English

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرگزاری موج؛

تغییر دامنه نوسان درمان بورس نیست / تزریق نقدینگی از صندوق توسعه به بورس باید اجرایی شود

مرتضی علی اکبری گفت: در حال حاضر تغییر دامنه نوسان بورس تاثیری در رشد بورس ندارد اما وضعیت سهام ها را مشخص می کند و الان برای رهایی از وضعیت رکود و نوسان منفی بورس دولت باید تزریق نقدینگی از صندوق توسعه ملی را اجرایی کند.

تغییر دامنه نوسان درمان بورس نیست / تزریق نقدینگی از صندوق توسعه به بورس باید اجرایی شود

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه مصوبات شورای عالی بورس تنها در صورتی که منجر به ورود نقدینگی شود می تواند بورس را صعودی کند، گفت: شکل بازار خارج از مجموعه قوانین و مقررات تعیین می شود و تغییر قوانین و مقررات اثر چندانی روی روند بازار ندارد و تاثیر تغییر مقررات به معنای خوب شدن وضعیت بازار نیست، چراکه این بازار نیازمند ورود پول است.

مرتضی علی اکبری با بیان اینکه در شرایط کنونی حجم نوسان باید برداشته شود، تصریح کرد: در گذشته حق تقدم ها با نوسان منفی و مثبت ۱۰ معامله می شدند و هیچگاه این نمادها به شرایط بحرانی نرسیدند به همین دلیل سهام های ارزنده تحت تاثیر دامنه نوسان نخواهند بود و البته حذف دامنه نوسان بورس هم به معنای رشد قطعی بورس نیست، اما می تواند تکلیف بازار را تعیین کند.

او با نگاهی به تاثیر تصمیم گیری های اخیر شورای عالی بورس در روند معاملات، تصریح کرد: در حال حاضر وجوهی که از صندوق توسعه ملی برای ورود به بورس در نظر گرفته اند در صورتی که اجرا شود می تواند در بورس تاثیر بگذارد، در حال حاضر دولت منابع نقدینگی ندارد به همین دلیل تاکنون به این بهانه اقدامی برای حمایت از بورس انجام نداده، اما اگر موضوع ورود نقدینگی از صندوق توسعه ملی شعار باشد باعث افزایش بیشتر فروش سهام می شود.

تاثیر معافیت بانکها از خرید سهام دیگر شرکت ها

علی اکبری درباره تاثیر معافیت بانکها از خرید سهام دیگر شرکت ها، تصریح کرد: به طور قطع بانک ها هر چقدر سهام بخرند در بلندمدت نگهداری نخواهند و در نهایت فروشنده می شوند و اگر بانک ها آزاد باشند در بازار سهام خرید کنند ممکن است برخی از این موقعیت ها سواستفاده کنند یا به نفع بانک ها خریدها یا فروشی انجام دهند و به موقع عرضه نکنند و این می تواند تبعات منفی برای بازار داشته باشد از این رو باید روی ورود بانک ها به خرید سهام شرکت های دیگر در راستای حمایت از بورس کنترل وجود داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه اگر ابزارهای بازار به درستی تعریف شود کنترل ارز سهام هم ممکن خواهد بود، تصریح کرد: در حال حاضر شاخص رشد قابل ملاحظه ای نداشته و آینده بازار تا مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری همچنان مبهم خواهد ماند زیرا سیاست های اقتصادی دولت بعدی باید شفاف شود تا شرکت ها بتوانند این سیاست ها را در برنامه خود بگنجانند.

او با تاکید بر اینکه دیگر دولت نمی تواند بی خیال وضعیت بورس شود، اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰ میلیون سهامدار بورس داریم که ده میلیون آنها در همین شرایط بازار فعال هستند از این رو باید نگاه مستقل و ویژه ای از سوی رئیس جمهور برای بورس وجود داشته باشد.

تاثیر کاهش قیمت ارز و طلا بر بازار سهام 

این کارشناس بورس درباره تاثیر کاهش قیمت ارز و طلا بر بازار سهام گفت: در چند وقت اخیر کاهش نرخ ارز و طلا تاثیری روی بورس نداشته و عملا مردم دیگر سرمایه خود را وارد بورس نکردند و این تبعات از دست رفتن اعتماد مردم است، به طور قطع دولت باید شش ماه تا یکسال کار کند تا بتواند اعتماد مردم را جلب کند.

علی اکبری با تاکید بر اینکه اگر کسی فکر می کند در آینده نزدیک سهام دوباره به اوج قیمت های قبلی می رسد سخت در اشتباه است، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت اقتصاد ایران بسیار سیال است و متاثر از سیاست خارجی، مسائل اقتصادی و ... است و خیلی از اتفاقاتی که در ایران رخ می دهد در هیچ جای دنیا اتفاق نمی افتد و از طرف دیگر در ایران یک روزه قیمت های دستوری تعیین می شوند و عوارض کالاها برای واردات و صادرات تغییر می کند یا واردات و صادرات یک سری کالا به طور کامل ممنوع می شود به همین دلیل نمی توان وضعیت بورس را پیش بینی کرد.

او درباره دلایل اینکه عرضه اولیه های سال گذشته با زیان های سنگین مواجه شده اند، گفت: در زمانی که شاخص بالا می رفت برخی قیمت دلار را ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان در نظر می گرفتند و براساس قیمت جایگزینی عرضه اولیه ها را گران در نظر گرفتند و حالا قیمت ارز به ۲۰ هزار تومان رسیده و عملا قیمت ها هم نصف شده به همین دلیل عرضه اولیه ها هم در زیان رفته اند.

علی اکبری درباره اینکه چه سهام هایی در حال حاضر بیشتر ارزنده هستند، گفت: الان قیمت های سهامی ۵۰ شرکت برتر ارزنده شده و قابل خرید هستند و اگر کسی بلندمدت فکر کند می تواند با همین قیمت های الان نتیجه مثبتی بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه