English

تاثیر شنا و ورزش های سنگین در زمان ترک مواد مخدر

یکی از اقدامات بسیار مهم و ارزشمندی که در زمان ترک مواد مخدر اهمیت دارد داشتن یک برنامه ی روتین و روزانه در طی درمان ترک اعتیاد است ما در این مقاله به بررسی این سوال که ورزش سنگین تاچه اندازه در روند ترک مواد موثر است؟

تاثیر شنا و ورزش های سنگین در زمان ترک مواد مخدر

به گزارش خبرگزاری موج ؛ یکی از اقدامات بسیار مهم و ارزشمندی که در زمان ترک مواد مخدر عموما از سوی متخصص ترک اعتیاد در برنامه روزانه و روتین فرد بیمار گنجانده می شود، ورزش است. انجام فعالیت های ورزشی در زمان ترک مواد مخدر بسیار موثر است و می تواند فرایند ترک را به سرعت تسهیل ببخشد. در این بخش قصد داریم به معرفی و بررسی تاثیر شنا و ورزش های سنگین در زمان ترک مواد مخدر بپردازیم.

ورزش چگونه بر اعتیاد تاثیر می گذارد؟

ورزش یکی از مهم ترین روش های درمانی ترک اعتیاد به شمار می رود و فرد با انجام فعالیت های ورزشی در واقع میل به مصرف مجدد مواد اعتیادآور و مخدر را در خود کاهش می دهد. کاهش و رفع نیازهای روانی، احساسات منفی و اضطراب ناشی از ترک از جمله مزایای ورزش است.

افرادی که در برنامه هفتگی خود به صورت منظم فعالیت های ورزشی سبک و سنگین را دنبال می کنند، مسیر موفقیت در ترک اعتیاد را به خوبی برای خود هموار می کنند. خوشبختانه اثرات مخرب مصرف مواد مخدر بر روی مغز و جسم، توسط ورزش و فعالیت های بدنی قاب درمان است.

از دیگر اثرات دائمی ورزش می توان به کاهش افسردگی و استرس، سلامت قلب و عروق، حفظ سیستم ایمنی اشاره نمود. در واقع با انجام فعالیت های ورزشی و تولید هورمون دوپامین از نشاط و شادابی مناسبی برخوردار خواهید بود که این مورد می تواند اثرات موثری بر روی مغز شما داشته باشد.

ورزش و تاثیر آن بر کاهش علائم ترک

استرس، اضطراب و افسردگی از علائم شایع و بسیار خطرناک اعتیاد به منظور بازگشت مجدد فرد به طول دوران مصرف است. ورزش به خوبی می تواند میزان استرس، اضطراب و افسردگی را در فرد کاهش دهد و ولع مجدد فرد به مصرف مواد مخدر را ریشه کن کند.

طبق بررسی های صورت گرفته و انجام برخی مطالعات بر پایه تحقیقات علمی، می توان ورزش را به عنوان یک عنصر مکمل در کنار سایر روش های درمانی دیگر همچون درمان‌های شناختی-رفتاری مثل روش ماتریکس برای فرد معتاد، تجویز نمود.

شنا

ورزش و افزایش روحیه و انگیزه

روحیه و انگیزه در طول دوران ترک، مانع از ولع مجدد فرد در دوران مصرف خواهد شد. از این رو ترکیب برنامه های ترک اعتیاد به همراه ورزش می تواند باعث افزایش میزان روحیه و انگیزه در فرد معتاد شود.

یکی از اصلی ترین دلایل گرایش مجدد افراد به مواد مخدر، بی خوابی و عدم آرامش در هنگام خواب است. اختلالات خواب باعث تشدید بی قراری، استرس و سایر موارد مهمی می شود که می تواند فرد را در معرض لغزش و استعمال مجدد مواد مخدر قرار دهد.

خواب یکی از اصلی ترین نیازهای هر انسان برای تجدید قوا است که کیفیت مناسب آن تاثیر بسیار مثبتی بر شرایط روحی و جسمانی قرد دارد. تنش‌های روزانه و مشغولیت‌های ذهنی یکی از اصلی ترین دلایل برهم ریختگی خواب هستند که درمان این بهم ریتخگی نیازمند دریافت خدمات در کلینیک تنظیم خواب می باشد.

در گذشته، مراجعه به مرکز تنظیم خواب، خارج از انتظار بوده اما امروزه با بالا رفتن سطح آگاهی و اطلاعات پزشکی در میان مردم، همگان به این باور رسیده اند که داشتن خواب استاندارد، چه نقشی در سلامت آنها ایفا می‌کند و اگر شما نیز از اختلال خواب رنج می برید، باید بدانید که مشاوره با یک متخصص درمان اختلالات خواب در کلینیک تنظیم خواب، کمک بسیاری به شما می کند. مشاوره در خصوص اختلالات خواب با یک متخصص به شما کمک می کند تا دلیل اختلالات خواب خود شناخته و به کمک مشاور راه حل مناسبی برای درمان انتخاب کنید.

شنا1

شنا و ورزش های سنگین فعالیت اقسام نقاط بدن را درگیر می کند، از این رو اندام های تحت درگیر فرد به دلیل تحرک بالا، انرژی خود را از دست می دهند و فرد پس از انجام فعالیت های ورزشی سنگین، با بدنی کوفته و خسته به منزل بازمی گردد.

برای جبران انرژی و زدودن کوفتگی های بدن، خواب یکی از مناسب ترین گزینه ها است. اگر این روند به خوبی در طی روز های مختلف به صورت مداوم انجام شود، تبدیل به یک عادت روزانه خواهد شد و پس از مدتی شاهد آن هستید که به راحتی می توانید خواب ایده آل و مناسبی داشته باشید و تمامی اختلالات خواب شما نیز درمان شده است.

در کلینیک طلوعی دوباره می توانید زیر نظر روانشناسان متخصص برنامه خود را حین درمان و بعد از ترک اعتیاد دریافت کنید.

ورزش و تاثیر آن بر کاهش ساعات بیکاری فرد معتاد

شما در ابتدای ترک با علائمی همچون افسردگی و بی حوصلگی مواجه خواهید بود، به هیچ عنوان اجازه ندهید که این علائم شما را از ورزش کردن منصرف کند، قوی و محکم بر روی خواسته خود بایستید و این قدرت را در خود افزایش دهید.

افراد عموما پس از ترک، ساعت های طولانی‌ در شبانه روز را تلف می کند ، ورزش می تواند یک انتخاب مناسب به جهت پر کردن ساعات بیکاری شما باشد. همچنین با انجام فعالیت های ورزشی، حس و حال شما شادتر خواهد بود و احساس مثبتی از خود خواهید داشت که این موضوع به درمان افسردگی نیز کمک قابل توجهی می کند.

ورزش و تاثیر آن بر روحیه فرد معتاد در حال ترک

مطالعات و تحقیقات انجام شده بر روی گروهی از بیماران درگیر به اعتیاد این گونه اثبات شده است که افرادی که در طول دوران ترک خود با انجام فعالیت های ورزشی مختلف خود را سرگرم می کنند نسبت به سایر افرادی که به هیچ عنوان فعالیت ورزشی و بدنی ندارند، پس از ترک دارای خلق و خوی بهتری هستند.

ورزش و تاثیر آن در جسم و مغز شخص در حال ترک

ورزش تاثیر بسیار مثبتی بر سلامت جسم و مغز دارد، متاسفانه مصرف مواد مخدر اثرات مخربی بر روی مغز و سلامت جسم وارد می کند اما ورزش مداوم طبق برنامه اصولی و به صورت روزانه می تواند اثرات مخرب این عارضه را کاهش و بهبود ببخشد.

هنگامی که عضلات بدن شما تقویت شوند، شاهد سرعت و نتیجه بهتری در دوران ترک خود خواهید بود. سرطان، مشکلات قلبی و عروقی نمونه مشکلاتی است که مصرف مداوم مواد مخدر و اعتیادآور برای شما به ارمغان خواهد آورد که با انجام فعالیت های ورزشی به صورت دوره ای می توانید از بروز این عوامل، جلوگیری کنید.

همچنین ورزش و انجام فعالیت های بدنی، میزان اتصالات عصبی جدید در مغز را افزایش می دهد تا اثرات مخربی که اعتیاد بر روی سلول های عصبی مغز شما وارد کرده است، درمان و بهبود یابد.

جمع بندی:

ورزش یکی از حساس ترین اقدامات موثر به منظور ولع فرد مصرف کننده به بازگشت زمام مصرف است. انجام فعالیت های ورزشی سبک و سنگین می تواند تاثیر به سزایی در ایجاد روحیه، انگیزه، سلامت جسم، مغز و سایر موارد دیگر داشته باشد. از این رو توصیه می کنیم به صورت روزانه حداقل پیاده روی و دو را در برنامه ورزشی خود به مدت 15 دقیقه قرار دهید و پس از مدتی شاهد تاثیرات موثر آن باشید. همچنین اگر به مشکلات بدنی دچار هستید و انجام فعالیت بدنی برای‌تان سخت و مشکل ساز است، بهتر است با پزشک خود در این خصوص صحبت کنید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه