English

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری موج:

برخی دستورالعمل ها مغایر سیاست گذاری های کلان اقتصادی / ۹۰ درصد اقتصاد ایران بنگاه های خرد هستند

آلبرت بغوزیان گفت: در ایران بارها زمانی که وضعیت عرضه و تقاضا پر نوسان شده به جای اینکه تعرفه ها را تغییر دهند ممنوعیت صادرات و واردات ایجاد کرده اند تا این این طریق وضعیت عرضه و تقاضای بازار را تنظیم کنند و این مساله باعث از دست رفتن بازارهای خارجی برای شرکت های داخلی شده است.

برخی دستورالعمل ها مغایر سیاست گذاری های کلان اقتصادی / 90 درصد اقتصاد ایران بنگاه های خرد هستند

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج ضمن اشاره به اینکه رشد نقدینگی در ایران همچنان ادامه دارد و سیاست های پولی هم نتوانسته کمک چندانی در این بخش بکند، گفت: در ایران نرخ بهره منجر به کاهش سرمایه گذاری می شود در حالی که برای کشورهای توسعه یافته رشد نرخ بهره بانکی نوعی تنبیه برای سرمایه گذاران به حساب می آید  و تقاضا برای دریافت تسهیلات کاهش می یابد که این مساله روی تولید و بهره وری  کسب و کار انها اثر می گذارد

آلبرت بغزیان با بیان اینکه وضعیت فعالیت بنگاه های اقتصادی ایران در مقطع کنونی با حداقل بهره وری انجام می شود، افزود: از یک سو کار کردن با ماشین آلات و تجهیزات فرسود به یک چالش بزرگ برای بنگاه های اقتصادی بدل شده است، از طرف دیگر قوانین و مقررات پیوسته تغییر می کنند و محدودیت هایی جدیدی برای بنگاه ها به وجود آورده اند.

او با اشاره به اینکه صنایع کوچک و متوسط در شرایط اقتصاد رکودی هیچ حمایتی نمی شوند، اظهار کرد: با وجود اینکه این بنگاه ها بیش از 90 درصد  کسب و کار اقتصادی کشور را تشکیل  داده اند و رهبر معظم انقلاب بارها حمایت از صنایع کوچک و متوسط  را مورد تاکید قرار داد و حتی دولت هم مدعی سیاست گذاری حمایتی برای این نوع بنگاه هاست اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاده است.

دلایل نزولی بودن سهام صنایع کوچک

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه تامین مالی، قوانین مالیاتی عدم ثبات سیاست ها، زیرساخت ها، نرخ مبادله و ... از مهمترین مشکلات این بنگاه هاست، گفت: در حالی که برخی بنگاه های بزرگ در نتیجه تورم و ... سود می برند اما سهامداران این شرکت از این وضعیت نفعی نمی برند و حتی ارزش سهام آنها روز به روز کاهشی است، به عبارت دیگر در شرکت های بزرگ تنها ۲۵ درصد از سرمایه آنها در معاملات بازار سرمایه در جریان است اما به دلیل اینکه با نرخ دلار بالای 30 هزار تومان محصولات خود را می فروشند سود می کنند، به همین دلیل سهام صنایع کوچک هم به نوعی در بازار سرمایه تحت تاثیر جو عمومی بازار روندی نزولی دارد و سهامداران انها هم زیان می بینند.

به گفته بغزیان پول در حال جابه‌جا شدن از بازارهای مالی به بازارهای سوداگری هست به همین دلیل نباید انتظار داشت بازار سهام دوباره به حالت طبیعی برگردد در حالی که در تمام دنیا بازار سهام مسیر خودش را طی می کند و این ناشی از ثبات تصمیم گیری ها در سیاست های اقتصادی کشورهای توسعه یافته است. برای نمونه در ایران برخی مصوبات در مقاطع مختلف برای کالاها ممنوعیت صادرات ایجاد می کنند، در حالی که این موضوع ضد اقتصاد است و در تمام دنیا برای کنترل عرضه و تقاضا سیاست تعرفه ای اجرا می کنند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در سال های اخیر در ایران بارها زمانی که وضعیت عرضه و تقاضا پر نوسان شده به جای اینکه تعرفه ها را تغییر دهند ممنوعیت صادرات و واردات ایجاد کرده اند تا این این طریق وضعیت عرضه و تقاضای بازار را تنظیم کنند و این مساله باعث از دست رفتن بازارهای خارجی برای شرکت های داخلی شده است.

این استاد اقتصاد با انتقاد از سیاست گذاری ها در بخش تولید گفت: در سال های گذشته صنایعی در کشور ایجاد شده اند که به جای اینکه متکی به مواد اولیه داخلی باشند به واردات مواد اولیه خارجی وابستگی دارند، و حالا با تحریم ها و رشد قیمت دلار تامین مواد اولیه آنها با چالش ک.تجه شده است و حالا سوال این است که این شرکت ها باید چه کار کند؟

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه