English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

جدی ترین تهدیدهای سال ۱۴۰۱

سال ۱۴۰۰ سال پر التهابی برای اقتصاد ایران از منظر تورم و گرانی ها بود؛ اما مهمترین چالش در این سال قطعی برق بود که نه تنها اخلال در زندگی مردم بلکه در تولید هم وارد نمود. البته از عملکرد وزارت نیرو نیز به نظر می رسد امسال هم همان مشکلات تکرار خواهد شد.

جدی ترین تهدیدهای سال ۱۴۰۱

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، با روی کار آمدن دولت سیزدهم بسیاری از کارشناسان اقتصادی نسبت به عملکرد اقتصادی دولت امیدوار شدند؛ زیرا پیش بینی می شد که با هماهنگی سه قوه در سال ۱۴۰۰ بستری برای مهار تورم و کاهش فشار اقتصادی بر مردم محیا شود، هرچند این مساله به طور کامل در دولت محقق نشده اما توفیقاتی به دست آمده که می تواند خوش بینی هایی را در سال ۱۴۰۱ به وجود بیاورد.

با این حال در بخش هایی مانند وزارت نیرو در یک سال گذشته بیشترین سکوت خبری وجود داشته است، در شرایطی که وزیر قبلی نیرو مدعی بود هر هفته یک پروژه در بخش نیرو افتتاح می کند و زمینه توسعه کشور در این بخش را به وجود آورده است اما عملا بدترین قطعی برق در سال های پایانی او رقم خورد و حالا وزیر نیروی دولت سیزدهم هم که گویا اعتقادی به پروژه های حوزه برق و آب ندارد تاکنون سیاستی را در پیش نگرفته که نگرانی های مردم در این بخش کمتر شود و با وجود اینکه کشور خشکسالی های شدیدی را در سال های اخیر تجربه کرده و روی تولید برق کشور تاثیر گذاشته اما هنوز چاره ای برای رفع مشکلات گذشته پیش بینی نشده است و تاکنون تنها ابتکار وزارت نیرو افزایش تعرفه برق پرمصرف ها بوده است که این موضوع هم در سایه ضعف عملکرد روابط عمومی وزارت نیرو نتوانسته در کاهش مصرف تاثیرگذار باشد. به عبارت دیگر اگر مصرف برق در کشور در بخش پرمصرف ها کاهش پیدا کند به اندازه تولید یک نیروگاه کوچک مقیاس می تواند صرفه جویی در سرمایه گذاری برای تامین بخش پرمصرف ها برای اقتصاد کشور صرفه جویی داشته باشد.

موضوع صرفه جویی در بخش برق نیازمند یک پروژه اطلاع رسانی و مردمی است که در سال های گذشته هم وجود داشته اما به دلیل غیرموثر بودن این پروژه ها عملا نتوانسته روی مصرف گروهی خاص تاثیر گذار باشد و این مساله ضرورت بهره مندی از تیم کارشناسی متخصصی می طلبد که هم اکنون در وزارت نیرو وجود ندارد و با توجه به اینکه این مشکل از سال های قبل بر جای مانده است وزیر جدید باید تجدید نظری را درباره بدنه کارشناسی وزارت نیرو به ویژه در بخش اطلاع رسانی قرار دهد تا راهبرد جدیدی را برای صرفه جویی در بخش برق به وجود بیاورد.

مالک شریعتی نیاسر نماینده ای مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج ضمن تایید ضعف اطلاع رسانی ها در وزارت نیرو اعلام کرد: با توجه به ضعف های اطلاع رسانی برای کاهش الگوی مصرف پرمصرف باید به این مساله هم اذعان داشت که اگر قانون اصلاح تعرفه برق هم پیش از این اجرایی می شد شاهد قطعی های گسترده برق در تابستان نبودیم.

او با بیان اینکه با اجرای تعرفه گذاری پلکانی، یارانه انرژی برق، آب و گاز عادلانه می شود، افزود: اگر دولت قبل این قانون را به موقع دنبال و اجرا می‌کرد، قبض برق پرمصرف‌های لواسان و ولنجک نشین، افزایش قابل توجهی پیدا می کرد و با این اقدام حتی اگر مصرف خود را کم نمی کردند هزینه مصرف خود را پرداخت می کردند.

شریعتی تصریح کرد: مشکل شیوه قبلی را این می داند که افراد با مصرف بیشتر انرژی یارانه بیشتری هم دریافت می کردند و خاطر نشان می‌کند: این شیوه مُنافی عدالت بود زیرا افراد برخوردار تر و ثروتمند تر از یارانه بیشتری برخودار می شدند. 

براساس این گزارش می توان تاکید کرد موضوع رفع مشکل قطعی برق در کشور علاوه بر بخش قانون گذاری نیازمند فرهنگ سازی است که متاسفانه در سال های گذشته اقدام جدی از سوی تیم اطلاع رسانی وزارت نیرو به عنوان متولی این بخش اتفاق نیفتاده است و در حال حاضر وزارت نیرو دولت سیزدهم با همان تیم کارشناسی کار می کند به همین دلیل ضعف ها کاملا نمایان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • مرتضی

    با طرح جدید سهمیه بندی بنزین و اصلاح قیمت موافقم اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 2- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی هوا و مرگ و میر فراوان ناشی از آن و منجر میشود 3- اصلاح قیمت و بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر در این زمینه 4- عدالت بیشتر در بهره مندی از یارانه انرژی - برای اینکه سهمیه بندی جدید بنزین به افراد عادلانه تر باشد و حد اقل سهمیه هم رعایت گردد، پیشنهاد میشود: به خانواده های 2 نفره 60 لیتر- 3 نفره 75 و 4 نفره 90 و 5 نفر به بالا 105 لیتر پرداخت گردد. - همچنین حمایتهای دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی انجام گیرد - در زمینه دیگر حاملهای انرژی هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود تا افرادیکه در مصرف منابع ، برنامه ریزی و صرفه جویی انجام میدهند نتیجه مستقیم آنرا دریافت کنند

    • ناشناس

      واقعا انقدر کارشناسی میگی،کمر خودت رگ به رگ نمیشه؟

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه