English

بررسی۶ خرابی متداول در کولر گازی

دلیل عملکرد نامناسب کولر گازی می‌تواند نصب، نگهداری و سرویس نامناسب آن باشد البته گاهی اوقات نقص در کارکرد کولر گازی می‌تواند به‌علت نقص در هنگام تولید باشد اما، این وضعیت خیلی کم اتفاق می افتد.

بررسی۶ خرابی متداول در کولر گازی

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از سایت ایرانگان کولر گازی یکی از مهم‌ترین لوازم خانگی مورد استفاده و یک دستگاه کاربردی است که برای عملکرد بهینه، نیاز به مراقبت زیادی دارد. دلیل عملکرد نامناسب کولر گازی می‌تواند نصب، نگهداری و سرویس نامناسب آن باشد. گاهی اوقات نقص در کارکرد کولر گازی می‌تواند به‌علت نقص در هنگام تولید باشد اما، این وضعیت خیلی کم اتفاق می افتد. در زیر ۶ مشکل رایج در کولر گازی را که اغلب افرادی که از آن استفاده می‌کنند با آن مواجه هستند، با هم می‌خوانیم.

۱-  کولر گازی خنک نمی‌کند

خنک نکردن کولر گازی شایع‌ترین مشکل آن است. دلایل زیادی می‌تواند برای این مشکل وجود داشته باشد. برخی از این علل رایج فنی که می‌توانند سبب این موضوع شوند عبارتند از کمپرسور معیوب، مایع خنک‌کننده ناکافی، کویل‌های کثیف، فیلتر هوای کثیف، ترموستات معیوب و غیره. گاهی اوقات، دمای بالای محیط نمی‌گذارد که گولر گازی به‌خوبی خنک کند. ظرفیت خنک‌کنندگی کولر گازی به اندازه اتاق بستگی دارد. یکی از اشتباهات رایج مردم این است که کولر گازی را براساس بودجه خود می‌خرند، نه بر اساس نیاز اتاق خود. یک اسپلیت کوچک در یک اتاق بزرگ نمی‌تواند از عهده خنک کردن اتاق در اوج گرمای تابستان برآید. اندازه اسپلیت باید با توجه به اندازه اتاق باشد.

فیلتر هوای مسدود شده:‌

اگر اسپلیت شما خوب خنک نمی‌کند، ممکن است فیلتر هوا مسدود شده باشد. اگر فیلتر هوا مسدود باشد، هوا نمی‌تواند از طریق آن به‌درستی جریان داشته باشد و باعث کاهش ظرفیت خنک‌کنندگی کولر گازی تا حد زیادی می‌شود. یا فیلتر هوا را تمیز کنید یا در صورت نیاز یکی دیگر را جایگزین آن کنید.

کویل‌های کثیف:

یکی دیگر از علت های خوب خنک نکردن کولر گازی، کثیف بودن کویل‌های کندانسور است. در یک کولر گازی، کندانسور مانند رادیاتور عمل می‌کند که گرما را از بین می‌برد. کویل کندانسور نیز باید برای از بین بردن گرمای محیط خارج تمیز باشد. با کثیف‌تر شدن کویل‌ها، کارایی کولر گازی کمتر می‌شود و مجبور است برای خنک کردن اتاق بیشتر کار کند. اگر کویل‌ها کامل کثیف باشند، دستگاه هرگز به قدر کافی سرد نخواهد شد و نمی‌تواند اتاق را خنک کند.

دمای بالای هوا:

اسپلیت، دارای دمای کارکرد بهینه است (درجه حرارت محیط) که در آن دما کولر گازی به‌بهترین شکل کار می‌کند. اگر دما فراتر از حد مطلوب باشد، کارایی کولر گازی کاهش می‌یابد. گاهی اوقات هوای بیرون آن‌قدر گرم است که کولر گازی به مرحله‌ای می‌رسد که کمپرسور دیگر قادر به کار کردن نیست

کولر گازی

۲- نشت مبرد

اگر متوجه شدید که کولر علیرغم این‌که مبرد زیاد دارد، خنک نمی‌کند، این مسئله می‌تواند بدلیل کم شارژ کردن (پایین‌تر از حدی که کارخانه مشخص کرده است)‌ یا نشتی باشد. اگر اسپلیت شما دچار نشت مبرد باشد، پر کردن آن تنها راه‌حل نیست. متخصص سرویس کولر گازی باید عامل نشتی را برطرف کرده و بعد مبرد را به همان اندازه‌ای که کارخانه مشخص کرده است، دوباره پر کند (نه بیش از حد مشخص شده و نه کمتر از آن).

۳- نشت آب از کولر گازی اسپلیت

نشت آب از اسپلیت مشکل خیلی رایجی است. این مسئله می‌تواند به‌دلایل گوناگونی مثل نصب نامناسب، درین‌های عقبی مسدود، دمای پایین محیط خارج، کندانسور معیوب، یا نشت هوا باشد.

۴- سنسورهای خراب

در پشت پنل کنترل کولر گازی، یک سنسور ترموستات وجود دارد. این سنسورها دمای هوا را در کویل تبخیر اندازه‌گیری می‌کنند و براساس شرایط اتاق، میزان خنک‌کنندگی را تغییر می‌دهند. اما گاهی اوقات سنسورها از جای خود جابه‌جا می‌شوند یا درست کار نمی‌کنند.  به همین دلیل چرخه روشن و خاموش شدن اسپلیت مختل می‌شود.

۵- خراب شدن کمپرسور و فن

«کمپرسور کولر گازی کار نمی‌کند.» این جمله‌ای است که بارها شنیده‌ایم. به‌دلیل خاموش و روشن کردن مکرر کولر گازی، کمپرسور و فن‌های اسپلیت آسیب می‌بینند. از دلایل دیگر آسیب دیدن کمپرسور می‌توان به اختلالات الکتریکی مثل نوسان ولتاژ برق به‌دلیل گرمای بیش از حد و آلودگی کمپرسور توسط گرد و خاک و کثیفی اشاره کرد.

۶- مسدود شدن درین‌ها

کثیفی و شرایط گرد و خاک محیط، رطوبت، موی بدن حیوانات در محیط از دلایل انسداد درین کولر گازی هستند.

برای حفظ عملکرد کولر گازی اسپلیت و کارکرد موثر و کارآمد آن در طول سال‌ها، باید آن را به‌طور منظم سرویس کرد. بی‌توجهی به این موضوع و عدم مراقبت می‌تواند منجر به کاهش کارایی کولر گازی و هم‌چنین افزایش صورتحساب برق شما شود.

 

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

در مجله ایرانگان از مطالب علمی، آموزشی و تحقیقاتی بهرمند شوید و در سایت نیازمندی‌های ایرانگان همواره می‌توانید متخصصان مورد نیاز خود را در مشاغل مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی و صنعتی بیابید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر