English

به بهانه جنجال حضور استارلینک در ایران؛

از استارلینک و محل استقرار آن چه می‌دانید؟

 چند ماهی است که شاید نام استارلینک و استفاده از اینترنت ماهواره ای را بیشتر شنیده باشیم و حتی بدنبال خرید و استفاده از این فناوری باشیم.

از استارلینک و محل استقرار آن چه می‌دانید؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، فناوری که شاید کار ما را راحت تر کند و استفاده از اینترنت را سهل تر، اما این ها مواردی نیست که ما بخواهیم درباره اش صحبت کنیم و تنها می خواهیم شما را کمی با این فناوری آشنا کنیم و بگوییم که طبق اسناد ارائه شده به کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا، ماهواره‌هایی که ایلان ماسک به فضا فرستاده است برای ارتباط بین ماهواره‌ای از لینک‌های بین ماهواره‌ای نوری و فن‌آوری‌های پرتودیسی آرایه فازی و پردازش دیجیتالی در باند کی‌یو و کِی‌آ استفاده می‌کنند.

اما استارلینک چیست و در کجا و چگونه مستقر شده است و چه حواشی در ایران به پا کرده است؟!

 

استارلینک چیست؟

استارلینک (Starlink) در واقع یک منظومه ماهواره‌ای است که از سوی شرکت اسپِیس‌اِکس و بمنظور فراهم کردن اینترنت ماهواره‌ای خلق شده است اساس کار به ازن صورت است که، این صورت فلکی از هزاران ماهواره کوچک در مدار پایینی زمین تشکیل‌شده‌ و در ترکیب با فرستنده و گیرنده‌های زمینی کار می‌کنند که ستاره‌شناسان در مورد تأثیر صورت‌های فلکی در مشاهدات نجومی زمینی و چگونگی افزودن ماهواره‌ها به یک مدار از پیش متراکم، ابراز نگرانی کرده‌اند.

در حقیقت اسپیس‌اکس قصد دارد برخی از ماهواره‌ها را برای اهداف نظامی، علمی یا اکتشافی بفروش برساند.

مرکز توسعه ماهواره‌های اسپیس‌اکس در ردموند واشنگتن، میزبان تحقیق، توسعه، ساخت و کنترل گردش ماهواره‌های استارلینک است و طبق برآوردهای صورت گرفته هزینه پروژه یک‌دهه‌ای طراحی، ساخت و استقرار این صورت فلکی توسط اسپیس‌اکس در ماه مه ۲۰۱۸ حداقل ۱۰ میلیارد دلار بوده است و توسعه محصول از سوی شرکت سازنده در سال ۲۰۱۵ آغاز شده است.

استارلینک2

استقرار استارلینک

 با توجه به اطلاعات اولیه منتشرشده در آن سال این انتظار وجود دارد که ماهواره‌های ارتباط اینترنتی در کلاس ماهواره‌های کوچک از وزن ۱۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم باشند و در مدار نزدیک زمین در ارتفاع تقریبی ۱۱۰۰ کیلومتری قرار گیرند.

اما جالب است بدانید که، در نخستین استقرار بزرگ ۶۰ تایی که در ماه مه ۲۰۱۷ انجام‌شد وزن هر یک از ماهواره‌ها ۲۲۷ کیلوگرم بود و اسپیس‌اکس تصمیم گرفت تا ماهواره‌ها را به دلیل نگرانی در مورد شلوغی محیط فضا در ۵۵۰ کیلومتری زمین قرار دهد.

 برنامه‌های اولیه در ژانویه ۲۰۱۵ به این صورت بود که این صورت فلکی تقریباً از ۴٬۰۰۰ ماهواره با اتصالات عرضی تشکیل شود، به این معنا که بیش از دو برابر کل ماهواره عملیاتی در مدار تا ژانویه ۲۰۱۵ قرار گیرد.

براساس اسنادی که به کمیسیون فدرال ارتباطات ایالات‌متحده ارائه شده است، این ماهواره‌ها برای ارتباط بین ماهواره‌ای از لینک‌های بین ماهواره‌ای نوری و فن‌آوری‌های پرتودیسی آرایه فازی و پردازش دیجیتالی در باند کی‌یو و کِی‌آ استفاده می‌کنند.

اما از سوی دیگر براساس جزئیات فن‌آوری‌های آرایه مرحله‌ای که به‌عنوان بخشی از برنامه فرکانس فاش شده‌است، اسپیس‌اکس جزئیات پیوندهای بین ماهواره‌ای نوری را محرمانه نگه‌داشته‌است.

در واقع ماهواره‌های اولیه بدون لینک لیزر (laser link) به فضا پرتاب می‌شوند و اسپیس‌اکس انتظار دارد تا ماهواره‌هایی با این پیوندها تا پایان سال ۲۰۲۰ آماده شوند و پیوندهای لیزری بین ماهواره‌ای با موفقیت در اواخر سال ۲۰۲۰ آزمایش شدند.

 

تولید ماهواره‌های اسپیس ایکس

 

این ماهواره‌ها به‌صورت انبوه تولید می‌شوند و هزینه آن نیز به ازای هر واحد بسیار کمتر از ماهواره‌های کنونی است.

در واقع ایلان ماسک این‌گونه برآورد کرده است که ما می‌خواهیم آنچه را که برای موشک‌ها انجام داده‌ایم برای ماهواره‌ها نیز انجام دهیم و برای ایجاد  تغییر اساسی در فضا، باید هم‌زمان به ماهواره‌ها و موشک‌ها بپردازیم.

ماهواره‌های کوچک‌تر برای کاهش هزینه اینترنت و ارتباطات فضایی بسیار مهم هستند.

 

ترافیک اینترنت از طریق ماهواره

 

زمین‌آهنگ دارای حداقل تأخیر نظری رفت‌وبرگشت ۴۷۷ میلی‌ثانیه (بین کاربر و گِیت‌وِی زمین) است، اما باید به این نکته توجه کنید که در عمل، ماهواره‌های فعلی دارای تأخیر ۶۰۰ میلی‌ثانیه یا بیشتر هستند.

ماهواره‌های استارلینک در ۱⁄۱۰۵ تا ۱⁄۳۰ ارتفاع مدارهای زمین‌آهنگ در حال چرخش هستند و بنابراین تأخیرهای عملی زمین-به-ماهواره را در حدود ۲۵ تا ۳۵ میلی‌ثانیه ارائه می‌دهند که قابل‌مقایسه با شبکه‌های کابلی و فیبر نوری موجود است.

این سامانه از یک پروتکل نظیر به نظیر استفاده می‌کند که ادعا می‌شود «ساده‌تر از IPv6» است، همچنین از رمزگذاری سرتاسری به‌صورت‌محلی (Native) استفاده می‌کند، اما بااین‌حال، هنوز جزئیاتی دراین‌باره منتشر نشده‌است.

در واقع ماهواره‌های استارلینک از پیشرانه‌های اثر هال با گاز کریپتون بمنظور بالا بردن و نگهداری موقعیت مداری استفاده می‌کنند.

 پیشرانه‌های کریپتون هال در مقایسه با پیشرانه‌های الکتریکی مشابهی که با زنون کار می‌کند، فرسایش قابل‌توجه بالاتری از کانال جریان نشان می‌دهند اما کم‌مصرف‌تر هستند.

استارلینک

استارلینک در ایران و آمارو ارقام عجیب و غریب از دیش‌های اینترنت ماهواره ای

 

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس  چندی پیش، از فعال شدن ۱۰۰ دستگاه اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران خبر داد.

توییتی که جنجال بپا کرد و مسئولین ایران را به واکنش واداشت.

پس از انتشار این‌خبر عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در اظهاراتی مدعی شد که در صورتیکه استارلینک چهارچوب و قوانین ایران را بپذیرد و در راستای آن گام بردارد، از آن استقبال خواهد شد.

 ماجرایی که ادامه‌دار شد و حال در این روزها که این خبر را می‌خوانید، آمار و ارقام تازه‌ای از دیش‌های استارلینک فعال در ایران منتشر شد.

از سوی دیگر مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی تهران، با تایید فروش تجهیزات اینترنت ماهواره ای استارلینک در پایتخت، از غیر قانونی بودن خرید و فروش این دستگاه‌ها خبر داد. محبی در ادامه صحبت‌های خود گفت: ورود دستگاه‌ها و تجهیزات استارلینک به داخل کشور، به‌صورت قاچاق و کاملا غیرقانونی صورت می‌گیرد. دستگاه‌های مربوط و افراد ذی‌صلاح وظیفه دارند تا جلوی ورود این تجهیزات را بگیرند. بخش قابل توجهی از این موضوع به وزارت ارتباطات مربوط می‌شود و مسئولین مربوطه در این وزارتخانه، باید اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی تهران با استناد به گفته‌های یک مقام مسئول، دیش‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک فعال در ایران را ۸۰۰ عدد اعلام نمود و خاطرنشان کرد که به‌علت قاچاق این تجهیزات، این رقم مدام بالاتر رفته و امکان استفاده از آن روز به روز راحت‌تر خواهد شد! باید ببینیم آیا در آینده تدابیری برای جلوگیری از ورود تجهیزات استارلینک به کشور در نظر گرفته خواهد شد یا باید منتظر توییت‌های بیشتر از جانب ایلان ماسک باشیم!

 

بیشتر بخوانید:

 ماهواره اینترنت رایگان برای کشورهای در حال توسعه به فضا پرتاب شد

زارع‌پور: امکانات جدیدی را برای اپراتورها اختصاص خواهیم داد

ایلان ماسک: احتمال جنگ هسته‌ای زیاد است

 توئیت جدید ایلان ماسک درباره اینترنت ماهواره‌ای

 حمله یوفوها یا پدیده ای علمی؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی