English

بررسی سناریوهای مختلف اثرگذاری سرنوشت مذاکرات هسته ای ایران بر قیمت جهانی نفت

با ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران در وین گمانه‌زنی درباره تاثیر آن بر بازار نفت جهان شدت پیدا کرده؛ انتظار می‌رود در صورت دستیابی به یک توافق جامع ایران بتواند صادرات خود را افزایش دهد که باعث افت هر بشکه نفت خواهد شد.

بررسی سناریوهای مختلف اثرگذاری سرنوشت مذاکرات هسته ای ایران بر قیمت جهانی نفت

به گزارش خبرگزاری موج، با ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران در وین گمانه‌زنی درباره نتیجه احتمالی و تاثیر آن بر بازار نفت جهان شدت پیدا کرده؛ انتظار می‌رود در صورت دستیابی به یک توافق جامع ایران بتواند صادرات خود را افزایش دهد که باعث افت هر بشکه نفت خواهد شد. 

 به گفته Francisco Blanch، استراتژیست Bank of America، نتیجه این مذاکرات بزرگترین ریسک برای تغییر روند بازار نفت است. 

  به گفته این تحلیلگر، در صورت دستیابی به یک توافق جامع همانند آنچه که در سال 2015 بدست آمد، ایران می‌تواند طی یک سال پس از توافق صادرات خود را به افزایش دهد که می‌تواند باعث مازاد عرضه شود. در این شرایط می‌توان قیمت 71 دلار به ازای هر بشکه را در سه ماهه چهارم سال 2022 متصور بود. 

علیرغم این که مقامات ایرانی پذیرفتن یک توافق نسبی را رد کرده‌اند، در صورت وقوع این سناریو می‌توان انتظار رشد قیمت نفت را داشت. گرچه این عامل در نهایت به واسطه کاهش تنش‌های منطقه‌ای در خلیج فارس باعث افزایش صادرات از ایران و اثرگذاری بر بازار جهانی خواهد شد. 

  در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد و یکی از طرفین از گفتگوها خارج شود، گاوی‌ترین سناریو برای بازار نفت رخ خواهد دارد. در این شرایط علاوه بر کاهش عرضه و صادرات از جانب ایران، احتمال تنش‌های منطقه‌ای و موشک‌پرانی در حاشیه خلیج فارس و تاسیسات نفتی افزایش پیدا می‌کند. بر اساس تحلیل صورت گرفته توسط Eurasia Group، در این شرایط شاهد جهش 15 درصدی در قیمت نفت و افزایش ارزش هر بشکه به بیش از 100 دلار خواهیم بود. 

  در این رابطه، Golman Sachs پیش‌بینی کرده که سناریوی محتمل عدم دستیابی به توافق تا پایان 2022  است و ایران می‌تواند افزایش تولید نفت خود را از سال 2023 از سر بگیرد که این امر نیز با توجه به  فرسودگی تاسیسات استخراج نفت ایران به آهستگی صورت خواهد گرفت. با توجه به این عوامل قیمت 100 دلار به ازای هر بشکه نفت برای سال جاری میلادی پیش‌بینی می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه