English

مرکز درمان اوتیسم تهران

کاردرمانی و گفتاردرمانی اوتیسم دکتر صابر

اختلال طیف اوتیسم موقعیتی است که رفتارهای فرد وابط اجتماعی و تعامل او با سایرین را تحت تاثیر قرار می دهد. خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی از اساسی ترین درمان های توانبخشی در کودکان اوتیسم می باشد. تحقیقات پیشنهاد کرده اند درمان قبل از 3 سالگی آغاز شود. مرکز درمان اوتیسم دکتر صابر از بهترین درمان ها می باشد.

کاردرمانی و گفتاردرمانی اوتیسم دکتر صابر

 

به گزارش خبرگزاری موج، اختلال طیف اوتیسم، موقعیتی است که رفتارهای فرد، روابط اجتماعی و تعامل او با سایرین را تحت تاثیر قرار می دهد. این شرایط شامل بیماری های مختلف از جمله سندرم آسپرگر است. باید گفت که هیچ درمان قطعی برای بیماری اوتیسم وجود ندارد، اما چندین روش می تواند به بهبود عملکرد اجتماعی، یادگیری و کیفیت زندگی کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم کمک کند. به یاد داشته باشید که اوتیسم، یک شرایط طیف محور است. برخی از افراد ممکن است نیاز به درمان کمی داشته باشند  در حالی که سایرین ممکن است حتی نیاز به درمان‌‌های تهاجمی داشته باشند. خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی اوتیسم از اساسی ترین درمان های توانبخشی در کودکان اوتیسم می باشد. تحقیقات پیشنهاد کرده اند که درمان زمانی که قبل از سه سالگی آغاز شود، موثرتر خواهد بود. یکی از بهترین مراکز درمان اوتیسم در تهران، مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی دکتر صابر می باشد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) با شماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

درمان اوتیسم در خانه

محققان سه دسته گسترده از درمان‌ها را در نظر داشته‌اند. اولین آن‌ها روش دانشگاهی بود از کالیفرنیا در لس‌آنجلس که در آن درمانگران با بچه‌ها، حداقل 25 ساعت در هفته به منظور تلاش برای مبارزه با رفتارهای خاص و اختلالات ناشی از اوتیسم کار می‌کردند.

دسته دوم از مداخلات شامل برنامه‌هایی است که سعی دارد گرایشات مبتلا به اوتیسم را در کودکان با سن زیر 2سال، مورد بررسی قرار دهد. به‌طور کلی، این مطالعات از بازی‌درمانی مبتنی بر تشویق به زبان و مهارت‌های اجتماعی استفاده می‌کند.

نوع سوم از درمان، بررسی برنامه‌هایی است که پدر و مادر را برای کمک به کودکان خود در خانه آموزش می‌دهد.

بنابراین می بینیم که درمان اوتیسم در خانه یکی از راه حل های درمانی شناخته شده می باشد.

درمان اوتیسم خفیف

گاهی از اوقات اوتیسم خفیف زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که فرد به طور واضح اوتیسمی است اما مهارت های دیگر و مهارت های زبانی را دارا است.

فردی که مبتلا به اوتیسم خفیف است ممکن است مهارت های ارتباطی پیشرفته و توانایی های آکادمیک هم داشته باشد اما مهارت های اجتماعی خوبی ندارد،  مشکلات حسی شدید دارد و عمیقا با مهارت های سازمانی مشکل دارد. در نتیجه این فرد ممکن است مقررات مدرسه یا محل کار را بسیار چالش برانگیز بداند. به عنوان مثال فردی را تصور کنید که مهارت های زبانی پیشرفته ای دارد و از لحاظ آکادمیک بسیار موفق است. او در کلاس به سوالات پاسخ می دهد و می تواند در عرض چند ثانیه برخی از مسائل را حل کند اما نمی تواند قوانین موجود را دنبال کند. حالا این فرد را با فردی مقایسه کنید که مشکلات قابل توجهی با تحصیلات دانشگاهی دارد اما با نور یا روشنایی مشکل چندانی ندارد و مشکلی در دنبال کردن قوانین هم ندارد. به نظر شما چه کسی اوتیسم خفیف دارد. جواب کسی است که به مقررات و موقعیت وابسته است.

images_1662499528

بهترین زمان درمان اوتیسم

تحقیقات  بسیاری نشان می‌دهند که تشخیص و مداخله‌ی زودهنگام برای اوتیسم می‌تواند اثر قابل توجهی بر رفع علائم و ایجاد مهارت‌ها در کودک داشته باشند. اختلالات طیف اوتیسم بعضاً قبل از سن 2 سالگی در کودک تویط دکتر اوتیسم تشخیص داده می‌شوند. کودکانی که روند رشد آن‌ها تا 2 سالگی طبیعی است نیز ممکن است از این سن به بعد علائم اوتیسم را نشان دهند.

مداخلات زودهنگام قبل از سن مهدکودک و در ۲ تا ۳ سالگی شروع می‌شوند. در این دوره مغز کودک هنوز در حال شکل گیری بوده و با داشتن انعطاف پذیری بیشتر نسبت به سنین بالا، به شکل بهتری می‌توان آن را تغییر داد. به دلیل همین انعطاف پذیری، تأثیر عمیق تر و طولانی مدت درمان در سنین پایین‌تر بیشتر خواهد بود. مداخلات زودهنگام نه تنها شروع خوبی برای کودک خواهند بود، بلکه به او کمک می‌کنند تا به حداکثر توانایی‌های بالقوه‌ی خود دسترسی پیدا کند. این ثابت شده است که هر چقدر کودک زودتر تحت درمان قرار بگیرد، شانس او برای پیشرفت و یادگیری بیشتر خواهد بود. 

آیا اوتیسم درمان دارد

همانند سایر انواع اختلالات عصبی روانشناختی، اوتیسم نیز درمان خود را دارد که شامل موارد زیر است:

رفتاردرمانی( دادن پاداش برای آموزش رفتارهای مناسب)

بازی یا توسعه درمانی( استفاده از فعالیت های مبتنی بر بازی برای ایجاد ارتباطات احساسی و ارتباطی)

دارودرمانی( گاهی از اوقات برخی از داروها را می توان برای درمان نشانه هایی همچون اضطراب و اختلال خلق و خوی مرتبط با اوتیسم به کار برد)

گفتاردرمانی( با اوتیسم خفیف، گفتاردرمانی معمولا مرتبط با مهارت های گفتاری و زبان بدن است)

کار درمانی( اغلب برای مشکلات حسی و حرکتی مفید است)

درمان فیزیکی( بیشتر کودکان اوتیسمی ممکن است تن عضلانی کمی داشته باشند)

 

جدیدترین درمان اوتیسم

یکی از جدیدترین درمان های شناخته شده برای بهبود وضعیت کودکان اوتیستیک روش درمانی(ΑΒΜ) می باشد.

روش آنت بنیل رویکردی علمی مبتنی بر یادگیری است، با تمرکز بر مغز کودک و توانایی های قابل توجه مغز که می تواند منجر به یادگیری، تغییر و رشد در تمامی کودکان شود، هرچند که آنها دارای نیازهای خاص باشند. این درمان توضیح روش درمانی است برای بیدار شدن مغز کودک و رشد آن و تبدیل محدودیت ها به قدرت و توانایی. در واقع از طریق آگاهی کودک از تمامی حرکات بدن و محیط اطراف و داده های حسی از محیط، اطلاعات لازم برای شکل گیری ارتباطات عصبی جدید و نهایتاً رشد مغز را ایجاد می کنند. آنت بنیل به واسطه ملزومات خود و دیدگاه حرکت عصبی روش خود را تدوین نمود.  

بهترین کشور برای درمان اوتیسم

در خصوص انتخاب بهترین کشور برای درمان اوتیسم ، یکی از ابهامات  اینجاست که بیمه های خدمات درمانی تا چه اندازه نیاز این بیماران را تحت پوشش قرار می دهد و اساسا چنین بیمه ای در ایران وجود دارد؟! پاسخ به صراحت منفی است و متاسفانه خانواده های بیماران زیادی درگیر هزینه های بسیار سنگین درمانی و مشکل نبود بیمه هستند! اما آیا در کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان، آلمان و... وضعیت به همین گونه است؟

براساس روزنامه واشنگتون پست، از هر 45 آمریکایی یک نفر به اوتیسم مبتلا است و بالغ بر 6 میلیون نفر در این کشور مبتلا به اوتیسم و بیماری های مشابه جسمی و حرکتی هستند..

در سال 2014 در سایت جاما، مقاله ای حاکی از هزینه های این بیماری در میان خانواده های آمریکایی و انگلیسی منتشر شد. هزینه یک فرد مبتلا به ASD و ناتوانی ذهنی در طول عمرش (شامل هزینه درمان، تحصیل و میزان اثرگذاری در کاهش بهره وری والدین) در ایالات متحده 2.4 میلیون دلار و 1.5 میلیون پوند (2.2 میلیون دلار) در انگلیس است.

در واقع آنچه که در این کشور از لحاظ پزشکی برای درمان اوتیسم ضروری شناخته شده است برنامه" تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی ABA نام دارد که بیمه فوق باید به شکل مجانی آن را به بیماران ارائه دهد.

همچنین در انگلستان هم انجمن ملی اوتیسم، امکانات و خدماتی را به شکل مجانی برای بیماران فراهم می آورد. معمولا در انگلستان به دلیل وجود سیستم درمانی بسیار مجهز و قوی، افراد تمایلی به استفاده از بیمه های درمانی خصوصی و حتی مراکز درمانی خصوصی ندارند.

اما انجمن اوتیسم آلمان هم در پاسخ به استعلام خبرنگار جی پلاس مبنی بر شرایط بیمه بیماران مبتلا به اوتیسم و جسمی و حرکتی، پاسخ داد: در آلمان سالانه یک درصد از کودکان متولد شده به اختلالات اوتیسمی مبتلا هستند که طول درمان متفاوتی دارند و طبیعتا هزینه ها هم مانند تمام کشورهای دنیا متفاوت است. اما دولت آلمان یا شرکت بیمه خدمات درمانی کلیه هزینه های مربوط به تشخیص و درمان این نوع بیماری ها را تامین می کنند.

images_1662499796

درمان اوتیسم در آمریکا

کارشناسان اقتصادی اداره بهداشت دانشگاه کالیفرنیا مخارج و هزینه های هر نفر را برآورد کرده و سپس با فاکتور گرفتن از هزینه های خدمات پزشکی، مراقبت شهروندی، آموزش های خاص، مراقبت در خانه، حمل و نقل ، حمایت شغلی و از کار افتادگی، کل هزینه های تأمین اجتماعی تعیین می گردد. این تجزیه و تحلیل ها، شامل مسائل مربوط به نوسانات هزینه در طول سن افراد مبتلا به اتیسم است.(البته محققان برآورد های خود را محافظه کارانه بیان نمودند و گفته اند که هزینه های واقعی اوتیسم می تواند در سال 2025 به 1 تریلیون دلار برسد.

پائول لی  مدرس علوم بهداشت عمومی در دانشگاه  Davis اظهار میدارد «هزینه های جاری طیف اوتیسم بیش از دو برابر هزینه های سکته قلبی و فشار خون بالا است و با هزینه های برابری می کند». هرچند که سازمان بهزیستی در سالهای اخیر تلاشهای جدی برای تقبل بیشتر هزینه های درمانی نموده ولی همچنان به علت تحت پوشش بیمه نبودن هزینه های درمانی این کودکان از جمله کاردرمانی، گفتاردرمانی، بازی درمانی، رفتار درمانی و…. بار سنگینی بر دوش والدین است.

 

مقاله های درمان اوتیسم

سالانه مقالات بسیاری در زمینه اوتیسم و درمان های مربوط به آن در سراسر جهان منتشر می گردد. در کشور عزیزمان نیز هر ساله دانشجویان رشته های پزشکی و روانشناسی و دیگر رشته های مرتبط به اختلال اوتیسم مقالات معتبر جهانی را انتشار می دهند. و امروزه با اتکا بر همین مقالات پژوهشی، درمانهای موثر بسیاری برای اختلال طیف اوتیسم شناسایی و تولید شده اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه