English

کشاورزی درهلیلان رونق می گیرد:

جوان هلیلانی ایده های خوبی برای تولیدات کشاورزی دارد

شهرستان هلیلان و منطقه زردلان یکی از مناطق محروم استان ایلام است که بدلیل کمبود امکانات و نبود زیرساخت های مناسب مردمان آن در زمینه های مختلف با مشکلات عدیده ای روبرو هستند اما در این میان برخی تولیدات کشاورزی آن زبانزد عام و خاص است که اگر مسئولان ذیربط به کشاورزان منطقه توجه کنند به یقین آینده درخشانی در انتظار مردم منطقه خواهد بود.

جوان هلیلانی ایده های خوبی برای تولیدات کشاورزی دارد

به گزارش خبرگزاری موج ایلام،این جوان کشاورز هلیلانی ایده های خوبی برای توسعه کشاورزی در سر پرورانده و نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان جهاد کشاورزی برای افزایش تولیدات است و خواسته های کوچکی دارد که به نظر می رسد اگر از سوی مسئولان امر محقق شود می تواند زمینه اشتغالزایی تعدادی از ساکنان این منطقه محروم را فراهم کند.

سجاد رهداری جوان تحصیلکرده هلیلانی با این اینکه سن و سال کمی دارد اما  دارای ایده های زیادی است که می تواند کشاورزی هلیلان را رونق دهد و نام آوازه آن را در کشور بر سر زبانها جاری سازد.

سجاد رهداری کشاورز فعال و خوش ذوق هلیلانی دارای 120 هکتار زمین کشاورزی است که از مجموع این زمین ها مقدار 15 هکتار را به زیر کشت آفتابگردان اختصاص داده است.

این کشاورز پیشرو برای اولین بار با کمک دوستانش از استان های همجوار آفتابگردان را بجای ذرت در هلیلان کشت نمود که با عملکرد مناسب این محصول نسبت به سایر محصولات دیگر مواجه شد و سه سال پیش نسبت به گسترش و ترویج این محصول در شهرستان هلیلان اقدامات موثری را انجام داده است.

 این کشاورز جوان هلیلانی به کشت آفتابگردان اشاره کرد و گفت: در سال اول در ازای هر هکتار 1.5 تن و در سال دوم 2 تن و امسال نزدیک به 4  تن از هر هکتار دانه روغنی آفتابگردان برداشت کرده است.

آفتابگردان

سجاد رهداری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری موج ایلام با اشاره به اینکه برداشت خوب مدیون تلاش بیشتر و استفاده از سیستم های آبیاری مناسب تر و همچنین تغذیه اصولی زیر نظر کارشناسان کشاورزی بوده است، افزود: در سال اول از سیستم غرق آبی و در سال دوم سیستم بارانی و امسال از سیستم نوین آبیاری قطره ای استفاده شده است.

وی اظهار داشت:با تعقیراتی در زمان و مدل کشت انجام شد توانستم پای نوار تیپ را به مزرعه آفتابگردان باز کنم که این اقدام علاوه بر اینکه هزینه بیشتری را شامل شد اما درعوض باعث صرفه جویی 70 درصدی در مصرف آب و ایجاد سطح زیر کشت بیشتردرعوض آب کمتر شد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته 45 هکتاراز مزارع خود را به گندم و 15هکتار با روش آبیاری تیپ به کشت هندوانه پنج هکتار باقاله با روش آبیاری بارانی برای اولین بار با برداشت 4 تن درهکتار که در نوع خود بی نظیر می‌باشد اختصاص داده ام و اکنون پنج هکتار چغندر و پنج هکتار ذرت دانه ای و 12 هکتار ذرت علوفه ای را زیر کشت دارم.

رهداری ادامه داد: پیش بینی می شود ازهرهکتار چغندر بیش از 120 تن و ذرت نزدیک به 9 تن و ذرت علوفه ای هم نزدیک به 80 تن برداشت کنم.

این کشاورز جوان هلیلانی با اشاره به اینکه سبدی متنوع از محصولات کشاورزی دارد،خاطر نشان کرد: برای بیش از 35 نفر از مردم منطقه شغل مستقیم و پایدار ایجاد نموده که اگر چنانچه مسئولان استانی کمک کنند تعداد بیشتری نیز بکار گیری خواهد کرد.

 رهداری گفت:همیشه  قبل از کشت هر محصول به این فکر می کنم که چگونه عملکرد بهتری نسبت به سال قبل داشته باشم و همیشه از کارشناسان خبره مشورت می گیرم و سیستم های آبیاری نوین بخصوص نوار تیپ باعث افزایش عملکرد و استفاده مناسب از خاک و کود دهی مناسب و تغذیه خاک و استفاده از نشا گلخانه می شود.

این جوان هلیلانی افزود: بعضی از محصولات خود را از قبیل هندوانه ابتدا در گلخانه کشت کرده و سپس به زمین منتقل نموده که همین روش باعث صرفه جویی 30 درصدی آب شده است.

وی ادامه داد: در سال آینده برای محصولات پایه کوتاه قصد دارم از روش آبیاری مه پاشی استفاده کنم که نیاز به خرید ابزارآلات و لوله های انتقال آب مناسب تری می‌باشد که از مدیران جهاد کشاورزی انتظار کمک و پرداخت تسهیلات را دارم.

رهداری اظهار داشت: در حال حاضر مهمترین مشکل برای انجام کارهای کشاورزی خرید یک دستگاه تراکتور مدل 399 یا مدل 1500 می باشد که مسئولان جهاد کشاورزی استان و شهرستان این قول را داده اند که از طریق تسهیلات بانکی تراکتور در اختیارم قرار دهند ولی متاسفانه تاکنون این موضوع محقق نشده است.

وی افزود:با توجه به فقیر شدن محصولات کشاورزی در سالیان اخیر و از آنجائیکه هم اکنون فصل کشت ذرت می‌باشد و برای آماده سازی زمین ها برای زراعت آینده نیاز به بیش از 200 عدد کود شیمیایی می‌باشم.

وی تصریح کرد:تامین کود شیمیایی از طریق بازار آزاد با مشکلات عدیده ای روبروست و قیمت خیلی بالایی دارد که برای کشاورز به صرفه نیست،انتظار میرود که جهاد کشاورزی هلیلان از طریق حواله در اختیار ما کشاورزان قرار دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه