز شما نیز جذاب‌تر خواهد شد.

 

سخن آخر

همانطور که مشاهده کردید، راه‌های بسیاری برای بهبود تُن و حس گیتار وجود دارد. از موارد جزئی گرفته تا تغییرات اساسی، راه‌حل‌های متعددی پیش روی شما وجود دارند که بدون صرف هزینه هنگفت، صدایی بهتر از ساز دریافت کنید. پیشنهاد می‌کنیم همواره از موارد جزئی و کم‌خرج شروع کنید و مثلاً در قدم اول، گیتار خود را به شکلی اصولی و حرفه‌ای رگلاژ کنید. اگر پس از این موارد به نتیجه دلخواه خود نرسیدید، به سراغ گام‌های اساسی‌تر بروید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه