English

ماه گرفتگی نیم‌سایه ۱۹ سال دیگر به وقوع می پیوندد

امشب عمیق‌ترین ماه گرفتگی نیم‌سایه رخ می‌دهد و این پدیده نجومی تا ۱۹ سال دیگر تکرار نخواهد شد. در ایران، آغاز آن در ساعت ۱۸ و ۴۴ دقیقه و ۱۱ ثانیه به وقت کشورمان خواهد بود.

ماه گرفتگی نیم‌سایه ۱۹ سال دیگر به وقوع می پیوندد

به گزارش خبرگزاری موج، امشب، ۱۵ اردیبهشت‌ماه، ماه گرفتگی نیم‌سایه دارای قدر umbral -۰.۰۴۶ و قدر نیم سایه  ۰.۹۶۵۵ رخ خواهد داد. این ماه‌گرفتگی نیم‌سایه در آسیا و استرالیا کاملا قابل مشاهده خواهد بود. در هنگام طلوع یا غروب ماه، در آفریقا و اروپای شرقی و مرکزی نیز قابل مشاهده خواهد بود.

در ایران، این ماه گرفتگی در ساعت ۱۸ و ۴۴ دقیقه و ۱۱ ثانیه به وقت کشورمان آغاز می‌شود، لحظه اوج آن در ساعت ۲۰ و ۵۲ دقیقه و ۵۸ ثانیه خواهد بود و در ساعت ۲۳ و یک دقیقه و ۴۵ ثانیه شبانگاه جمعه ۱۵ اردیبهشت به پایان خواهد رسید.

 

این ماه گرفتگی چگونه خواهد بود؟

در طول ماه‌گرفتگی نیم سایه، ماه کمی تیره‌تر به نظر می‌رسد و این تفاوت به سادگی با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیست، به خصوص اگر آسمان ابری یا غبار آلوده باشد. در زمان وقوع این رویداد، در نزدیکی نقطه میانی ماه گرفتگی، سطح ماه ممکن است به جای رنگ سفید معمول، تیره‌ رنگ تر و رنگی مایل به قهوه‌ای پیدا کند.

در حین چنین خسوف‌هایی، تنها بخشی از صفحه ماه که در قسمت نیم سایه قرار دارد، تاریک می‌شود و در واقع، امشب، قسمت بیشتر صفحه ماه پوشیده خواهد شد.

در ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای که امشب اتفاق خواهد افتاد، رنگ ماه تیره و سیاه نمی‌شود و فقط نور ماه مقداری کم می‌شود و لذا نماز آیات واجب نیست.

 

بیشتر بخوانید:

آخرین "خورشیدگرفتگی" قرن آغاز شد/ چگونگی نحوه اقامه نماز آیات

طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن!/تا آخر عمر خسوفی طولانی را شاهد نخواهیم بود/ ماه قرمز در آسمان آبی

خورشید احتمالا از آنچه تصور می‌شد بزرگتر است

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی