English

علیرضا سمیعی در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

راهکار حل مشکلات تهران خروج انبارها و شرکت های حملی و نقلی از شهر

کارشناس اقتصاد شهری گفت: در شرایط کنونی مرکز شهر تهران پر است از انبارها و پارکینگ و دفاتر شرکت‌های حمل و نقلی و ... که علاوه بر اشغال فضای شهری، خطرهای را برای مناطق مسکونی به همراه آورده اند و برای رفع این مشکل توصیه می شود در مکانی خارج از شهر تجمیع شوند.

راهکار حل مشکلات تهران خروج انبارها و شرکت های حملی و نقلی از شهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، شهر تهران با وجود اینکه خیلی متراکم و فشرده است و هرگونه ساخت و سازی در آن غیر ممکن است، اما با اجرای راهکارهایی می تواند بخشی از فشار گرانی مسکن، آلودگی هوا و ریسک های ناشی از فروپاشی شهر در نتیجه پس لرزه‌ها را کاهش داد، در واقع تهران نیازمند انتقال بخشی از فعالیت های کمتر اولویت دار و خطرناک به خارج از شهر است. در این رابطه با یک کارشناس اقتصاد شهری صحبت کردیم.

علیرضا سمیعی در این رابطه به خبرگزاری موج گفت: در شرایط کنونی بخشی از هزینه های تمام شده کالا مربوط به حمل و نقل است و از آنجایی که بیشتر انبار کالاها در شهر تهران مستقر هستند و کامیون ها به داخل شهر تردد می کنند هزینه های بالاتری از جمله ترافیک و ... را به تحویل گیرندگان کالا تحمیل می کنند و از طرف دیگر برای شهر آلودگی صوتی و دود به ارمغان می‌آورند که سلامت تمام شهر را به خطر می اندازند، از این رو باید انبارها و شرکت‌های حمل و نقلی که در داخل شهر هستند در منطقه ای بیرون شهر مستقر شوند تا به عنوان یک هاب توزیع کالا عمل کنند و مرکز پخش کالا به نقاط مختلف کشور و نیز تهران باشند.

او با بیان اینکه در شرایط کنونی کشورهای دنیا به سطح بالایی از تکنولوژی رسیده اند، افزود: یکی از مزیت های تکنولوژی این است که در زمان بحران کشورها می دانند چقدر موجودی انبار دارند و این موجودی دقیقا شامل چه کالاهایی است، اما در ایران انبارها سنتی هستند و وقتی یک محصول گران می شود به دلیل عدم آگاهی از موجودی انبار از آن کالا، واکنش مناسبی برای کنترل بازار انجام نمی شود و گاهی در شرایطی که در انبار از آن کالا وجود دارد باز هم واردات آن کالا ادامه می‌یابد و این مساله تعادل بازار را بر هم می زند.

سمیعی با نگاهی به راهکار رفع مشکلات کنونی شهر تهران تصریح کرد: اگر شهری فناورانه در اطراف تهران به عنوان هاب توزیع کالا ساخته شود و تمام انبارهای شهر که بخشی از آن کالای شیمیایی نیز هست در بیرون شهر مستقر شود، ضمن اینکه به زیبا سازی شهر کمک می کند و خطر انفجار انبار محصولات شیمیایی را نیز کاهش می دهد به کاهش هزینه جابجایی کالا نیز کمک می کند زیرا هاب توزیع کالا را می تواند به حمل و نقل ریلی تجهیز کرد و از طرف دیگر انبار کالاهای خطرناک را در زیر زمین ساخت و خطر بحران را از شهر دور کرد.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی، کشور سالانه هزینه های گزافی را صرف بخش درمان و سلامت می کند، گفت: بخشی از این بیماری ها در نتیجه آلودگی هوا، حوادث آتش سوزی انبارهای شیمیایی و ... بروز می کند که اگر در زمینه ساخت هاب توزیع کالا همکاری کنند، می توان به بسیاری از مشکلات موجود در سطح شهر تهران غلبه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با توجه به مشکلاتی همچون گرانی مسکن، زلزله، آلودگی هوا و ... در تهران که خطراتی را برای مناطق مسکونی و زندگی مردم به همراه آورده است و در آینده نیز می توانند بحران زا باشد، اگر دولت فعالیت های غیرضرورتی حمل و نقلی و انبارها را در مکانی خارج از شهر تجمیع کند به طور قطع بسیاری از این دسته مشکلات حل خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی