English

دبیر اجرایی شورای توسعه مکران در پاسخ به خبرگزاری موج:

برنامه ریزی برای سرمایه گذاری ۲۷ میلیارد دلاری در منطقه مکران

حسین دهقان گفت: شرایط کنونی برای همکاری در مکران با مجموعه های بزرگ ملی، خصولتی و... با معدنی ها توافق شده و شرکتی هم در این منطقه مکران ثبت شده است و در بازه زمانی ۱۵ ساله ۲۷ میلیارد دلار برای ۷ طرح و ۲۴ پروژه سرمایه گذاری خواهند کرد.

برنامه ریزی برای سرمایه گذاری ۲۷ میلیارد دلاری در منطقه مکران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، سواحل مکران هم اکنون ۳۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد و مستعد کاشت نخیلات، پاپایا، آناناس، انبه، موز و... است، همچنین شرکت هایی هم در پرورش دام، طیور و آبزیان فعال هستند، اما به دلیل اینکه سال های گذشته متولی خاصی تاکنون نداشته توسعه چندانی پیدا نکرده بود و حالا محمد دهقان به عنوان دبیر اجرایی شورای توسعه مکران مامور فراهم کردن بستر فعالیت شرکت ها مستعد برای توسعه این منطقه و خلق ثروت برای کشور شده است.

همکاری با شرکت های دانش بنیان از آنجایی اهمیت دارد که متکی به دانش داخلی هستند و قابلیت عبور از تحریم ها هم دارند، از طرف دیگر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۴۰۱ موضوع حمایت از شرکت های دانش بنیان را اعلام کردند و امسال هم نام گذاری سال جدید رشد تولید و مهار تورم است از این رو نقش شرکت های دانش بنیان اهمیت ویژه ای دارد. 

محمد دهقان در بازدید و نشست با مدیر پارک علم فناوری پردیس دانشگاه با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مرکزی را در منطقه مکران مستقر کند، گفت: در این حالت می توان بستر شکل گیری استارت آپ ها را فراهم کرد و از طرف دیگر می توان توان بومیان منطقه با کمک شرکت های فناوری ارتقا یابد.
دهقان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج درباره وضعیت مطالعات پایه در منطقه مکران گفت: با توجه به اینکه این منطقه مستعد رانش و... است مطالعات زمین شناسی تمام منطقه در حال انجام است و گروه زمین شناسی دانشگاه تهران ایستگاه هایی را دایر کرده اند تا حرکت سطوح سواحلی آن را بررسی کنند.
 
 
بیشتر بخوانید:
 
 

ورود شرکت های بزرگ به مکران است

دبیر اجرایی شورای توسعه مکران در پاسخ به سوال دیگری از خبرگزاری موج درباره الزام ورود شرکت های بزرگ به مکران است، گفت: در حال حاضر هیچ الزامی برای ورود شرکت های بزرگ به مکران نیست این شرکت ها اصالتشان تولید درآمد برای انجام تعهداتشان هست به همین دلیل باید بستری برای درآمدزایی این شرکت ها فراهم شود، در شرایط کنونی برای همکاری در مکران با مجموعه های بزرگ ملی، خصولتی و... با معدنی ها توافق شده و شرکتی هم در این منطقه مکران ثبت شده است و در بازه زمانی ۱۵ ساله ۲۷ میلیارد دلار برای ۷ طرح و ۲۴ پروژه سرمایه گذاری خواهند کرد و مطالعات پروژه انجام شده و فاز نخست اجرای آن هم ابلاغ شده است. در بخش جذب سرمایه گذاری خارجی چینی ها، هندی ها و روس ها مایل به سرمایه گذاری هستند و مذاکراتی هم انجام شده اما ابتدا باید زیرساخت ها شکل بگیرد و دولت باید آغازگر باشد تا انگیزه کافی برای سایر سرمایه گذاران به وجود بیاید تا آنها بعد از ارزیابی و اطمینان از بازگشت سرمایه در بخش زیرساخت هم سرمایه گذاری کنند.
او افزود: در موقعیت کنونی نباید زیست بوم منطقه مکران بهم بخورد، افزود: منطقه مکران علاوه بر سند جامع، دارای طرح آمایش است و باید بر مبنای آن، مزیت های منطقه را در جهت توسعه بکار گرفته شود.
او با تاکید بر اینکه مطالب پایه باید در منطقه مکران انجام شود، اظهار کرد: شرایط باید به گونه ای فراهم شود که راندمان تولید در مکران فراهم شود.
 
 
 
 

بازدید دکتر دهقان از پارک فناوری دانشگاه تهران

 
 

منطقه مکران باید در زنجیره تامین و لجستیک 

دهقان با بیان اینکه مطالعات روی ظرفیت های کشاورزی و دامپروری مکران برای دستیابی به راهبرد باید اجرا شود، اظهار کرد: برای اجرای پروژه ها در منطقه مکران باید در سطح محلی و ملی برنامه ریزی کرد تا علاوه بر ایجاد اشتغال زایی منطقه در خدمت توسعه کشور هم قرار بگیرد.
او افزود: افرادی که سرمایه‌گذاری می کنند دانش و فناوری لازم برای اجرای آن هم وارد می کند و در این مسیر به بومیان منطقه هم کمک می شود. 
دهقان با تاکید بر اهمیت اقتصاد دریامحور اظهار کرد: منطقه مکران باید در زنجیره تامین و لجستیک و توسعه کریدورهای کشور موثر واقع شود.
او با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران تصور نکنند که در منطقه مکران پولی هست که باید بیایند آن را بردارند بلکه با نگاه ظرفیت برای خلق ثروت فکر کنند، اظهار کرد: به طور قطع اگر پتانسیل های منطقه مکران بالفعل شود همه از آن بهرمند خواهند شد.
او با تاکید بر اینکه ۶ شرکت پتروشیمی در منطقه مکران در حال انجام است، اظهار کرد: یک کارخانه فولاد هم در این منطقه کلنگ زده شده و احتمالا فاز یک و نیم میلیون تنی این مجموعه امسال بهره برداری می شود.
در شرایط کنونی ۴۶۰ واحد فناور با پارک علم و فناوری پردیس دانشگاه تهران همکاری می کنند که ۳۰۰ واحد مستقر در پارک هستند که مجموعا ۶ هزار نفر در این مجموعه ها فعال هستند و درآمد حاصل از فروش محصولات آنها حدود ۵ هزار میلیارد تومان بوده که ۳۰۰ هزار دلار هم درآمد صادراتی داشته اند.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه