English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

قول وزیر نفت برای توسعه صادرات گاز تا دو سال آینده/ تمام روستاهای مناطق سردسیری باید به گاز متصل شوند

به گفته نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس، وزیر نفت در خصوص عدم گازرسانی به بخش های مختلف ارومیه و استان های غربی کشور که جزو مناطق سرد سیر هستند،به مجلس اعلام کرده که امکانات و پیمانکاران لازم برای رفع این مشکل فراهم شده و اراده ی وزارت خانه بر این است که در حدود 1 الی 2 سال مشکل کمبود گاز را حل کند و از طرفی به فکر توسعه و صادرات گاز کشور نیز هستند.

قول وزیر نفت برای توسعه صادرات گاز تا دو سال آینده/ تمام روستاهای مناطق سردسیری باید به گاز متصل شوند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج ، وزیر نفت درجلسه علنی امروز سه شنبه مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص ناترازی مصرف گاز در کشور گفت: در سال جاری تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال گاز و ایستگاه‌های تقویت فشار صورت گرفته و تولید حداکثری گاز از میادین مشترک و مستقل گازی با جدیت در حال دنبال شدن است.

جواد اوجی بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد انرژی کشور به وسیله گاز تامین می‌شود و از سوی دیگر روند شدت مصرف انرژی بیشتر از میانگین شدت مصرف انرژی در سطح جهانی است. این روند نیز با رشد اقتصادی همخوانی ندارد. در حوزه تامین امنیت انرژی کشور تراز بین عرضه و تقاضای گاز طبیعی یکی از مولفه‌های کلیدی به شمار می‌رود که امروز در مجلس مورد بحث قرار گرفته است. در بحث تولید گاز بیش از ۷۵ درصد تولید گاز خام از میدان پارس جنوبی و نزدیک به ۲۰ درصد آن از میادین مستقل گازی و پنج درصد آن در میادین مستقل صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه علی رغم اینکه در برنامه ششم توسعه مقرر شده بود روزانه معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب تولید گاز خام داشته باشیم اکنون تولید روزانه ما ۸۵۰ میلیون متر مکعب است،  اظهار کرد: عدم سرمایه گذاری در توسعه میادین گازی سبب این عقب ماندگی در تحقق برنامه ششم شده است. در حوزه مصارف حدود ۳۳ درصد از مصارف گازی، در حوزه نیروگاه‌ها و بیش از ۲۶ درصد در بخش خانگی و مابقی آن در حوزه سایر صنایع به مصرف می‌رسد.

اکنون با آغاز فصول سرد،تامین گاز برای برخی از مناطق کشور به یک دغدغه برای متولیان انرژی تبدیل می شود. در این میان ناترازی گاز برای ایران که دومین ذخایر گاز جهان را داراست یک تراژدی محسوب می شود. به گفته کارشناسان، انرژی در ایران ارزان به دست مصرف کننده می رسد از این جهت الگوی مصرف در نتیجه این ارزانی بی رویه است. یارانه های پنهان در بخش انرژی نیز یکی دیگر از دلایل پرمصرفی در این بخش است . در این میان گاز به عنوان یک سوخت اصلی که هم چرخ نیروگاه های برق با آن می چرخد و هم برای مصارف خانگی مور نیاز است در صف مقدم این مساله قرار دارد.

تعرفه پلکانی سبب رایگان شدن گاز برای کم درآمدها می شود

در این خصوص، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع کمبود گاز در کشور به خبرنگار اقتصادی موج گفت:در بحث کمبود گاز، وضعیت فعلی کشور نسبت به سالی که گذشت بهبود یافته، یعنی اقداماتی مانند قراردادهایی که با کشورهای دیگر مانند روسیه بسته شده، مفید بوده و در مجموع سیاست هایی که  وزارت نفت در پیش گرفته بر این اساس است که طی یک  یا دو سال آینده هیچ یک از روستاهای کشور نباید بدون گاز باشد و همه باید از این نعمت الهی استفاده کنند.

سلمان ذاکر افزود: موارد مطرح شده نشان دهنده ی غنی بودن ذخایر و معادن کشور و بیان کننده این است که در استخراج منابع زیرزمینی نفت و گاز موفق بوده ایم؛ پاسخی که وزیر نفت در خصوص عدم گازرسانی به بخش های مختلف ارومیه و استان های غربی کشور که جزو مناطق  سرد سیر هستند، به مجلس داد مبنی بر این بود که امکانات و پیمانکاران لازم برای رفع این مشکل فراهم شده و اراده ی وزارت خانه بر این است که در حدود 1 الی 2 سال مشکل کمبود گاز را حل کرده و از طرفی به فکر توسعه و صادرات گاز کشور نیز هستند.

وی در خصوص مصرف گاز در کشور نیز افزود: یک بخش از مصرف بی رویه به مردم مربوط می شود که با آموزش های لازم می توان از آن جلوگیری کرد، از طرفی گاهی این مصرف به گاز و برق نوآوری ها برمی گردد که با ابتکار عمل شرکت ملی گاز باید حل شود، همچنین باید اصلاحاتی در ساخت و ساز شعله ها، وسایل گرمایشی گاز سوز و امکانات ساختمان لحاظ شود تا شاهد کاهش مصرف گاز باشیم.

ذاکر اشاره کرد: تهیه زیرساخت های لازم برای بهینه سازی مصرف یکی از راه هایی است که می تواند در این مسیر کمک کند، به عنوان مثال استفاده از امکاناتی که به صورت خودکار مصرف را کنترل می کنند در واقع باید گفت نهضت کاهش مصرف در کشور ما وجود ندارد و نیازمند یک سری از مشوق ها برای رسیدن به بهینه سازی مصرف هستیم که متاسفانه در اداره گاز مشوقی دیده نمی شود.

وی در ارتباط با طرح پلکانی بیان کرد: در خصوص طرح پلکانی نیز باید گفت در صورت کاهش مصرف، هزینه ی پرداختی رایگان و یا مبلغ کمی می شود و در مقابل در صورت مصرف زیاد بهای پرداختی نیز افزایش می یابد، تعرفه ی پلکانی طرح خوبی است اما به تنهایی کافی نیست و باید راهکار های متعددی برای رسیدن به بهینه سازی و کاهش مصرف در پیش گرفت.

این نماینده اظهار کرد: گاهی فردی وضعیت مالی مناسبی دارد و بهای گاز مصرفی برایش اهمیتی ندارد، در این حالت به صورت بی رویه اقدام به مصرف گاز می کند، در واقع باید سیاستی در پیش گرفت که از این مصرف بی رویه جلوگیری شود که اولین اقدام فرهنگ سازی است.

کشور در خصوص هدررفت انرژی میانگین خوبی ندارد

در عین حال، یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این خصوص معتقد است که، کشورما در خصوص مصرف انرژی و هدررفت ثروت های زیر زمینی ملی میانگین خوبی در دنیا ندارد.

کیومرث سرمدی واله ، نماینده همدان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج در این باره گفت: هر روشی که در قالب قانون و یا دستورالعمل بتواند فرهنگ مصرف مردم را تغییر دهد باید تصویب شود تا جلوی این اسراف گرفته شود. ما با ظرفیتی که در بخش نفت و گاز داریم باید یک صادر کننده عمده در این دو بخش باشیم در حالی که اکنون دچار ناترازی گاز بوده و به دنبال سوآپ گاز هستیم. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: رعایت و فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی مصرف با تعرفه پلکانی یکی از روش های درست و به جا برای صرفه جویی در مصرف گاز و کنار گذاشتن یارانه های بخش انرژی به خصوص در بخش گاز است. این روند می تواند هم در صنایع و هم در هزینه خانوارها موثر باشد. چرا که این ثروت باید برای نسل آینده هم حفظ شود.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه