English

رئیس سازمان فضایی ایران:

بزدوی اولین کپسول زیستی امسال پرتاب می شود

​حسن سالاری از پرتاب اولین کپسول زیستی در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

بزدوی اولین کپسول زیستی امسال پرتاب می شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، رئیس سازمان فضایی کشور به مناسبت هفته جهانی فضایی گفت:اولین پرتاب کپسول زیستی در سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد
حسن سالاری با بیان اینکه ساخت ماهواره‌های پارس۲ و پارس۳ با مجموعه صایران و پژوهشگاه فضایی آغاز شده است بیان کرد: ماهواره پارس۲ در مرحله ساخت قرار داردو از ابتدای سال ۱۴۰۲ در حوزه فضایی اقداماتی منطبق بر برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور انجام شده که از میان آنها می‌توان به نکات مختلفی اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال ساخت چند ماهواره میکرو و مینی ماهواره را ابلاغ و آغاز کردیم توضیح داد:فاز ساخت پارس۲ آغاز شده و پارس۳ در مرحله طراحی مقدماتی است.به گفته رئیس سازمان فضایی ایران نمونه کیفی ماهواره ناهید ۲ رونمایی شده و نمونه پروازی آن تا پایان سال یا ابتدای سال آینده به صف پرتاب اضافه خواهد شد.

 

توسعه پرتابگرها

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در زمینه پرتابگرها نخستین گام ما برای رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتر شروع شده و ماهواره‌بر سریر در وزارت دفاع قرارداد ساخت و آزمون آن منعقد شده و فرایند ساخت آن آغاز شده است.

وی تثبیت مدار لئو برای ماهواره‌های سنجشی را بسیار مهم دانست و گفت: اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داده و در ماه‌های آتی پرتاب‌های متعددی خواهیم داشت و اشکالات فنی و توسعه‌ای آن رفع خواهد شد.

سالاریه با بیان اینکه در ۶ ماهه دوم سال بسیار پررونق در حوزه فضایی خواهیم بود، ادامه داد: در پرتابگر قاصد به تثبیت قابل قبولی رسیده‌ایم و نیاز داریم برای ماهواره‌های سنگین‌تر بتوانیم پرتابگرهای کلاس سیمرغ و قائم و ذوالجناح را نیز تثبیت کنیم.

 

حضور خصوصی‌ها در فضا

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در قراردادهای بخش خصوصی، یکی از رویکردهای بسیار جدی آن فعال‌سازی زیست بوم فضایی کشور در بخش خصوصی است؛ با گستره ای که در صنعت فضایی وجود دارد بدون فعال‌سازی زیست بوم فضایی خصوصی ادامه مسیر میسر نخواهد بود.

سالاریه اضافه کرد: در این راستا دو قرارداد خوب منعقد شده است. قرارداد خرید تضمینی تصاویر ماهواره‌ای ماهواره کوثر یکی از این قراردادها است‌ و سازمان فضایی برای توسعه زیست‌بوم تضمین خرید تصاویر ماهواره‌ای را داده است.

وی گفت: مناقصاتی در حال طراحی است که از طریق بخش خصوصی، مجمومه‌ای از ماهواره‌های‌ سنجشی را داشته باشیم که ماهواره «نور ۳» و ماهواره «کوثر» از جمله آنهاست.

سالاریه گفت: در سال گذشته اعلام شد منظومه ارتباطی باریک باند با هدف اینترنت اشیاء دردستور کار قرار گرفته که کار طراحی مأموریت آن انجام شد، مناقصه آن برگزار شد و در شهریورماه قرارداد آن امضاء و ابلاغ شد و کار ساخت آن آغاز شده و امیدواریم یک منظومه ارتباطی را داشته باشیم که از باریک باند آغاز کردیم؛ این منظومه در ماه‌های آتی تکمیل خواهد شد و اسم پروژه‌ به نام «شهید سلیمانی» مزین شده است.

سالاریه تأکید کرد: عملیات عمرانی زیرساخت‌های پایگاه بین‌المللی فضایی برای اجرای پرتاب‌های فضایی آغاز شده است. این پایگاه قابلیت پرتاب در شیب‌های مختلف مداری را دارد که فاز نخست آن از سال گذشته آغاز شده و اکنون نیز عملیات عمرانی فاز دوم آن آغاز شده است.

وی افزود: پیش‌بینی این است که از اواسط سال آینده قابلیت ارائه خدمات داشته باشیم.‌ برای منظومه‌های ماهواره‌ای‌ نیاز به رسیدن به مدار خورشید آهنگ را داریم که از چابهار این امر امکان‌پذیر خواهد بود.

سالاریه گفت: ایجاد آزمایشگاه کلاس ۵۰۰ کیلوگرم تا یک تن را در دستور کار داریم. طراحی فضای آزمایشگاهی آن آغاز  شده است و امیدواریم در سال آینده فضای این آزمایشگاه به اتمام برسد. 

وی ادامه داد: موضوع بعدی تکمیل زنجیره مراکز کنترل و هدایت ماهواره است که دو مرکز مهم در چناران و سلماس است که قرارداد طراحی آن منعقد شده و کار احداث آغاز شده و انشاءالله در سال آینده بهره‌برداری از این دو ایستگاه را خواهیم داشت. 

 

کپسول زیستی

رئیس سازمان فضایی ایران، گفت: زیست فضا موضوع بعدی است که در دستور کار ما قرار دارد. پرتاب کپسول‌های زیستی دچار توقف شده بود که در دولت سیزدهم با پیگیری‌های انجام شده، نخستین پرتاب کپسول زیستی در ایام پیش رو در سال ۱۴۰۲ را خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: در حوزه زیست فضا مسیر ادامه دارد و قرارداد توسعه کپسول زیستی را داریم. 

 

میکرو و مینی ماهواره

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به توانمندی کشور در ساخت ماهواره‌های سنجشی میکرو و مینی ماهواره، گفت: این ماهواره‌ها در کلاس ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم هستند که دانش فنی ساخت آن‌ها در سال‌های قبل کسب شده است و توسعه این ماهواره‌ها با دقت‌های بالاتر در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: منظومه ماهواره‌های مینی و میکرو می‌توانند نیازهای سنجشی کشور را مرتفع کند.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به پرتابگرها خاطر نشان کرد: در پرتابگرهای فوق سبک مانند پرتابگر کلاس قاصد به تثبیت قابل قبولی رسیده‌ایم و به تدریج ماهواره‌های بیشتری در کلاس میکرو و ریزماهواره‌ها از طریق این پرتابگرها در مدار قرار می گیرند.

سالاریه افزود: نیاز داریم برای پرتاب ماهواره‌های سنگین‌تر، بتوانیم پرتابگرهای کلاس سیمرغ، ذوالجناح و قائم را توسعه دهیم و مراحل تثبیت آنها را داشته باشیم.

 

منظومه ماهواره‌ای اینترنت اشیاء

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: منظومه ماهواره‌ای ارتباطی حوزه باند باریک با هدف توسعه اینترنت اشیاء از دیگر برنامه‌های ما است که طراحی آن در سازمان انجام  و مراحل مناقصه آن برای حضور بخش خصوصی شروع شده است.

وی با تاکید بر اینکه این منظومه در چند ماه آینده تکمیل می‌شود، گفت: همچنین تکمیل زنجیره مراکز کنترل و هدایت ماهواره نیز در دستور کار است.

سالاریه گفت: دو مرکز مهم در شمال شرق و شمال غربی (چناران و سلماس) با توقفی مواجه بود که چالش‌های آنها رفع شده است و طراحی و ساخت آن‌ها به اتمام رسیده و کار احداث این دو مرکز کنترل و هدایت ماهواره شروع شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که در سال آینده بهره‌برداری این مراکز آغاز شود.

 

پروژه تحقیقات فضایی

رئیس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: پروژه‌ای که با ظرفیت بخش خصوصی شروع کردیم، طراحی و ساخت ماهواره‌های تحقیقاتی تحت عنوان ماهواره‌های پژوهش است.

وی گفت: کار مناقصه ماهواره «پژوهش ۱» در حال انجام است. هدف این پروژه توسعه فناوری‌های ناوبری فضایی است.

سالاریه ادامه داد: شرکت‌های زیادی در این حوزه فعال هستند و مناقصه اجرای این طرح در روزهای آینده به پایان می‌رسد.

وی یادآور شد: تمرکز در پروژه‌های ماهواره‌های پژوهش ۱، ۲ و غیره بر تحقیق و توسعه است و علاقه‌مند هستیم بخش خصوصی در این حوزه وارد شوند و سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی از آن حمایت خواهند کرد.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در این مسیر به زودی برگزاری رویدادهای رقابتی مساله محور حوزه فضایی را خواهیم داشت. این رویدادها با همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برگزار می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه