English

هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگو با خبرگزاری موج؛

کاهش تقاضای لوازم خانگی به دلیل افت قدرت خرید مردم / کالاهای صادراتی به بازار داخلی سرازیر شدند

نوید ایزدپناه گفت: جامعه در حال فقیر شدن هستند و روی تقاضای لوازم خانگی تاثیر گذاشته است و از آنجایی که حجم صادرات به دلیل تحریم ها کاهش پیدا کرده عرضه داخلی شرکت ها بیشتر شده و این مساله در موقعیتی که تقاضا در بازار کم است منجر شده تا بسیاری از شرکت ها تولید خود را کاهش دهند.

کاهش تقاضای لوازم خانگی به دلیل افت قدرت خرید مردم / کالاهای صادراتی به بازار داخلی سرازیر شدند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بازار لوازم خانگی در یک سال گذشته با چالش های زیادی مواجه بوده و همین مساله باعث شده تقریبا تولیدکننده ها از برنامه های کلان دولت برای خودکفایی عقب بشینند. عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه مهمترین چالش تحریم ها برای صنعت لوازم خانگی محدود کردن صادرات است گفت: در بخش تولیدی فعالیت های آر ان دی در این صنعت تقویت شده و تحریم ها تاثیری بر این بخش ندارد، البته شرکت هایی هم هستند که هنوز قطعاتی واردات می کنند به چالش کشیده می شود.

نوید ایزدپناه با بیان اینکه اقتصاد ایران تورمی است و قیمت ها به صورت لحظه ای افزایش پیدا می کند، تصریح کرد: یکی از مشکلات امروز صنعت لوازم خانگی قیمت گذاری دستوری است، زیرا از یک سو قیمت مواد اولیه به صورت لحظه ای رشد پیدا می کند و از طرف دیگر بیش از 200 تولیدکننده ای لوازم خانگی در ایران وجود دارد که اگر یک شرکت قیمت محصول خود را تا حدودی تعدیل کند روی فعالیت سایر شرکت ها هم اثر می گذارد.

او با تاکید بر اینکه دولت با فشار قیمتی منجر به آسیب به تولید می شود، اظهار کرد: این قیمت گذاری دستوری باعث می شود تا تولیدکننده ها از کیفیت محصولات خود بکاهند، هرچند این اتفاق هنوز نیفتاده اما احتمال این مساله هم وجود دارد.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه در شش ماه گذشته قیمت محصولات لوازم خانگی تغییری نداشته است، اظهار کرد: از آنجایی که افزایش قیمت تمام شده باعث می شود که حاشیه سود شرکت ها کاهش پیدا کند، در چند وقت اخیر برخی محصولات که حاشیه ای سود 15 درصدی داشته اند تقریبا حاشیه سود آن ها نصف شد و محصولاتی که حاشیه سودی بین 7 تا 5 درصد داشته اند در حاشیه ای سربه سر هستند و این احتمال وجود دارد که به زودی زیان ده هم شوند به همین دلیل این مساله روی تولید اثر گذاشته و بسیاری از شرکت ها هم اکنون طرح های توسعه ای خود را متوقف یا کند کرده اند.

ایزدپناه با تاکید بر اینکه بازار جهانی در شش ماه گذشته نوسان داشته و در یک مقطع رشد و بعد افت داشته است، اظهار کرد: اما مساله اینجاست که در شش ماهه گذشته قیمت ارز در سامانه نیما حدود 12 درصد رشد داشته و روی قیمت مواد اولیه این صنعت اثر گذاشته است.

بیشتر بخوانید؛

ادامه رکود بازار لوازم خانگی در ایران / چه کسانی مردم را در بازار گمراه کردند؟

 

عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران  با بیان اینکه در صنعت لوازم خانگی رقابت بسیار بالاست، اظهار کرد: در شرایط کنونی شرکت های لوازم خانگی بزرگ در ایران وجود ندارد که حاشیه سود بالای 15 درصد داشته باشد و معمولا بین 5 تا 10 درصد حاشیه سود دارند و از آنجایی که مارجین رو به کاهش هست طرح های توسعه ای کاهش پیدا می کند.

او با تاکید بر اینکه جامعه در حال فقیر شدن هستند و روی تقاضای لوازم خانگی تاثیر گذاشته است اظهار کرد: از آنجایی که حجم صادرات به دلیل تحریم ها کاهش پیدا کرده عرضه داخلی شرکت ها بیشتر شده و این مساله در موقعیتی که تقاضا در بازار کم است منجر شده تا بسیاری از شرکت ها تولید خود را کاهش دهند یا طرح های توسعه ای خود را لغو کنند به همین دلیل این مساله منجر به کوچک شدن صنعت لوازم خانگی می شود.

ایزدپناه درباره عوارض صادرات، گفت: این قانون هنوز به تصویب نرسیده و معلوم نیست چه محصولاتی جزو عوارض صادراتی هستند. از طرف دیگر شوکی که چند وقت اخیر به بازار در نتیجه عوارض صادراتی به وجود آمد فراتر از قانون حذف معافیت عوارض صادراتی بوده و اگر این قانون به درستی اجرا شود بازار به آرامش خواهد رسید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه