English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دورخیر انس طلا برای نرخ ۲۰۰۰ دلار

در هفته اخیر برخلاف پیش بینی ها قیمت انس جهانی روندی صعودی به خود گرفته و به قیمت ۱۹۰۰ دلار رسیده به همین دلیل کارشناسان پیش بینی می کنند بار دیگر سقف ۲۰۰۰ دلار را خواهد شکست.

دورخیر انس طلا برای نرخ ۲۰۰۰ دلار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، قیمت انس جهانی طلا در هفته های اخیر روند صعودی را آغاز کرده است و دوباره گویا قصد دارد به محدوده ۲۰۰۰ دلار برسد. این مساله افزایش دوباره قیمت طلا در بازار جهانی به فاکتورهای مختلفی همچون موج جدید کرونا بر می گردد که برخلاف تصورها اینبار امیکرون بار دیگر بسیاری از مراکز گردشگری و تولیدی را به تعطیلی کشانده است. بر همین مبنا به عنوان یک تهدید برای اقتصاد جهانی همچنان پابرجاست و سرمایه گذاران بین المللی ترجیح داده اند فعلا از خوش بینی ها فاصله بگیرند و بار دیگر سرمایه های خود را وارد بازار طلا به عنوان پرقدرت ترین تکیه گاه اقتصادی وارد کنند.

در واقع پس از اینکه واکسن کرونا منجر به افت مرگ و میر در دنیا شده بود و بسیاری از کسب و کارها فعالیت خود را از سر گرفته بودند و دولت ها هم از این رویه حمایت کردند و باعث شد یکباره قیمت انس جهانی دوباره وارد کانال ۱۷۰۰ دلار شود و در مقابل قیمت سوخت روندی صعودی بگیرد اما بعد از اینکه اومیکرون دوباره مرگ و میرها را به اوج رساند روند معکوسی در معاملات انس جهانی شکل گرفت و تقاضا افزایش یافت و قیمت هم به بالای ۱۸۰۰ دلار رسید و هم اکنون هم در یک روندی صعودی به ۱۹۰۰ دلار رسیده که نسبت به شش ماه گذشته یک رکورد بی سابقه است.

رئیس کمیته طلا و جواهرات اتاق اصناف در گفتگو با خبرگزاری موج با اشاره به اینکه دلیلی برای افت قیمت طلا در بازار جهانی وجود ندارد، گفت: به طور قطع در سال های اخیر بسیاری از اقتصادها با تورم روبرو بوده اند و از طرف دیگر سطح تولید در کشورهای صنعتی به شدت کاهش یافته است، به همین دلیل ارزهای مختلف نسبت به طلا تضعیف شده اند، از این رو سرمایه داران کلان ترجیح می دهند سرمایه های خود رادر این بازار حفظ کنند تا اقتصاد جهانی به یک ثبات نسبی برسد.

محمد کشتی آرا درباره نقش مذاکرات برجام بر بازار طلا در ایران تصریح کرد: در شرایط کنونی مذاکرات همچنان ادامه دارد و هنوز توافق نهایی حاصل نشده است و تا زمانی که نتیجه نهایی حاصل نشود قیمت ارز و سکه در ایران بالا باقی می ماند زیرا صحبت هایی که درباره این مذاکرات وجود دارد گمانه زنی است و نمی توان با تکیه بر آن بازار را پیش بینی کرد، هرچند بسیاری از کارشناسان معتقدند که با توافق برجام هم قیمت ارز در ایران افت زیادی نخواهد داشت.

جبران فاصله قیمت کامودیتی ها

همچنین عبادلله محمد ولی عضو انجمن تولیدکنندگان طلا و جواهر در گفتگو با خبرگزاری موج با تایید این موضوع که بازار جهانی طلا در یک سال گذشته رشدی نداشته است، گفت: به طور قطع چشم انداز بازار طلا صعودی است و اگر تاکنون رشد نکرده به خاطر خواسته دولت ها بوده که قیمت آن را در همین محدوده کنونی متوقف کرده اند و دلیل این موضوع هم تورم های ناخواسته ای بوده که در زمان کرونا به اقتصاد دنیا تحمیل شده بود.

او با بیان اینکه علاوه بر تورم بالای اقتصادی عامل دیگری که می تواند بر رشد قیمت طلا صحه بگذارد افزایش هزینه استخراج طلا در سال های اخیر است، تصریح کرد: از آنجایی که معادن طلا دیگر نمی توانند در عمق های پایین استخراج طلا داشته باشند هزینه آنها بالا رفته است، به همین دلیل قیمت طلا در آینده رشد بالایی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در دو سال اخیر قیمت برخی محصولات فلزی مانند مس، روی و ... تا دو برابر افزایش یافته اند اما طلا همپای این فلزات رشد نکرده است، زیرا گرانی طلا می توانست بر تمام بازارها حتی نرخ ارزها تاثیر بگذارد و تبعات معیشتی برای اقتصاد جهان به وجود بیاورد با این حال این سرکوب قیمت ها هم در یک مقطع کوتاه مدت ممکن است و در آینده نیز این فاصله افزایش قیمت ها جبران خواهند شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه