English

ابوذر ندیمی در گفتگو با خبرگزاری موج؛

مجلس هیچ پیشنهادی برای افزایش سقف منابع وام ازدواج نداده است

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در حال حاضر اگر سقف منابع وام ازدواج زیاد شود در افزایش میزان وام هم می تواند موثر باشد، اما اگر قرار باشد که میزان منابع ثابت باشد افراد متقاضی باید مدت زمان بیشتری در صف انتظار بمانند. در شرایط کنونی نیز ما هیچ پیشنهادی از مجلس برای افزایش سقف منابع ندیده ایم.

مجلس هیچ پیشنهادی برای افزایش سقف منابع وام ازدواج نداده است

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه برخی ادعا می کنند به دنبال افزایش وام ازدواج هستند که در ظاهر هم بسیار خوشایند است، گفت: در حال حاضر اگر سقف منابع وام ازدواج زیاد شود در افزایش میزان وام هم می تواند موثر باشد، اما اگر قرار باشد که میزان منابع ثابت باشد و وام افزایش پیدا کند به این معناست که تسهیلات به تعداد کمتری پرداخت می شود و افراد متقاضی باید مدت زمان بیشتری در صف انتظار بمانند. در شرایط کنونی ما هیچ پیشنهادی از مجلس برای افزایش سقف منابع ندیده ایم.

ابوذر ندیمی با بیان اینکه افزایش وام ازدواج به ۱۰۰ میلیون تومان شعار قشنگی است، اظهار کرد: دولت در حال حاضر سالانه حدود ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات می دهد و بخشی از سود وام ازدواج را به جای متقاضیان پرداخت می کند، بنابراین اگر مجلس به دنبال افزایش وام ازدواج است باید میزان اعتبار دولت برای پرداخت سود تسهیلات وام ازدواج را بیشتر کند.

 نقدینگی ها در بازارهای مختلف

او درباره اینکه آیا مجلس با انتشار اوراق نفتی موافقت کرد یا خیر؟ گفت: قبلا انتشار این اوراق با مخالفت همراه بود به این دلیل که گفته می شد دولت با انتشار این اوراق، نقدینگی را از دست بخش خصوصی خارج می کند، اما امروز موضوع کاملا متفاوت است و بخش خصوصی به جای اینکه تولیدکننده باشد بیشتر تاجر است و بخشی از این نقدینگی ها در بازارهای مختلف همچون طلا، ارز و خودرو سر در می آورد و از آنجایی که اشتغالی از سرمایه های بخش خصوصی به وجود نمی آید، قابل دفاع نیست.

ندیمی با بیان اینکه هر وقت بخش خصوصی قابلیت و شرایط تولید را داشت بهتر بود که نقدینگی در دست بخش خصوصی می ماند، افزود: در حال حاضر به دلیل کرونا، مشکلات تورمی و ... بخش خصوصی عملا کاری نمی تواند بکند و از طرف دیگر انتشار این اوراق کمک می کند تا نقدینگی وارد بازارهای غیر مولد نشود. چراکه در شرایط کنونی بخش خصوصی بیشتر از مابه التفاوت های ارزی، تسهیلاتی و ... استفاده می کند.

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در حال حاضر انتشار اوراق نفتی به دلیل اینکه قیمت نفت در آینده بالا می رود می تواند سودده باشد و اگر هم این اتفاق نیفتاد دولت می تواند سود بانکی برای ارواق بپردازد، اظهار کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ میزان درآمد نفتی ۳۰ درصد بیشتر از درآمد نفتی بودجه ۹۹ است که مجلس می تواند تبصره هایی را قید کند تا درآمد اوراق و فروش خارجی نفت در مسیر تحقق پیش بینی ها حرکت کند.

مالیات در بودجه

او با اشاره به اینکه نگاه به مالیات در بودجه می تواند تفاوت باشد، گفت: در حال حاضر برخی می گویند مالیات جایگزین نفت و برخی می گویند مالیات شریک نفت، هرکدام از این رویکردها می تواند نقش مالیات در بودجه را تغییر دهد.

ندیمی درباره مالیات خانه های خالی، گفت: در حال حاضر عده ای با مالیات ستانی مخالفت می کنند و ادعا می کنند فشار را از دوش مردم بر میدارند، اما مساله اینجاست که اجرای مالیات بر خانه های خالی می تواند درآمدی محقق کند یا مبارزه با قاچاق به دلیل اینکه می تواند منجر به واردات قانونی شود درآمدهایی را برای دولت به همراه خواهد داشت اما اساسا اقداماتی در این زمینه انجام نمی دهند.

او تصریح کرد: در حال حاضر میلیاردها تومان معامله در بازار میوه و تره بار و حجره ها و ... انجام می شود که به دلیل اینکه کاملا مبالغ قرارداد مخفی است مالیاتی پرداخت نمی کنند و اگر جلوی این روند گرفته شود درآمدی را محقق می کند که می تواند به نفع کشور باشد.

ادعاها شعاری و سیاسی 

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص اینکه مجلس باید شعارهای ۴۰ ساله را اجرایی کند، گفت: اگر گفته می شود که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان قاچاق در کشور وجود دارد راهکارهای جلوگیری از آن را پیدا کنند و نباید از این شعارها برای مسائل سیاسی استفاده کرد.

او با تاکید بر اینکه آقایان ادعا کرده اند فلان میزان خانه خالی وجود دارد حالا باید قانون ابلاغ کنند که به درآمد منتهی شود تا مشخص شود این ادعاها شعاری و سیاسی نبوده است، اظهار کرد: امیدواریم که این اعداد و ارقام درست باشد و مجلس بتواند با مصوبات قانونی، درآمدهایی را از این راه به وجود بیاورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر سیاست های بودجه ای که در کشور دنبال می شود کاملا بر مبنای احتمالات است و سال آینده اگر این پیش بینی ها محقق نشود می تواند کشور را در آستانه یک تورم سرسام آور قرار دهد، حالا باید دید که مجلس چقدر می تواند تدابیر معقولی برای واقعی کردن بودجه سال آینده بیاندیشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه