English

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به خبرگزاری موج:

کاهش یک درصدی نرخ بیکاری در سه ماهه نخست امسال/ کمبود نیروی مختصص از مشکلات فعلی کشور

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اقدامات مثبت دولت در راستای کاهش نرخ بیکاری، گفت: نرخ بیکاری در سه ماهه نخست سال 1402 نسبت به سه ماهه نخست در 1401 حدود یک درصد کاهش پیدا کرده است.

کاهش یک درصدی نرخ بیکاری در سه ماهه نخست امسال/ کمبود نیروی مختصص از مشکلات فعلی کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، وزیر تعاون سیدصولت مرتضوی در حاشیه دومین جشنواره ملی مهارت در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج درباره اینکه آیا با توجه به برگزاری جشنواره‌ها، چه تعداد نیرو می‌توانند وارد باز کار شوند، گفت: اساسا مهارت حَسبِ نگاه بزرگان و دین مبین اسلام به ما رسیده که امری الزامی است. از این‌رو ارتقای مهارت در تصمیم کار دولت قرار گرفته است. خوشبختانه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از ابتدای شروع به کار دولت اقدامات بسیار مطلوبی را در این زمینه انجام داده است. 

 

صدور مجوز مراکز آموزشی در جوار کارگاه‌ها

وی افزود: استفاده از توان بخش خصوصی و آموزشگاه‌های مربوطه برای مهارت‌آموزی لازم است. همچنین تأسیس کارگاه‌ها و صدور مجوز مراکز آموزشی در جوار کارگاه‌ها و کارخانه‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به بحث مدرسه ملی که مهارت آموزی در تابستان را انجام می‌دهد، اظهار داشت: این موضوع یکی از برنامه‌های مراکز فنی و حرفه‌ای است و امیدواریم به صورت مداوم در طول سال ادامه پیدا کند. 

 

مهارت آموزی دو میلیون و 400هزار نفر

مرتضوی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های دولت در دوسال اخیر گفت: حدود دو میلیون و 400هزار نفر در همین دوسالی که از عمر دولت گذشته است، دوره‌های مهارت‌آموزی را کسب کرده‌اند. البته آموزش‌های تکمیلی هم در دستور کار قرار دارد که امیدواریم مستمر باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، کمبود نیروی مختصص و ماهر را یکی از مشکلات و چالش‌هایی فعلی کشور دانست و تصریح کرد: اساسا مراکز کاریابی و کارخانجات ما همواره به نیروی کار نیاز دارند اما متاسفانه با کمبود نیروی ماهر و متخصص در کشور روبرو هستیم.  

 

 راه‌اندازی سامانه‌ جستجوی شغلی 

وی افزود: معاونت اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی با راه‌اندازی سامانه‌ جستجوی شغلی در نظر دارد تا پیوند میان کارفرما و کارگر به بهترین شکل ممکن انجام دهد و همچنین نیاز بازار کار را رصد کند و با معرفی نیروی کار یک ارتباط خوب و دوسویه‌ایی را برقرار می‌کند. 

 

کاهش یک درصدی نرخ بیکاری نسبت سال گذشته

مرتضوی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته حدود یک درصد رشد داشته است، گفت: سایر گزاره‌ها و مراکز هم تأیید می کنند که هم نرخ بیمه بیکاری کاهش پیدا کرده  است. همچنین تعداد بیمه اجباری افزایش پیدا کرده است که تمام این موارد ماحصل اقدامات دولت است. همچنین مهارت‌آموزی، ارائه تسهیلات و فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی و صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشاورزی راه و شهرسازی و نهادهای انقلابی مانند کمیته امام خمینی(ره) و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای ایجاد فرصت‌های شغلی با یکدیگر تعامل و همکاری دارند. 

 

 با رشد تولید کاهش سود را جبران کنیم

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این روزها زمزمه‌های افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌های شنیده می‌شود، از طرفی هم باتوجه به اینکه برخی  صندوق‌های بازنشستگی عضو این صنایع پتروشیمی هستند، آیا سود آنها کاهش پیدا خواهد کرد یا خیر؟ و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان متولی چه برنامه‌ای را در دستور کار دارد؟ به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی باید میزان تولید را افزایش دهیم. از این رو لازم است تا با رشد تولید کاهش سود را جبران کنیم که این در دستور کار همکاران ما قرار دارد. 

 

 فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در اولویت سامانه جستجوی شغلی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در پاسخ به این سوال که تعداد افرادی که در سامانه جستجوی شغلی ثبت نام کردند 2 برابر افرادی است که جویای کار هستند، این موضوع از کجا نشأت می‌گیرد، اظهار داشت: تقریبا میزان نیاز بازار کار به نسبت افرادی که در سامانه ثبت نام کردند بالغ بر دو برابر است. شاید علت اصلی این باشد که این فرصت‌های شغلی متناسب با شأن نیروی که دنبال کار است نباشد. همچنین عدم آموزش و اینکه فرد  احساس می‌کنند کار مورد نظر برایش دشوار است و از این راه انصراف می‌دهد. ما باید این سه مساله را مدیریت کنیم؛ اولا برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که در رأس هستند فرصت شغلی مناسبی را تعریف کنیم. ثانیا آموزش‌های فنی و حرفه‌ای لازم را ارائه دهیم. یعنی فرد جویای کار با فراگیری آموزش‌های لازم  به کارفرما مراجعه کند وشغل مورد نظر خود را پیدا کند. بحث دیگری که وجود دارد بحث فرهنگی است، یعنی باید به مسأله فرهنگسازی توجه ویژه‌ایی داشته باشیم. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه