English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دستاورد فولاد مبارکه اصفهان در تولید فولادهای خاص

فولاد مبارکه اصفهان بعد از توسعه همکاری با شرکت های دانش بنیان و تحقق بومی سازی ۹۰ درصدی در تجهیزات برای نخستین بار در منطقه فولادهایی زنگ نزن را تولید کرده که ارزش افزوده ۳ برابری نسبت به سایر ورق ها دارد.

دستاورد فولاد مبارکه اصفهان در تولید فولادهای خاص

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج،  هفته گذشته طی مراسمی با حضور مسئولان کشوری و استانی از تولید ورق فولادی زنگ نزن فولاد سبای فولاد مبارکه که برای نخستین بار در جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا تولید شده، رونمایی شد. تولید این محصول از آنجایی دارای اهمیت است که ایران در شرایط تحریمی توانسته چنین محصولی را تولید کند و هم اکنون فولاد مبارکه با قرار گرفتن در بین تولیدکنندگان ورق های خاص فولاد علاوه بر اینکه نیازهای داخلی کشور را تامین می کند، به واسطه محدودیت و تقاضای بالایی که برای این محصولات وجود دارد می تواند در سال های آینده با صادرات این محصول برای کشور ارزآوری هم داشته باشد. در واقع تولید این محصول ارزش سه تا چهار برابری نسبت به سایر ورق های معمولی دارد و سود، درآمد و ارزش افزوده بالاتری برای فولاد مبارکه و کشور به ارمغان می آورد.

صنعت فولاد ایران توسعه و پیشرفت قابل توجهی داشته است به نحوی که در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید می شود به همین دلیل باید ریل گذاری جدیدی در این صنعت اتفاق می افتاد، تولید فولادهای خاص با ارزش افزوده بالا یکی از برنامه های بوده که در سال های اخیر در دستور کار فولاد مبارکه اصفهان قرار گرفته است تا تمام حلقه های فولاد تکمیل شود و باید توجه به تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر زنجیره ارزش صنعت فولاد تقویت شود. این شرکت  در حوزه بومی سازی به دستاوردهای خوبی دست پیدا کرده تا جایی که بیش از ۱۰۰ هزار قطعه تجهیز و ماده اولیه مورد نیاز فولاد مبارکه با حمایت این شرکت از سازندگان و شرکت های دانش بنیان داخلی تاکنون بومی سازی ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز فولاد مبارکه طی سالیان گذشته اتفاق افتاد ه است.

دستاوردهای اخیر فولاد مبارکه اقتدار بین المللی  ایران را بیشتر کرده، زیرا توانسته ایم محصولاتی را تولید کنیم که کشورهای کمتری می توانند آن را تولید کنند و این راهبرد به کشور اقتدار می دهد.

در حال حاضر هر کشوری توانایی تولید محصولات متنوع را ندارد از این رو فولاد مبارکه روی تولید محصولاتی برنامه ریزی کرده که کشورهای زیادی توان تولید آن را ندارند، از همین رو می تواند محصولات خاص تولیدی خود را با ارزش افزوده بالاتر صادر کند. این دقیقا همان چیزی است که به صنعت کشور قدرت می دهد.

 فولاد مبارکه اصفهان با وجود محدودیت های انرژی برق و گاز، با عملکرد  خود در ۶ ماه اول سال جاری توانسته سهم 20 درصدی در تولید کسب کند تا جایی که به بزرگترین تولید کننده ورق های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل شده و در رده‌بندی‌های جهانی به رده هفتم صعود کرده است.

به گفته وزیر صنعت حرکت در عرصه صنعت و تلاش برای تولید کردن محصولات با فناوری های جدید و تکنولوژی های برتر، برای کشور ما یک ضرورت است زیرا پیشرفت های متعدد در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی رخ داده است و حالا فولاد مبارکه اصفهان به عنوان شرکتی که جایگاه حرفه ای خود در صنعت فولاد توانسته صفر تا صد زنجیره را در دست بگیرد و زمینه برای رشد سایر صنایع در کشور را هم فراهم کند زیرا در سال های گذشته بسیاری از صنایع به دلیل نیاز به ورق های خاص و همچنین محدودیت تحریم و واردات در کشور شکل نگرفته و حالا بستر آن فراهم شده است. در کشورهای توسعه یافته به ازای هر نفر ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم از انواع فولادهای زنگ نزن را مصرف می کنند و در کشورهای درحال توسعه این میزان یک کیلوگرم به ازای هر نفر در سال و میانگین جهانی ۶ کیلوگرم به ازای هر نفر است.

 

رویکرد فناورانه فولاد مبارکه اصفهان 

فولاد مبارکه در حال حاضر با شرکت های دانش بنیان زیادی همکاری می کند و قصد دارد با تعریف زیست بوم فناوری و نوآوری هدف گذاری شده اصفهان را به قطب نوآوری و فناوری کشور تبدیل کند و دانش فنی، ظرفیت و توانمندی تولید بسیاری از دیگر گرید های محصولات فولادی در را کسب کند. این شرکت در سال جاری توانسته حدود ۲۰ نوع محصول جدید از انواع ورق های الکتریکی، کورتِن، تختال و ورق زنگ نزن و برخی گریدهای خاص را تولید و به بازار عرضه و در ادامه کار نیز بنا دارد انواع و اقسام گریدهای دیگر را تولید کند.

در همین راستا محمد یاسر طیب نیا مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب امسال را به نام «تولید؛ دانش بنیان؛ اشتغال آفرین نام نهادند، شعف بسیاری برای اینجانب و سایر کارکنان فولاد مبارکه ایجاد شد گفت:« چرا که هدف گذاری تولید ورق های خاص و محصولات مطابق با فناوری های روز دنیا در شرکت فولاد مبارکه هدف گذاری شده بود و با این رویکرد مصمم تر شدیم تا در عرصه تولید فولاد های خاص و با ارزش افزوده گام برداریم.»

 فولاد مبارکه در صنعت فولاد به درجه ای از بلوغ رسیده که در توسعه صنعت فولاد الگوی بسیاری از کشورها شده، زیرا در افزایش سرمایه گذاری ها، ارتقاء بهره وری، وجود چشم انداز راهبردی، بهبود فضای محیط کسب و کار و رقابت پذیر کردن کالاهای تولیدی و خدماتی و قیمت ها به دستاوردهای خوبی دست یافته است. 

فولادمبارکه که خودکفایی صنعتی را محقق کرده و حالا رشد فزاینده اقتصادی کشور را ترسیم کرده و قصد دارد به عنوان یک شرکت بزرگ در نقش پیشران اقتصاد غیرنفتی در کشور ایفای نقش کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه