English

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به خبرگزاری موج؛

اعتبار برای خرید تضمینی ۱۱ میلیون تن گندم تامین شده است / ۱۱ مبتلا به ویروس کرونا در زنجیره تامین غله

یزدان سیف گفت: با توجه به مصوبه ای دولت برای خرید تضمینی گندم، 12 هزار میلیارد تومان اعتبار از محل هدفمندی یارانه ها، 11 هزار میلیارد تومان از محل خط اعتباری بانک مرکزی اعتبار اختصاص یافته و مابقی اعتبار مورد نیاز نیز از منابع داخلی شرکت بازرگانی دولتی تامین می شود.

اعتبار برای خرید تضمینی 11 میلیون تن گندم تامین شده است / 11 مبتلا به ویروس کرونا در زنجیره تامین غله

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به اینکه از هفته آینده خرید تضمینی گندم آغاز می شود، گفت: در شرایط کنونی امکانات لجستیکی برای آغاز خرید تضمینی گندم در 7 استان گرمسیری مهیا شده است، اما به دلیل بارندگی های اخیر هنوز محموله ای تحویل نشده و پیش بینی می شود از هفته آینده خرید تضمینی آغاز شود و از دانشگاه های علوم پزشکی استان ها خواسته ایم که با توجه به شیوع ویروس کرونا پروتکل های بهداشتی لازم برای 1200 مراکز خرید تضمینی را تدوین کنند.

یزدان سیف با بیان اینکه تاکنون 11 نفر از کارکنان زنجیره تامین غله شرکت بازرگانی دولتی به ویروس کرونا مبتلا شده اند، اظهار کرد: تاکنون 9 نفر از آن ها بهبود یافته اند و یک نفر در قرنطینه و یک نفر نیز در بخش آی سی یو بستری است.

یزدان سیف در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج درباره اینکه سال گذشته به دلیل قیمت پایین خرید تضمینی گندم، حدود 7.5 میلیون تن گندم خریداری شد و کارشناسن معتقد بودند منجر به کاهش انگیزه کشت گندم در سال 99 منجر می شود، با در نظر گرفتن این شرایط آیا میزان 11 میلیون تن خرید تضمینی گندم در سال 99 محقق می شود؟ گفت: در بخش کشاورزی تنها مولفه قیمت در کشت اثر گذار نیست و عواملی همچون اقلیم و آب و هوا نیز در کشت موثر هستند و از طرف دیگر با توجه به بارندگی های سال زراعی اخیر امیدواریم برداشت گندم در 4 میلیون هکتار اراضی دیم مناطق غرب و شمال غرب کشور بهبود یابد که طبق این برآوردها معتقدیم خرید تضمینی 11 میلیون تن گندم محقق می شود، بر همین اساس، طبق مصوبه ای دولت، برای خرید تضمینی گندم 12 هزار میلیارد تومان اعتبار از محل هدفمندی یارانه ها، 11 هزار میلیارد تومان از محل خط اعتباری بانک مرکزی اعتبار اختصاص یافته و مابقی اعتبار مورد نیاز نیز از منابع داخلی شرکت بازرگانی دولتی تامین می شود.

او با اشاره به اینکه سال گذشته میزان تاخیر در پرداخت های خرید تضمینی گندم کاهش یافت، گفت: در سال 97 میانگین میزان تاخیر در پرداختی به کشاورزان گندمکار 29 روز بود که در سال 97 به 12 روز رسید و امیدواریم امسال نیز کاهش یابد. همچنین طبق برآورهای ما، میانگین میزان درآمد گندمکاران در سال 98 حدود 30 میلیون تومان بود که نسبت به سال قبل تر آن رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با تاکید بر اینکه الک خرید تضمینی گندم از مقیاس 2.2 به الک استاندارد کدکس تغییر کرده است، افزود: طبق نظرسنجی و ارزیابی که از سازمان ها و بخش های ذینفع داشتیم اصلاحاتی در الک و خرید تضمینی گندم داشتیم تا بتوانیم در سال 99 حدود 11 میلیون تن خرید تضمینی گندم انجام دهیم که اگر محقق شود رشدی 47 درصدی نسبت به سال 98 خواهیم داشت.

سیف با بیان اینکه در سال 99 پیش بینی می کنیم میزان تولید کلزا و دانه های روغنی نیز به 580  هزار تن برسد، تصریح کرد: در سال 98 حدود 431 هزار تن کلزا و دانه های روغنی در کشور برداشت شد که نسبت به سال قبل تر آن 12 درصد رشد داشت و امیدواریم این روند برای سال 99 نیز ادامه داشته باشد.

او با بیان اینکه در سال 98 حدود 10 میلیون و 674 هزار تن گندم برای تولید آرد، نان و سایر فرآورده ها توزیع شد، اظهار کرد: این عدد نسبت به سال 97 حدود 870 هزار تن کاهش یافته بود که به اختیارات خرید تضمینی بر می گشت، همچنین در توزیع برنج سال 98 حدود 53 درصد نسبت به سال 97 رشد داشتیم و در بخش روغن نیز سال گذشته با توزیع 540 هزار تن روغن رشد قابل ملاحظه ای در توزیع این محصول پیدا کردیم.

سیف تصریج کرد: در سال گذشته همچنین پروژه های ساخت سیلو که در سال های 80 تا 82 آغاز شده بودند را به بهره برداریم رساندیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه