English

تاثیر کرونا بر قیمت میوه و سبزیجات / فروکش کردن قیمت زنجبیل و لیموترش دوام نیاورد

در اسفند 98 با شیوع کرونا در ایران قیمت محصولاتی همچون لیمو ترش، لیمو شیرین، سیر، زنجبیل تا چند برابر افزایش پیدا کرد، اما پس از اینکه بسیاری از کارشناسان پزشکی اعلام کردند که اثر برخی اقلام خوراکی بر نابودی ویروس کرونا تاییدیه پزشکی ندارد تقاضا و قیمت این محصولات کاهش یافت، اما به تازگی دوباره قیمت این محصولات روندی صعودی گرفته است.

تاثیر کرونا بر قیمت میوه و سبزیجات / فروکش کردن قیمت زنجبیل و لیموترش دوام نیاورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در ابتدای شیوع ویروس کرونا به دلیل اینکه اطلاعات دقیقی درباره آن وجود نداشت و از طرف دیگر پزشکان تاکید می کردند که علائمی همچون آنفولانزا و سرماخوردگی دارد باعث هجوم مردم برای خرید اقلامی شد که خواص درمانی برای سرما خوردگی دارد، به همین دلیل قیمت هر کیلوگرم زنجبیل که پیش از بروز کرونا بین ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان بود به ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان رسید و بعد بسیاری از کارشناسان پزشکی اعلام کردند اثر برخی اقلام خوراکی بر نابودی ویروس کرونا تاییدیه پزشکی ندارد و تقاضا و قیمت این محصولات کاهش یافت، اما از آنجایی که تشکیک اطلاعات پزشکی درباره ویروس کرونا در این مدت زیاد بوده و داروی موثری نیز برای مقابله با این ویروس ارائه نشده بار دیگر مردم به سمت مصرف داروهای خانگی رفته اند و در حال حاضر قیمت هر کیلو زنجبیل به بین ۶۵ تا ۹۰ هزار تومان رسیده است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم لیموترش که قبل از کرونا حدود 15 هزار تومان بود در روزهای پایانی اسفند پس از شیوع کرونا به کیلویی 30 هزار تومان رسید و در حال حاضر در نقاط مختلف تهران با قیمت هایی بین ۱۸ هزار تا ۲۹ هزار تومان به فروش می رسد. لیموشیرین نیز که پیش از بروز کرونا با قیمت بین 5 تا 10 هزار تومان عرضه می شد در روزهای پایانی اسفند 98 به قیمت بالای 30 هزار تومان در هر کیلو رسید و بعد از آن روندی کاهشی داشت، اما در هفته جاری دوباره قیمت آن رشد داشته و در تهران با قیمت ۱۵ هزار تا ۲۴ هزار تومان به فروش می رسد. سیرخشک از دیگر اقلام پرمصرف دوران کرونا هست که قیمت آن در اسفندماه به کیلویی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان رسید و الان بین 30 تا ۴۰ هزار تومان به فروش می رسد، البته در عمده فروشی ها با قیمت بین ۲۰ تا ۲۷ هزار تومان عرضه می شود.

همچنین در ایام نوروز قیمت هر کیلوگرم موز در میدان میوه و تره بار بین ۲۰ تا ۲۴ هزارتومان بود که با قیمت هایی بین ۳۰ هزار تا ۴۰ هزارتومان به دست مصرف کنندگان می رسید، در حالی که پیش از کرونا قیمت آن بین 10 تا 15 هزار تومان بود. البته بسته شدن مرزها و کاهش واردات مهمترین دلیل گرانی این محصول بود که در شرایط کنونی قیمت آن کاهش یافته و به 16 هزار تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با توجه به اینکه پزشکان و پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که ریشه کنی ویروس کرونا امکان پذیر نیست و احتمالا در بلند مدت مانند ویروس آنفولانزا و ... در جامعه باقی می ماند تقویت سیستم ایمنی بدن به عنوان مهمترین راهکار پیش روی مردم قرار گرفته است، چراکه تهیه واکسن و داروی درمانی اختصاصی ویروس کرونا بین 12 تا 18 ماه زمان نیاز دارد تا ساخته شود، از این رو مردم براساس اطلاعات طب سنتی به سمت مواد غذایی گرایش پیدا کرده اند که سیستم ایمنی بدن را در مقابل ویروس ها تقویت می کند، در چنین شرایطی تامین و عرضه کافی اقلام مورد تقاضا می تواند به تعادل بازار کمک کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه