English

بذرهای مرگ آفرین، میراث شوم باقیمانده از جنگ

هرچند پس از پایان جنگ اقدامات بسیاری جهت پاکسازی مناطق آلوده به مین و مهمات جنگی انجام شد اما این قاتل خاموش کماکان جان و سلامت بسیاری را هموطنان بویژه مرزنشینان را می‌گیرد.

بذرهای مرگ آفرین، میراث شوم باقیمانده از جنگ
به گزارش خبرگزاری موج ایلام

، مریم نظری فعال رسانه ای در یاداشتی نوشت: با گذشت بیش از سه دهه از پایان جنگ تحمیلی همچنان مهمات و مین‌های باقیمانده از آن هر از چندگاهی قربانی می‌گیرد و جان ساکنین مناطق مرزی را با مخاطرات جدی مواجه می‌کند.

هرچند پس از پایان جنگ اقدامات بسیاری جهت پاکسازی مناطق آلوده انجام شد اما این قاتل خاموش کماکان جان و سلامت بسیاری را هموطنان بویژه مرزنشینان را می‌گیرد.

 بر اساس اطلاعات به دست آمده ایران دومین کشور آلوده به مین در دنیاست که گاها این مواد منفجره در مناطق مرزی بر اثر بارش‌ها و فرسایش خاک جابه جا می‌شوند و در مسیر تردد قرار می‌گیرند.

هرساله افراد بسیاری به دلیل انفجار مهمات و مین‌های باقیمانده از جنگ کشته و زخمی می‌شوند که بیشتر آمار این تلفات را افراد غیرنظامی، عشایر، کودکان و... تشکیل می‌دهد که به صورت ندانسته و ناخواسته در محل‌های آلوده تردد داشته‌اند و این عدم آگاهی به مرگ و یا نقص عضو آنها ختم می شود.

بدون شک با توجه به اینکه اراضی بسیاری از استان‌های مرزی در مناطق غرب کشور آلوده به مواد منفجره است باید جهت جلوگیری از افزایش تلفات این مواد چاره‌ای اساسی اندیشیده شود که آموزش و آگاهی بخشی بومیان و ساکنین مناطق پرخطر از جمله روستاییان، عشایر، مرزنشینان و... می‌تواند تاثیر بسزایی در تحقق این مهم داشته باشد، از این رو مسئولان دستگاه‌های مربوط از جمله هلال احمر می‌توانند در این زمینه تمهیدات لازم را بیندیشند.

 همچنین مین زدایی و سرمایه گذاری جهت استفاده از ربات‌ها و ماشین‌های بی سرنشین همانند کشورهای پیشرفته جهت خنثی کردن مین‌ها یکی دیگر از راهکارهایی است که می‌تواند در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

از سوی دیگر مشخص کردن و محصور کردن مناطق پرخطر از دیگر اقداماتی است که ضروری است مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد زیرا تحقق این مهم از ورود افراد بی اطلاع و ناآگاه به این مناطق جلوگیری می کند.

همچنین با عنایت به این مساله که کشور عراق نقشه نقاط آلوده به مین در ایران را در اختیار دارد ضروری است وزارت امور خارجه جهت اخذ نقشه های این مناطق و همچنین همکاری عراق جهت خنثی‌سازی این مواد منفجره رایزنی‌های لازم را با این کشور انجام دهد تا در آینده نزدیک شاهد خنثی سازی میادین مین در مناطق مرزی باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه