English

ورق گالوالوم چیست؟

یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی ورق گالوالوم است که در ساخت‌وساز و عمران به شکل‌های مختلف از آن استفاده می‌شود

ورق گالوالوم چیست؟

 

فولاد

به گزارش خبرگزاری موج ، ورق گالوالوم که با عنوان آلوزینک (Aluzinc) و زینکالیوم (zincalume) نیز شناخته شده است، یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی است که در ساخت‌وساز و عمران به شکل‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. این نوع ورق از انواع ورق‌های فولادی است که با عنصرهای آلومینیوم و روی پوشیده شده است. 

ویژگی ورق گالوالوم

ورق Aluzinc، دارای ویژگی‌هایی است که در ادامه این مطلب به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • جوش‌پذیر است.
  • فرم‌پذیر است و به کمک لیزر برش داده می‌شود.
  • قابل رنگ‌شدن است. 
  • می‌توان در فضای داخل و خارج ساختمان استفاده کرد.
  • از نظر کیفی دارای سطح یکنواخت است. 
  • بیش از 20 سال عمر می‌کند.
  • تا 315 درجه سانتیگراد در برابر گرما مقاومت می‌کند. 

کاربرد ورق آلوزینک

در راستای پاسخ به سؤال ورق گالوالوم چیست و چه کاربردی دارد باید گفت که مقاومت بالا، وزن پایین، جوش‌پذیری، قابلیت رنگ‌کاری، امکان برش‌کاری با لیزر و خاصیت ضدزنگ ورق گالوالوم باعث شده است تا در موارد بسیاری از این ورق استفاده شود. برخی از این کاربردها عبارت‌اند از:

  • سایت‌های شیمیایی و قدرت 
  • درب‌های صنعتی
  • صنایع پتروشیمی
  • ایجاد عایق
  • سیستم‌های تهویه
  • بازتاب نور خورشید

از دیگر کاربردهای این ورق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساخت و ایجاد سقف

ورق گالوالوم در ساخت سقف مورداستفاده قرار می‌گیرد. تولید این ورق ها به این شکل است که ابتدا ورق‌های گالوالوم رنگی تولید می‌شود و با عملیات فرم‌دهی به شکل‌های مختلفی درمی‌آیند که کاربردهای بسیاری از جمله شیروانی دارند. در شهرهای شمالی و در مناطق بارانی این ورق برای ساخت شیروانی بسیار کاربرد دارد. 

پوشش‌های دیوار

ورق آلوزینک برای پوشش دیوارهایی که آسیب‌پذیر یا در معرض ضربه دیدن است، استفاده می‌شود. به طور مثال از ورق‌های آلوزینک در ورودی پارکینگ‌ها استفاده می‌شود تا آسیب‌های ناشی از برخورد اتومبیل‌ها کاهش پیدا کند. 

همچنین ورق گالوالوم به‌منظور زیباسازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلاً دیوارهای چوبی را با ورق گالوالوم می‌پوشانند یا اینکه برای عایق کردن دیوار با محیط بیرون از این ورق استفاده می‌شود که عمدتاً در مناطق سردسیر کارایی دارد. 

شبکه آب‌رو

از ورق آلوزینک در مناطق پربارش و در قسمت فوقانی ساختمان‌ها به‌منظور هدایت آب‌های سطحی استفاده می‌شود. 

ساخت درزگیر

ورق گالوالوم برای بستن درزها به‌صورت کامل و آب‌بندی‌شده مورد استفاده قرار می گیرد. ورق گالوالوم به دلیل خاصیت جوش‌پذیری، سبکی و انعطاف‌پذیربودن بهترین گزینه برای درزگیری است. این ورق به‌عنوان درزگیر در هنگام نبشی کشی ساختمان نیز کاربرد دارد. 

فنس یا پرچین

ورق آلوزنیک هم مانند ورق مسی هم جنبه تزئینی دارد و هم جنبه صنعتی. از ورق آلوزنیک هم به جهت زیبایی و هم امنیتی برای ساختن فنس یا پرچین استفاده می‌شود. برای خرید انواع فلزی برای کاربردهای صنعتی و تزئینی از جمله خرید ورق مس، می‌توانید به سایت آیرومارت به نشانی https://iromart.com مراجعه کنید. 

فولاد1

 

تفاوت ورق گالوالوم و گالوانیزه

در پاسخ به پرسش ورق گالوالوم چیست، در مورد خواص این ورق توضیح داده شد. حال به‌راحتی می‌توان این ورق با ورق گالوانیزه مقایسه کرد.

ورق زینکالیوم (zincalume) نسبت به ورق گالوانیزه عمر مفیدتری دارد و در برابر فرسایش مقاوم‌تر است. این محصول به دو صورت رنگی و بدون رنگ، در اندازه‌های متفاوت توسط بازرگانی آیرومارت فروخته می‌شود. 

آلوزینک در مقایسه با گالوانیزه مقاومت 3 تا 7 برابری در مقابل خوردگی دارد. ورق گالوالوم در محیط‌های روستایی به میزان 3 برابر، در محیط‌های شهری 4 برابر، در محیط‌های ساحلی 4 برابر و در محیط‌های صنعتی 7 برابر مقاوم‌تر از ورق گالوانیزه است.

این ورق از نظر سختی نسبت به فولاد، به میزان دوبرابر سخت‌تر است. 

ورق‌های آلوزینک بر خلاف ورق گالوانیزه به لحاظ کیفیت محصول، با 25.5 سال ضمانت زیرلایه در برابر خوردگی، ارائه می‌شود. 

برای تولید ورق گالوالوم از حمام مذاب استفاده می‌شود. دمای این حمام حدود 600 درجه سانتیگراد است که برای ورق‌های گالوانیزه این دما به 465 درجه سانتیگراد می‌رسد. 

روش تولید ورق آلوزینک 

برای تولید ورق گالوالوم، ضخامت ورق سیاه را با استفاده از نورد سرد کاهش می‌دهند و آن را به ورق روغنی تبدیل می‌کنند. ورق روغنی کاربرد زیادی دارد به‌طوری‌که خرید ورق روغنی را تبدیل به امری پراهمیت کرده است. 

اما برای تبدیل ورق روغنی به ورق گالوالوم، این ورق را چربی‌زدایی و شستشو می‌دهند. بعد از شستشو آن‌ها را وارد کوره‌های آنیل و اتمسفر محافظ می‌کنند. 

در مرحله بعدی ورق‌ها از حمام مذاب عبور داده می‌شود و با آلومینیوم، روی و سیلیکون ترکیب می‌شود. در آخرین مرحله عملیات کروماته به‌منظور جلوگیری از شوره زدن ورق انجام می‌شود. 

کارخانه های تولیدکننده ورق گالوالوم در ایران

عمده ورق آلوزینک موجود در کشور به‌صورت وارداتی است. بخشی از این ورق از کشور چین و بخش دیگر از کره وارد می‌شوند. 

قسمتی از تولید ورق آلوزینک نیز در ایران انجام می‌شود. از جمله کارخانه‌های تولیدکننده این ورق در ایران، شرکت صنایع هفت الماس و فولاد تاراز چهارمحال است. این دو کارخانه تولید خود را به روش غوطه‌وری گرم انجام می‌دهند. 

تولید ورق گالوالوم هفت الماس حدود 150 تا 200 هزار تن در یک خط تولید است. 

فولاد 3

 

قیمت فروش ورق گالوالوم

این ورق در ضخامت‌های متفاوت به‌صورت نواری، کلاف، ورق مسطح و ورق فرم‌دار موجود است. امروزه باتوجه‌به نوسانات بازار، قیمت فروش ورق گالوالوم متغیر است. 

سخن پایانی

در مقاله ورق گالوالوم چیست به معرفی و کاربردهای این ورق پرداختیم و گفته شد که از ورق گالوالوم با نام‌های آلوزینک یا زینکالیوم نیز یاد می‌شود. این ورق ویژگی‌های خاصی مثل شکل‌پذیری، وزن پایین، مقاومت بالا و غیره دارد. 

گرچه قیمت این ورق در مقایسه با ورق گالوانیزه بالاتر است؛ اما به علت دوام و عمر بالایی که دارد، صرف هزینه‌های آتی را کمتر می‌کند. 

این ورق به‌صورت رول یا شیت در بازرگانی آیرومارت به فروش می‌رسد. شما می‌توانید طبق مراحل خرید ورق st52، ورق گالوالوم را از سایت آیرومارت خریداری کنید و یا با کارشناسان آیرومارت به شماره 02145306 تماس حاصل نمایید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه