English

رئیس اتحادیه نانوایی های تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج؛

علت هرج و مرج در قیمت نان بی توجهی مسئولان است / افزایش ۲ برابری قیمت خمیرمایه

بیژن نوروز مقدم پیشنهاد ما برای افزایش قیمت نان ۷۰ درصد است گفت: در حال حاضر هزینه های نانوایی مشخص است و خیلی از نانوایی ها خودشان قیمت نان را بالا برده اند و علت هرج و مرج در قیمت نان بی توجهی مسئولان مربوطه است.

علت هرج و مرج در قیمت نان بی توجهی مسئولان است / افزایش ۲ برابری قیمت خمیرمایه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در یکسال گذشته تورم در ایران مردم و کسب و کارها را زیر فشار قرار داده و برخی کالاها همچون شوینده ها، لبنیات، خودرو و... چندین بار در یک سال گذشته مصوبه افزایش قیمت گرفته اند و اخیر هم موضوع افزایش قیمت نان زیر ذره‌بین رفته است، دولت بدون توجه به وضعیت اقتصادی مردم یارانه‌ایی برای بخش نان در نظر نگرفته است؛ رئیس اتحادیه نانوایی های تهران درباره وضعیت قیمت نان اعلام کرده در حال حاضر هزینه های نانوایی مشخص است و خیلی از نانوایی ها خودشان قیمت نان را بالا برده اند و علت هرج و مرج در قیمت نان بی توجهی مسئولان مربوطه است.

رئیس اتحادیه نانوایی های تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره احتمال افزایش قیمت نان گفت: در حال حاضر پیشنهاد ۷۰ درصدی قیمت نان به ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده و آنها هم به کارگروه ملی آرد و نان ارجاع داده اند که پس از بررسی به استانداری ها اختیار افزایش قیمت را بدهند که از وزارت کشور هم استعلام شده اما تاکنون کارگروه هیچ جلسه‌ای را با اتحادیه نداشته است و درباره افزایش قیمت نان هم هیچ ابلاغیه ای نداشته اند.

بیژن نوروز مقدم با بیان اینکه در شرایط کنونی هزینه های تمام شده نان افزایش یافته است، افزود: تغییر دستمزد گارگر، هزینه آب، برق و گاز، هزینه شوینده ها و ... روی افزایش قیمت هر نان بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ تومان تاثیر گذاشته است و البته این هزینه براساس خمیر مایه‌ای که استفاده می کنند متفاوت است، برای نمونه نان بربری و سنگک بیشتر از نان لواش قیمت تمام شده آن بالا رفته است.

 

بیشتر بخوانید؛

گندم با قیمت ثابت و قبلی به کارخانه‌های آرد و نانواخانه‌ها عرضه می‌شود

 

درآمد نانوایی ها کفاف هزینه های آنها را نمی دهد

او با تاکید بر اینکه پیشنهاد اتحادیه برای افزایش قیمت نان ۷۰ درصد بوده است، اظهار کرد: تا امروز مسئولان دولتی هیچ مطلبی درباره قیمت نان عنوان نکرده اند و تنها اقدامی که در سال های اخیر انجام شده سهیمه بندی نان بوده است، در شرایط کنونی ۲۴ واحد نانوایی پروانه کسب آنها گرفته شده که به ۱۴ واحد روزانه ۲۰۰ کیلو آرد سهمیه داده اند و به ۱۰ واحد دیگر هنوز سهیمه‌ای تعلق نگرفته است.

رئیس اتحادیه نانوایی های تهران با بیان اینکه وقتی درآمد نانوایی ها کفاف هزینه های آنها را ندهد مجبور به کم فروشی و گران فروشی می شوند، اظهار کرد: برخی از این نانوایی ها برای اینکه بتوانند هزینه های کار خود را پرداخت کنند یا نان را بالاتر از قیمت مصوب بفروشد یا اندازه آن را کوچکتر کند در غیر اینصورت مجبور خواهد بود که تعطیل کند.

او افزود: ما با تعطیلی نانوایی ها مخالف هستیم چون مربوط به ارتزاق مردم است و جلوی آنها هم می ایستیم، اما وقتی یک نانوایی هزینه های زیادی برای جواز کسب و راه اندازی نانوایی‌اش انجام داده باید بتواند درآمدی داشته باشد که هزینه های خود را جبران کند.

افزایش ۲ برابری قیمت خمیرمایه

مقدم با اشاره به اینکه مجوز افزایش قیمت نان شهریور ۹۸ بود که بعد از ۵ سال قیمت نان ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: در همان زمان اصرار داشتیم که مدت زمان اجرای بخشنامه اعلام شود اما انجام نشد در نهایت در بخشنامه سال ۱۳۹۸ بندی اضافه شد که مادامی که قیمت گندم یا سایر هزینه های تولید افزایش پیدا نکرده این بخشنامه ملاک عمل است.

رئیس اتحادیه نانوایی های تهران با تاکید بر اینکه هزینه های نانوایی ها افزایش زیادی داشته است، تصریح کرد: شهریور سال گذشته هزینه حمل ۴۰ درصد افزایش یافت و امسال ۱۱ مهر ماه حدود ۵۷ درصد افزایش داشته و خمیرمایه از شهریور سال گذشته تا امسال ۳ دفعه افزایش قیمت یافته و در حال حاضر نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش قیمت داشته که این مربوط به سهمیه ای است که به صورت قانونی به نانوایی داده می شود و خارج از آن اگر نانوایی بخواهد آزاد بخرد هر کیسه ۱۰ کیلویی ۵۰ هزار تومان گرانتر باید بخرد و این مسائل نشان می دهد که آن بخشنامه سال گذشته نمی تواند ملاک عمل باشد زیرا هزینه های تولید نان افزایش یافته است.

افزایش سهمیه آرد

او با تاکید بر اینکه از ابتدای سال با افزایش حقوق ها به دنبال گرانی نان بوده ایم، گفت: در آن زمان به دلیل اینکه نزدیک ماه رمضان بود گفتیم بعد از ماه مبارک رمضان پیشنهاد افزایش قیمت نان را بدهیم که در زمان فریضه رمضان مردم تحت فشار قرار نگیرند و بعد از آن پیشنهاد افزایش قیمت داده ایم.

مقدم با انتقاد به اینکه تمام کالاهای مصرفی همچون شوینده چندین بار گران شده و مورد استفاده همه مردم است، اظهار کرد: آیا بین یک نانوایی با بقیه مردم تفاوتی وجود دارد که هزینه های آن ها با این گرانی ها افزایش پیدا نکند، به طور قطع نمی توانیم با این گرانی ها از یک نانوایی بخواهیم همچنان با قیمت سال گذشته نان را بفروشد.

رئیس اتحادیه نانوایی‌های تهران با اشاره به اینکه افزایش سهمیه آرد هم نمی تواند مشکل نانوایی ها را جبران کند، گفت: دولت باید این هزینه ۴۵۰ تا ۵۵۰ تومانی که در سال جاری به ازای هر نان اضافه شده را به نانوایی ها پرداخت کند، همانطوری که در سال های گذشته دولت برای کارخانجات آرد ۹ درصد هزینه آسیابانی را از محل گندم جبران کرده است.

آرد نانوایی ها رایگان شود 

مقدم با تاکید بر اینکه نانوایی یکی از اقشار کم درآمد جامعه است، اظهار کرد: دولت باید درآمد و هزینه های نانوایی ها را هماهنگ کند، در شرایط کنونی آرد ۳۰ درصد بر قیمت تمام شده نان تاثیر دارد و بخش عمده ای از هزینه نان مربوط به دستمزد کارگر است.

او با اشاره به اینکه دولت آرد یارانه به نانوایی ها را با قیمت ۳۲ هزار تومان می دهد، تصریح کرد: اگر فرض را بر این بگیریم که دولت به نانوایی ها ۱۰ کیسه آرد با قیمت ۳۲ هزار تومان می دهد و اگر آرد هم رایگان شود مجموعه کاهش هزینه می شود ۳۲۰ هزار تومان در حالی که هزینه برای آن ۴۵۰ هزار تومان تمام می شود و یک کسری دیگر باقی می ماند.

مقدم با بیان اینکه قبلا ستاد تنظیم بازار آنالیز قیمت نان را به سازمان حمایت داده بود اما کاری انجام نشد و بعد از آن به کارگروه ملی آرد و نان ارائه شده است، اظهار کرد: متاسفانه تصمیم گیری ها بدون حضور واحد صنفی انجام می شود، در حالی که نانوایی ها در مضیقه هستند باید فرض بر این داشت که نانوایی یک کارگاه تولیدی است و باید برای آن صرفه اقتصادی داشته باشد.

او با اشاره به اینکه همه ارگان ها آنالیز قیمت نان توسط اتحادیه را قبول دارند اما کاری انجام نداده اند، گفت: در حال حاضر هزینه های نانوایی مشخص است و خیلی از نانوایی ها خودشان قیمت نان را بالا برده اند و علت این هرج و مرج در قیمت نان بی توجهی مسئولان مربوطه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر تورم در ایران بیش از ۱۰۰ درصد است، هرچند مسئولان دولتی آن را حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد عنوان کرده اند، از سوی دیگر طبق بررسی های مرکز پژوهش های مجلس قدرت خرید دهک های پایین جامعه و کارگران نسبت به سال ۹۳ حدود ۲ برابر کاهش یافته و از آنجایی که نان قوت غالب مردم است هرگونه افزایش قیمت نان می تواند منجر به بروز مشکلات تغذیه ای در دهک های پایین جامعه شود، اما موضوع قیمت نان هم نباید به نانوایی دار ها آسیب وارد کند و دولت باید تورم های اخیر نانوایی ها را جبران کند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه