English

دبیر کانون صنایع غذایی کشور در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

کاهش صادرات صنایع غذایی در بهار ۹۹

کاوه زرگران گفت: در حال حاضر وضعیت تولیدات صنایع غذایی خوب است و مشکل خاصی در جابجایی محصولات نیز وجود ندارد، اما به طور کلی آمارهای صادراتی نشان می دهد که در بهار 99 صادرات این بخش کاهش داشته است.

کاهش صادرات صنایع غذایی در بهار 99

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، پس از شیوع ویروس کرونا میزان تقاضا برای محصولات غذایی در دنیا کاهش پیدا کرد، زیرا با تعطیلی رستوران ها، مراسم ها و ... عملا میزان مصرف مواد غذایی کاهش پیدا کرده بود و البته رکود اقتصادی و کاهش درآمد مردم نیز بر این کاهش تقاضا بی تاثیر نبود، در ایران برخلاف سایر کشورها کمبود مواد غذایی و ... هیچگاه احساس نشد، هرچند مانند سایر کشورها در یک مقطع زمانی فعالیت های تولیدی و ... تعطیل شدند که در میزان عرضه تاثیری نداشت.

دبیر کانون صنایع غذایی کشور در گفتگو با خبرگزاری موج با اشاره به اینکه صنعت غذایی کشور ظرفیتی 250 میلیون تنی دارد، افزود: در حال حاضر تنها 127 میلیون تن ماده خام در بخش کشاورزی تولید می شود و در بخش صنایع غذایی نیز مازاد بر تقاضای داخلی تولید داریم.

کاوه زرگران با بیان اینکه صنایع غذایی ظرفیت بالقوه برای ایجاد ارزش افزوده دارند، افزود: در ماه های گذشته تقاضا برای محصولات غذایی در ایران نه تنها کاهشی نداشته، بلکه در برخی محصولات نیز افزایشی بوده است.

او با نگاهی به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر صادرات محصولات غذایی کشور تصریح کرد: آمارهای صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی بهار 99 نشان می دهد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات کاهش داشته  است.

زرگران درباره وضعیت حمل و نقل محصولات غذایی برای صادرات در زمان کرونا، اظهار کرد: با توجه به اینکه شبکه جاده ای و ریلی خوبی در کشور وجود دارد مبادله کالا مشکلی نداشته، هرچند در فصل هایی از سال که پیک برداشت تولیدات کشاورزی هست جابجایی محصولات غذایی با تاخیری چند روزه انجام می شود.

او درباره تاثیر باز و بسته شدن برخی مرزهای شمالی همچون روسیه بر صنعت غذای کشور، تصریح کرد: از آنجایی که ما از روسیه واردات مواد غذایی یا مواد اولیه برای این صنعت نداریم بازگشایی مرز این کشور تاثیری بر اقتصاد این بخش ندارد، اما با توجه به صادرات محصولات کشاورزی ایران به این کشور به طور قطع بازگشایی مرز روسیه در آمار صادراتی تاثیر گذار خواهد بود.

او درباره وضعیت ارائه تسهیلات حمایتی دولت به شرکت های صنایع غذایی ، گفت: در حال حاضر 14 هزار کارخانه در صنعت غذای کشور وجود دارد که اطلاعات درباره آنها از تسهیلات دولت برای حمایت از کرونا در اختیار وزارت صنعت معدن و تجارت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با شیوع ویروس کرونا میزان تقاضا برای محصولات غذایی در دنیا کاهش پیدا کرد، زیرا با تعطیلی رستوران ها، مراسم ها و ... عملا میزان مصرف مواد غذایی کاهش پیدا کرده بود و رکود اقتصادی و کاهش درآمد مردم نیز بر این کاهش تقاضا بی تاثیر نبود، در ایران برخلاف سایر کشورها کمبود مواد غذایی و ... هیچگاه احساس نشد، هرچند مانند سایر کشورها در یک مقطعه زمانی فعالیت های تولیدی و ... تعطیل شدند ولی به دلیل بسته شدن مرزکشورهای همسایه میزان صادرات محصولات غذایی ایران در چند ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمی کاهش داشته است و قیمت ها نیز به دلیل افزایش قیمت دستمزد کارگر و تورم سالانه رشدی 30 تا 40 درصدی داشته است. همچنین محصولات صنایع غذایی که بخشی از مواد اولیه خود را از طریق واردات تامین می کردند، به دلیل گرانی نرخ ارز با تورم بالاتری مواجه شده اند، به همین دلیل ممکن است در بلندمدت میزان تقاضا برای برخی کالاها تغییر کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه