English

توری فایبرگلاس گچکاری و سیمانکاری چیست؟

توری فایبرگلاس گچکاری و سیمانکاری یکی از محصولاتی است که به انسجام سطوح گچی و سیمانی و استحکام آن‌ها کمک می‌کند. هر چند این نوع توری کاربردهای متعدد دیگری نیز در صنعت ساختمان سازی دارد، اما این کاربرد آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

توری فایبرگلاس گچکاری و سیمانکاری  چیست؟

به گزارش خبرگزاری موج، گچ‌کاری و سیمان‌کاری از جمله مراحل مهم در ساخت و ساز به شمار می‌روند که در روند ساخت انواع مختلف ساختمان با کاربری‌های گوناگون نقش دارند. توری فایبرگلاس گچکاری و سیمانکاری یکی از محصولاتی است که به انسجام سطوح گچی و سیمانی و استحکام آن‌ها کمک می‌کند. هر چند این نوع توری کاربردهای متعدد دیگری نیز در صنعت ساختمان سازی دارد، اما این کاربرد آن از اهمیت بالایی برخوردار است. این محصول به دلیل دارا بودن ویژگی‌های مثبت بسیار، به خوبی توانسته است جایگزین محصولات قدیمی مانند توری مرغی شود.

 

توری فایبرگلاس گچکاری و سیمانکاری چیست؟

در پروژه‌های مختلف ساخت و ساز، گچ‌کاری و سیمان‌کاری سطوح یک مرحله متداول به حساب می‌آید. در بسیاری از موارد لازم است جهت آماده سازی سطح داخلی یا خارجی دیوارها برای اجرای نما یا نصب مصالح دیگر، از یک لایه سیمان یا گچ استفاده شود. این لایه سیمانی یا گچی ممکن است به مرور زمان و در اثر عوامل مختلفی مانند رطوبت، مواد شیمیایی و... دچار آسیب، ترک خوردگی و یا حتی ریزش شود. به همین دلیل لازم است از یک محصول مناسب برای حفظ انسجام و یکپارچگی سطح استفاده شود.

یکی از محصولاتی که امروزه به طور گسترده در مقاوم سازی سطوح سیمانی و گچی به کار برده می‌شود، توری فایبرگلاس گچکاری و سیمانکاری است. این نوع توری که از الیاف بسیار نازک و مقاوم شیشه ساخته شده قادر است لایه‌های گچی و سیمانی روی سطوح را کاملاً پایدار کرده و به چسبندگی آن‌ها بیفزاید. استفاده از مش فایبرگلاس در مرحله گچ‌کاری و سیمانکاری، سطح مورد نظر را تا سالیان طولانی در برابر ضربه، مواد شیمیایی، رطوبت، حرارت و... مقاوم می‌سازد و از ترک خوردگی یا جدا شدن بخشی از متریال جلوگیری به عمل می‌آورد.

 

توری 1

مزایای استفاده از توری فایبرگلاس گچکاری و سیمانکاری کدام است؟

ویژگی‌های مثبت توری‌های فایبرگلاس آن‌ها را به محصولاتی ایده‌آل برای مقاوم سازی سازه‌ها تبدیل کرده است. توری‌هایی که منحصراً در گچ‌کاری و سیمان‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز دارای همین ویژگی‌های منحصر به فرد هستند که در ادامه عنوان خواهند شد.

  • مقاومت و استحکام بالا و در نتیجه طول عمر بالا
  • مقاومت بالا در برابر حرارت و گرما، رطوبت و نفوذ آب، مواد شیمیایی خورنده و...
  • مقاوم در برابر پوسیدگی و خوردگی
  • انعطاف پذیری بالا و در نتیجه مقاومت در برابر پارگی (این ویژگی کمک می‌کند بتوان از توری فایبرگلاس گچکاری و سیمانکاری در سطوح مختلف، حتی سطوح زاویه دار یا منحنی نیز استفاده کرد.)
  • سبک وزن بودن (وزن پایین این محصول باعث می‌شود موجب سنگین شدن لایه گچی یا سیمانی و در نتیجه ترک و ریزش آن نشود.)
  • امکان تولید در ابعاد چشمه و وزن‌های مختلف
  • قیمت پایین و مقرون به صرفه توری فایبرگلاس

مهمترین کاربردهای توری فایبرگلاس در پروژه های ساخت و ساز کدام است؟

توری فایبرگلاس گچکاری و سیمانکاری، یکی از رایج‌ترین موارد کاربرد این محصول در ساختمان سازی است. با اجرای یک لایه مش فایبرگلاس روی سطوح سیمانی و گچی می‌توان آن‌ها را در برابر نفوذ آب، حرارت و... عایق کرد. همچنین این محصول مانع از ریزش، خرابی، ترک و... نیز می‌شود. سطحی منسجم و یکپارچه حاصل استفاده از توری فایبرگلاس برای گچ کاری و سیمان‌کاری است.

با این وجود توری‌های فایبرگلاس با توجه به مزایای بی‌شماری که دارند، دارای کاربردهای گسترده‌ای هستند. به طور خاص در صنعت ساخت و ساز، موارد کاربرد متعددی را می‌توان برای این محصول برشمرد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • توری پشت سنگ اسلب و تایل

یک کاربرد مهم دیگر مش فایبرگلاس، مسلح و یکپارچه کردن سطوح سنگی، کاشی کاری و سرامیک است. با اجرای این محصول در قسمت زیرین یا پشت سنگ، کاشی و... می‌توان سطحی منسجم ایجاد کرد. درست مانند توری فایبرگلاس گچکاری و سیمانکاری، در این مورد نیز این محصول از ترک خوردگی سنگ، باز شدن درز‌ها و.... جلوگیری به عمل آورد. خصوصاً در هنگام اجرای نمای سنگی ساختمان، استفاده از توری فایبرگلاس پشت سنگ‌های مرمر، گرانیت و... بسیار متداول است.

  • مش و توری فایبرگلاس عایق کاری و آب بندی استخر و مخزن

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، توری‌های فایبرگلاس، از جمله توری فایبرگلاس گچکاری و سیمانکاری، در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارند. به همین دلیل یکی از کاربردهای مهم این محصول، آب بندی و عایق کاری استخرها و مخازن آب است که به نام توری فایبرگلاس آب بندی و عایق کاری شناخته می شود.. جداره و کف استخرها معمولاً از جنس بتن ساخته می‌شود و بتن نسبت به آن نفوذپذیر است. نفوذ آب به درون بتن، علاوه بر این که هدررفت آب را به دنبال دارد، موجب آسیب و کاهش طول عمر بتن نیز می‌شود. در چنین مواردی، استفاده از توری‌های فایبرگلاس، بهترین گزینه برای عایق کاری به شمار می‌رود.

  • ترمیم ترک با توری فایبرگلاس ترک گیر در پروژه های بازسازی ساختمان

ترمیم ترک یکی دیگر از کاربردهای رایج توری‌های فایبرگلاس است. همان‌طور که توری فایبرگلاس گچکاری و سیمانکاری از ایجاد ترک در سطوح جلوگیری می‌کند، توری ترک گیر نیز ترک‌های ایجاد شده در دیوارها، سقف و کف را ترمیم کرده و مانع از پیش‌روی آن‌ها می‌شود. این محصول به کمک یک لایه پلاستر گچی یا سیمانی روی ترک اجرا شده و یکپارچگی دیوار را ممکن می‌سازد. البته در مورد ترک‌های عمیق ابتدا باید منشاء ترک پیدا شده و سپس به ترمیم آن پرداخته شود.

  • جایگزین وال پست فلزی در ساختمان با توری فایبرگلاس (وال پست مش)

شاید بتوان گفت مهم‌ترین کاربرد مش فایبرگلاس، علاوه بر توری فایبرگلاس گچکاری و سیمانکاری، اجرای وال پست است. سال‌ها است که از وال پست‌ها برای مقاوم سازی سازه‌ها استفاده می‌شود. وال پست‌های قدیمی که از نوع فلزی بودند، علی‌‎رغم این که به استحکام ساختمان کمک می‌کردند، وزن بالایی داشتند و همچنین در برابر عواملی همچون رطوبت و خوردگی، چندان مقاوم نبودند. با روی کار آمدن توری‌های فایبرگلاس به عنوان محصولی با وزن سبک و طول عمر بالا برای مقاوم سازی، استفاده از وال پست‌های قدیمی به حداقل رسید. امروزه با اجرای یک لایه مش فایبرگلاس روی دیوارها می‌توان آن‌ها را در برابر حوادثی همچون زلزله مقاوم کرد. در مقاله "وال پست مش فایبرگلاس : طراحی و اجرا" به کاربرد توری فایبرگلاس به عنوان وال پست به تفصیل پرداخته ایم.

 

توری 2

 

کدام توری فایبرگلاس مناسب گچ کاری و سیمانکاری است؟

تفاوتی ندارد صحبت از توری فایبرگلاس گچکاری و سیمانکاری باشد یا انواع دیگر توری‌های فایبرگلاس، در هر صورت این محصول با تنوع بسیار از نظر وزن و ابعاد چشمه در بازار موجود است. وزن این محصول از حدود 50 تا ،200، 700 و حتی نزدیک به 1000 گرم بر متر مربع متفاوت است. همچنین ابعاد چشمه از کوچک‌ترین سایز، یعنی 2 در 2 تا اندازه‌های بزرگ‌تر، برای مثال 10 در 10 میلی‌متر تنوع دارد. در این میان با توجه به کاربرد مورد نظر، توری با ابعاد و وزن مناسب انتخاب می‌شود.

به طور معمول وزن توری فایبرگلاس گچکاری و سیمانکاری با توجه به ضخامت لایه سیمانکاری یا گچکاری مشخص می‌گردد. به عبارتی دیگر، هر چقدر لایه ضخیم‌تر باشد، باید توری به کار رفته نیز سنگین‌تر انتخاب شود. همچنین هنگامی که توری قرار است با سیمان در تماس باشد، لازم  است از نوع ضدقلیا استفاده شود که با عنوان مش فایبرگلاس AR نیز شناخته می‌شود. در تولید این نوع توری پس از بافت تار و پود، الیاف توسط ماده‌ای به نام زیرکونیوم، نسبت به مواد قلیایی مقاوم می‌گردد.

اجرای توری فایبرگلاس در گچکاری و سیمانکاری چگونه است؟

اجرای آسان توری فایبرگلاس برای گچ کاری و سیمانکاری، از مزایای بزرگ آن است. جهت استفاده از این محصول ابتدا سطح مورد نظر با لایه اولیه‌ای از گچ یا سیمان پوشانده شده و سپس با سمباده یا هر ابزار مناسب دیگر، یکنواخت می‌گردد. توجه داشته باشید که سطح باید عاری از هر گونه آلودگی یا پستی و بلندی باشد. سپس توری فایبرگلاس گچکاری و سیمانکاری به کمک گیره‌های فلزی رو سطح نصب شده و در ادامه لایه دوم گچ یا سیمان  با روش ماله کشی یا پاششی آن را می‌پوشاند. به این ترتیب توری روی سطح کاملاً فیکس شده و موجب انسجام و استحکام بیشتر آن می‌گردد.

قیمت توری فایبرگلاس گچکاری و سیمانکاری در بازار چقدر است؟

تعیین قیمت توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچکاری به عوامل متعددی بستگی دارد. به همین دلیل نمی‌توان یک عدد مشخص برای آن در نظر گرفت. وزن توری، ابعاد چشمه، E-GLASS یا AR (ضدقلیا) بودن توری، طول و عرض رول و... از جمله فاکتورهایی هستند که در تعیین قیمت توری فایبرگلاس نقش دارند. بدیهی است هر چقدر توری سنگین‌تر باشد دارای کیفیت بالاتر و در نتیجه، قیمت بالاتری است.

استعلام قیمت و فروش عمده توری فایبرگلاس گچکاری و سیمانکاری (ویژه پیمانکاران و کارفرمایان)

با توجه به کاربرد گسترده توری‌های فایبرگلاس، آشنایی با این محصول و منابع تولید کننده آن برای افرادی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارند ضروری به نظر می‌رسد. اگر نگاهی به بازار بیندازید، انواع مش و توری فایبرگلاس را با ابعاد و کیفیت‌های گوناگون پیدا خواهید کرد. این تنوع ممکن است کمی شما را برای انتخاب و خرید سردرگم کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود حتماً برای خرید با یک کارشناس حرفه‌ای و باتجربه در این زمینه مشورت نمایید. پیمانکاران و کارفرمایان پوژه های ساختمانی و همرانی می توانند با مراجعه به وبسایت شرکت سازین به آدرس www.sazin.co اطلاعات کافی در ارتباط با توری فایبرگلاس را دریافت نمایند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر