English

آیا تمام ایرادهای آبگرمکن نیاز به تعمیر دارد؟

چنانچه آبگرمکن به‌موقع سرویس و نگهداری شود، علاوه بر افزایش عمر، عملکرد دستگاه نیز بهتر می‌شود. اما آیا تمام ایرادهای آبگرمکن نیاز به تعمیر دارد؟

آیا تمام ایرادهای آبگرمکن نیاز به تعمیر دارد؟

به گزارش خبرگزاری موج، آبگرمکن یکی از وسایل کاربردی هر محل با عمر بالاست. چنانچه از این دستگاه به درستی مراقبت شود تا چندسال بی‌دردسر کار خواهد کرد اما در صورت استفاده طولانی‌مدت یا اشتباه از آن، قطعات فرسوده شده و از کار خواهد افتاد.

چنانچه آبگرمکن به‌موقع سرویس و نگهداری شود، علاوه بر افزایش عمر، عملکرد دستگاه نیز بهتر می‌شود. اما آیا تمام ایرادهای آبگرمکن نیاز به تعمیر دارد؟

در پاسخ باید گفت بعضی از اشکالات مانند؛ گرم نشدن آب، نشتی و چکه کردن آب از دستگاه، تغییر رنگ آب یا کاهش فشار آب و ... را می‌توانید قبل از جدی شدن آن‌ها برطرف کنید؛ در اینصورت برای بررسی و عیب‌یابی در مراحل اولیه، هزینه کمتری بابت تعمیر پرداخت می‌کنید. اما برای بعضی از مشکلات و تعمیر آبگرمکن که نیاز به تجهیزات مخصوص یا تعویض قطعات دارند، باید از تعمیرکار کمک بگیرید.

مشکلات رایجی در آبگرمکن که نیاز به تعمیر دارد

آبگرمکن‌ها به‌خاطر داشتن قطعات مختلف و کارکرد زیاد، اغلب دچار مشکلات متعددی می‌شوند. بیشتر مشکلات نیاز به تعمیر دارند یا باید توسط افراد فنی بررسی و عیب‌یابی شوند. در زیر تعدادی از مشکلات رایجی که برای آبگرمکن‌ها به وجود می‌آید را بیان خواهیم کرد. در بعضی از این موارد، می‌توانید قبل از جدی شدن این مشکلات، بدون مراجعه به تعمیرکار، اقدام به برطرف‌کردن آن‌ها کنید.

گرم نشدن آب خروجی

وظیفه اصلی آبگرمکن، گرم‌کردن آب مصرفی واحد است، حالا اگر به هر دلیلی آب خروجی سرد باشد یا به‌اندازه کافی گرم نشود، باید مشکل آن را برطرف کنید.

موارد مختلفی مانند؛ اشکال در دیافراگم ، ایجاد رسوب در مبدل‌های حرارتی یا مخزن و سایر قطعات آبگرمکن از دلایل اصلی گرم نشدن آب هستند.

توجه داشته باشید، اگر آبگرمکن به‌صورت دوره‌ای سرویس شده و رسوب‌زدایی یا جرم‌گیری شود، کمتر دچار مشکل گرم نشدن آب خروجی می‌شود.

چنانچه بعد از انجام رسوب زدایی باز هم  آب خروجی آبگرمکن سرد بود؛ به احتمال زیاد اشکال در دیافراگم دستگاه است. باید دیافراگم را بررسی کنید و در صورت نیاز، این قطعه را تعویض کنید.

تغییر رنگ آب گرم خروجی

تغییر طعم و بوی آب و همچنین تغییر رنگ آب گرم خروجی آبگرمکن به رنگ‌های تیره مانند؛ قهوه‌ای سبز، قرمز و زرد؛ نشان‌دهنده وجود مشکل جدی در آبگرمکن شماست.

علت اصلی بروز چنین مشکلاتی، اکسید شدن لوله‌های مسی آبگرمکن است. برای رفع  این مشکل، باید لوله‌های مسی آبگرمکن تعویض شوند.

البته قراردادن فیلتر در خروجی آب آبگرمکن می‌تواند به طور موقت مشکل را رفع کند، اما باید آبگرمکن  توسط تعمیرکار سرویس شود.

images_1663738285

مشکل سردوگرم شدن آب

حتماً برای شما هم پیش‌آمده است که آب گرم خروجی آبگرمکن، به‌صورت مداوم سردوگرم شود. اغلب این مشکل به دلایل مختلفی مانند؛ کم بودن شعله آبگرمکن، اشکال در مخزن آبگرمکن یا فشار کم آب ورودی آبگرمکن و ... بروز می‌کند. البته ممکن است این مشکل به علت نامناسب بودن لوله‌کشی ساختمان هم به وجود آید که باید توسط متخصص بررسی شود. در چنین مواقعی با رسوب‌زدایی آبگرمکن و تمیزکردن مشعل آبگرمکن، اغلب این مشکل به‌راحتی برطرف می‌شود. اما اگر پس از رسوب‌زدایی همچنان آب خروجی، سردوگرم می‌شود، حتماً با یک تعمیرکار متخصص تماس بگیرید.

مشکل خراب‌شدن سنسور حرارتی آبگرمکن

آبگرمکن‌های جدید دارای سنسور حرارتی خاصی هستند و به کمک این سنسور آب در یک دمای مشخص تنظیم ونگهداری می‌شوند.

ممکن است به هر دلیلی مانند؛ ایجاد شکستگی یا ترک ریز در سنسور حرارتی، نشستن گردوغبار و کثیفی روی سنسور و ... سنسور حرارتی درست عمل نکند و باعث بروز مشکلاتی برای آبگرمکن شود.

مشکلاتی مانند؛ گرم‌شدن بیش از حد آب خروجی، ایجاد نوسان حرارتی در آبگرمکن و به‌طورکلی عدم تنظیم صحیح دمای آب خروجی آبگرمکن، می‌تواند نشان‌دهنده  اشکال و خرابی در سنسور حرارتی آبگرمکن باشد. اغلب در چنین مواقعی ممکن است با تمیزکردن سنسور حرارتی مشکل رفع شود، اما در صورت برطرف نشدن مشکل، باید این سنسور تعویض شود.

خاموش‌شدن مکرر آبگرمکن

گاهی ممکن است در زمان استفاده از آبگرمکن مثل حمام کردن، آبگرمکن خودبه‌خود خاموش شود. خاموش‌شدن آبگرمکن یکی مشکلات رایج آبگرمکن‌های دیواری است که به دلایل مختلفی مانند؛ خرابی دیافراگم آبگرمکن، کاهش فشار آب ورودی، کاهش فشار گاز ورودی، اشکال در ترموکوپل دستگاه، اشکال در مشعل آبگرمکن، تنظیم نبودن ارتفاع شمعک و...به وجود می‌آید.

این مشکل در بعضی از موارد، از ایرادهایی است که اغلب نیاز به تعمیر دارد و ممکن است خودتان نتوانید  مشکل را عیب‌یابی کنید. بهتر است برای برطرف‌کردن این مشکلات حتماً با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

images_1663738397

کم بودن میزان شعله

کم بودن میزان شعله باعث مشکلاتی مانند سرد بودن آب خروجی آبگرمکن خواهد شد. عدم عملکرد درست قطعات مرتبط با سوختن گاز مانند؛ دهانه نازل یا شیپور، به دلایلی مختلفی مثل کثیفی این قطعات، باعث کم‌شدن شعله آبگرمکن و نهایتاً باعث سرد شدن آب خروجی خواهد شد. اگر جزء افراد فنی هستید می‌توانید با طی‌کردن موارد زیر، میزان شعله را افزایش دهید. در غیر این صورت از یک متخصص کمک بگیرید. مشکل کم بودن میزان شعله آبگرمکن را می‌توانید با طی‌کردن مراحل زیر تنظیم کنید:

  • ابتدا آبگرمکن را خاموش کنید و صبر کنید تا دمای آن کاهش یابد.
  • قاب یا کاور روی آبگرمکن را به‌ آرامی بردارید.
  • پس از آن، پیچ‌های مشعل آبگرمکن را باز کنید.
  • به کمک یک دستمال مرطوب، آب گرم، مقدار کمی مایع ظرف‌شویی یا هر ماده شوینده‌ای، مشعل و نازل آبگرمکن خود را تمیز کنید.
  • پس از این کار، اقدام به بستن پیچ‌های مشعل کنید و آبگرمکن را روشن کنید.

در این مطلب سعی کردیم به یکی از پرتکرارترین سوالات شما یعنی آیا تمام ایرادهای آبگرمکن نیاز به تعمیر دارد؟ به زبان ساده پاسخ دهیم. اما باید بگوییم در صورتی‌که مشکل دستگاه جدی است آن را خودتان برطرف نکنید زیرا ممکن است خرابی دستگاه را گسترش دهید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه