English

سیاست زدگی بازار سرمایه / معادله انتخابات و بورس!

تا وقتی که بازارسرمایه قوی و توانمند و مستقل نشود و به یک رکن مهم در اقتصاد کشور تبدیل نشود ما باید بدنبال تاثیر انتخابات بر بورس باشیم نه تاثیر بورس بر انتخابات و این مهم جز به دستان تک تک سهامداران و فعالان دلسوز و واقعی این حوزه محقق نخواهد شد.

سیاست زدگی بازار سرمایه / معادله انتخابات و بورس!

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، رضا روحی در یادداشتی اختصاصی آورده است: این روزها با داغ شدن تنور انتخابات گمانه زنی اهالی و فعالان بازار سرمایه در مورد نتیجه انتخابات و تاثیر آن بر بورس رو به فزونی گذاشته است. به یاد ندارم تا بحال انتخاباتی برگزار شده باشد و تا این حد سهامداران بورس بدنبال رصد و بررسی نتیجه آن بر بازار باشند. مشکلات فعلی بورس از آنجایی شروع شد که سیاسیون برای اهداف پوپولیستی و جبران کسری بودجه پا در آن نهادند و با دستکاری و دست اندازی های متعدد خود از طریق اعمال نفوذ، اکوسیستم این بازار مالی را متشنج کردند.

تمام افرادی که در این چند روز با شعارهای رنگین خود و با ادعای از سر تکلیف پا در عرصه انتخابات گذاشتند مجموعه و طیفی از مسئولان این کشور در این چند دهه بوده اند و اثرات سو مدیریتی آنها به وضوح در یکایک بخش ها به خصوص اقتصادی قابل رویت است، پس اظهار نظر به ظاهر دلسوزانه هر کدام از آنها در مورد شرایط حاکم بر بورس و سهامداران صرفا با اهداف انتخاباتی و برای جلب نظر سبد رای جامعه بورسی است و نه اهمیت بازار سرمایه در اقتصاد کشور.

اینکه علی رغم تلاش ها و رساندن صدای سهامداران به سران قوا نتیجه آن جلسه به چند بند بی اثر یا کم اثر منتج می شود به این دلیل است که بورس بر خلاف باور و اعتقاد اهالی بازار سرمایه به یکی از ارکان مهم اقتصادی تبدیل نشده و اگر این چنین بود حتما شرایط بازار به اینجا نمی رسیداست. به راستی سهم بورس از صندوق توسعه ملی فقط ۲۰۰ میلیون دلار یا۴۰۰۰ میلیارد تومان بود؟ در حالی هزاران میلیارد دولت در یک سال گذشته از بورس درآمد کسب کرده است!

تا وقتی که بازارسرمایه قوی و توانمند و مستقل نشود و به یک رکن مهم در اقتصاد کشور تبدیل نشود ما باید بدنبال تاثیر انتخابات بر بورس باشیم نه تاثیر بورس بر انتخابات و این مهم جز به دستان تک تک سهامداران و فعالان دلسوز و واقعی این حوزه محقق نخواهد شد. یادمان باشد که عمده آسیب های وارد شده بر بازار سرمایه از جانب گرگ های در لباس میش و در قامت کد حقیقی و چه در قامت کد حقوقی بوده است.

 رسیدن به راهکار در پاسخ به این سوال نهفته است که چگونه می شود نامه ۲۵ اقتصاد خوانده بر عوض شدن مسیر بازار سرمایه موثر است، اما نامه و درخواست و اعتراض و بیانیه هزاران سهامدار و فعال بورسی در ایجاد یک تعادل معاملاتی و افزایش نقدشوندگی تاثیرگذار نیست؟!

بازار سرمایه بیش از حد به سیاست زدگی دچار شده است و نباید بیش از این به این موضوع دامن زد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه