English

مراحل آموزش رانندگی به ترتیب

مراحل آموزش رانندگی به ترتیب را امروز به شما دوستان آموزش میدهیم. حتما این نکات را مطالعه کنید چون برای تبدیل شدن به یک راننده خوب به این آموزش نیاز دارید.

مراحل آموزش رانندگی به ترتیب
به گزارش خبرگزاری موج

، رانندگی یکی از هیجان‌انگیزترین تجربه‌های انسان مدرن است که به دقت و مهارت بالایی نیاز دارد. بسیاری از افراد با رسیدن به سن 18 سالگی تمایل دارند برای اخذ گواهینامه اقدام کنند. مراحل آموزش رانندگی در طی سال‌های اخیر دستخوش تغییراتی شده است و به همین دلیل ممکن است افراد دچار سردرگمی شوند. طی کردن مراحل آموزش رانندگی به ترتیب اهمیت زیادی در آزمون عملی دارد و عدم رعایت این توالی تعیین شده می‌تواند مشکلاتی را برای متقاضی اخذ گواهینامه رانندگی ایجاد کند. در ادامه ترتیب مراحل آموزش رانندگی را شرح می‌دهیم و جزئیات آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

آموزش رانندگی

آموزش اصولی رانندگی کاری پیچیده و سخت است؛ چرا که دانش و شرایط افراد با یکدیگر تفاوت دارد. بسیاری از هنرجویان رانندگی در طی گذراندن کلاس‌های عملی خود، دچار استرس می‌شوند و روند اخذ گواهینامه را ناتمام باقی می‌گذارند. از سوی دیگر افرادی هستند که از نوجوانی به یادگیری رانندگی علاقه داشتند و در هنگام گذراندن کلاس‌ها بسیار مسلط هستند. مراحل آموزش رانندگی به ترتیبی چیده شده‌اند که راننده بیشترین تسلط را به خودرو داشته باشد و در نهایت بتواند با اخذ گواهینامه به‌طور قانونی به رانندگی بپردازد.

 

آموزش رانندگی

مراحل کسب گواهینامه رانندگی

افرادی که قصد دارند برای دریافت گواهینامه رانندگی اقدام کنند باید مراحل را پشت سر بگذارند. به طور خلاصه روند آمادگی برای دریافت گواهینامه به شرح زیر است:

  • مراجعه به یک آموزشگاه رانندگی معتبر
  • پرداخت هزینه و تشکیل پرونده
  • انجام معاینات پزشکی الزامی
  • گذراندن کلاس‌های آئین‌نامه
  • گذراندن کلاس‌های شهری
  • شرکت در امتحان آئین‌نامه
  • شرکت در امتحان شهری

ترتیب مراحل آموزش رانندگی

یاد گرفتن ترتیب مراحل آموزش رانندگی می‌تواند نقش مهمی را در قبولی متقاضیان اخذ گواهینامه رانندگی ایفا کند. در طول آزمون رانندگی، افسر تمامی حرکات شما را زیر نظر دارد و شما را ارزیابی می‌کند. از سوی دیگر آموختن این مراحل سبب می‌شود که پس از اخذ گواهینامه نیز، رانندگی شما اصولی و مطمئن باشد. در حال حاضر مراحل آموزش عملی رانندگی به عنوان "صادرکات" آموزش داده می‌شوند. این کلمه اختصاری از حرف اول کلمات صندلی، آینه، دنده، روشن، کمربند، آمادگی و ترمز دستی است. در ادامه مراحل آموزش رانندگی به ترتیب را بررسی می‌کنیم.

تنظیم صندلی راننده (ص)

تنظیم صحیح صندلی راننده اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا باید مدت زمان زیادی را در حالت نشسته بگذارنید. صندلی راننده باید مطابق شرایط بدن شما تنظیم شود؛ به طوری تسلط شما به فرمان و پدال‌ها در بیشترین حد خود باشد. در چنین حالتی پاهای شما به‌راحتی به هر سه پدال می‌رسند و امکان گرفتن فرمان، بدون خم شدن آرنج وجود دارد.

صندلی راننده از سه بخش با قابلیت تنظیم ساخته شده است که شامل کفی، پشتی و سری صندلی می‌شود. برخی از ماشین‌ها دارای کنترل‌کننده‌های الکترونیکی و برخی دیگر دارای اهرم‌های دستی برای تنظیم صندلی راننده هستند. تاثیر هر کدام از بخش‌های صندلی در تنظیم آن را توضیح می‌دهیم:

  • کفی صندلی: با تغییر وضعیت کفی صندلی، می‌توانید شرایط قرارگیری پاهای خود را تنظیم کنید.
  • پشتی صندلی: پشتی صندلی زاویه بالاتنه شما نسبت به کفی صندلی را مشخص می‌کند و در تنظیم موقعیت شما نسبت به فرمان نقش دارد.
  • پشت سری صندلی: پشت سری صندلی از گردن حفاظت می‌کند و باید به گونه‌ای قرار بگیرد که مرکز آن روبروی گوش‌های راننده باشد.

بررسی دسترسی به پدال‌ها

خودروهای آموزش رانندگی و خودروهای امتحان دارای سه پدال گاز، ترمز و کلاچ هستند. در تمام مدت رانندگی پای چپ باید پدال کلاچ را کنترل کند و پای راست بین پدال گاز و ترمز در حرکت باشد. بعد از تنظیم صندلی شما باید موقعیت پای خود را نسبت به پدال‌های گاز، خصوصا کلاچ، بررسی کنید. برای بررسی دسترسی به پدال کلاچ کافی است با پای چپ کلاچ را تا آخر فشار دهید و شرایط را بسنجید. اگر دسترسی شما به این پدال آسان نبود، بهتر است تنظیمات صندلی را تغییر دهید.

 

تنظیم آینه‌های خودرو (ا)

آینه‌ها با فراهم کردن دید بهتر برای راننده نسبت به اطراف و پشت خودرو، نقش بسیار مهمی در کیفیت رانندگی دارند. در هر خودرو سه آینه وجود دارد که تنظیم هر سه آن‌ها برای داشتن دید بهتر ضروری است. شما باید نسبت به شرایط فیزیکی خود آینه وسط را به گونه‌ای تنظیم کنید که تمام شیشه عقب درون آن معلوم شود. آینه‌های بغل خودرو را نیز به گونه‌ای تنظیم کنید که سمت راست و چپ خودرو به شکل کامل معلوم باشد.

بررسی دنده در هنگام رانندگی (د)

در هنگام شروع حرکت، دنده باید در وضعیت خلاص باشد؛ یعنی به شکل آزادانه حرکت کند. در صورتی که خودرو در دنده قرار دارد، باید با پدال کلاچ تا آخر بفشارید، دنده را در قسمت وسط قرار دهید و آن را خلاص کنید. جهت عوض کردن دنده در هنگام حرکت نیز باید با فشردن کلاچ، دنده را تغییر دهید. اکثر خودروها دارای 5 دنده هستند که یکی از آن‌ها دنده عقب است.

روشن کردن خودرو و بستن کمربند (ر - ک)

حروف "ر" و "ک" در کلمه "صادرکات" به معنی روشن کردن خودرو و بستن کمربند ایمنی هستند. با سه بار چرخاندن سوئیچ به سمت مخالف راننده، خودرو روشن می‌شود. بهتر است جهت اطمینان از عدم حرکت خودرو، قبل از روشن کردن با پای خود پدال ترمز را فشار دهید. پس از روشن شدن خودرو باید کمربند ایمنی خود را ببندید و آماده حرکت شوید.

آمادگی برای حرکت (ا)

آمادگی برای حرکت شامل سه مرحله راهنما زدن، جاگذاری دنده و چک کردن آینه‌ها می‌شود. با روشن کردن راهنما، مسیر خروج از پارک را برای سایر رانندگان مشخص کنید. سپس با فشردن کلاچ تا انتها باید دنده را در حالت 1 جاگذاری کنید. با چک کردن آینه‌ها و اطمینان از عدم وجود خودرو در اطرافتان می‌توانید فرمان را بچرخانید.

آموزش کار با فرمان

رانندگی درست و اصولی نیازمند تسلط بالا به فرمان است. نحوه درست دست گرفتن فرمان، گرفتن آن با هر دو دست است؛ این حالت کمک می‌کند که تسلط شما در زمان خطر بیشتر باشد. تصور کنید که فرمان شبیه به صفحه ساعت است؛ در این صورت دست‌های شما باید بر روی عدد 10 و 2، یعنی نیمه بالایی فرمان قرار بگیرد.

خواباندن ترمز دستی (ت)

آخرین مرحله از مراحل آموزش رانندگی به ترتیب، خواباندن ترمز دستی است. جهت خواباندن ترمز دستی به روش صحیح ابتدا باید اهرم ترمز دستی را در حد یک سانتی‌متر بالا و سپس پایین ببرید. دقت کنید که در خیابان‌های سرازیری باید همواره پای خود را روی ترمز نگه دارید تا مانع از حرکت کردن خودرو به شکل ناگهانی شوید.

کلام آخر

رانندگی یکی از تجربه‌های لذتبخش در زندگی است که اصول خاصی دارد. اخذ گواهینامه رانندگی در سراسر دنیا، مشروط به رعایت این اصول و نشان دادن مهارت خود به گیرنده آزمون است. بررسی مراحل آموزش رانندگی به ترتیب، باعث می‌شود که تسلط بیشتری به خودرو داشته باشید و اخذ گواهینامه و رانندگی برای شما آسان‌تر شود. در این مطلب مراحل کلیدی آموزش رانندگی را مورد بررسی قرار دادیم تا مسیر شما واضح‌تر شود.

با تشکر از:

سایت آموزشگاه رانندگی سبقت

سایت آموزشگاه رانندگی

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه