English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

چالش های پیش پای مسکن ملی / عرضه مسکن دولتی ۲۵ درصد نیاز را تامین می‌کند

وعده دولت برای تحویل 400 هزار واحد مسکن ملی در دو سال از دو جهت قیمت تمام شده و زمان تحویل آن با اما و اگرهایی مواجه است، کارشناسان معتقدند که صنعتی سازی در این طرح برای کاهش قیمت به درستی رعایت نشده، از سوی دیگر در حال حاضر در برخی مناطق زمین این طرح با مشکل مواجه است که تحویل به موقع آن را با چالش مواجه کرده است.

 چالش های پیش پای مسکن ملی / عرضه مسکن دولتی 25 درصد نیاز را تامین می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، موضوع مسکن همچنان در صدر خبرهای رسانه ها قرار دارد، چراکه بازار مسکن با وجود کنترل نرخ ارز همچنان روندی صعودی دارد و در تازه ترین گزارش بانک مرکزی قیمت مسکن در آذر ماه نسبت به ماه گذشته رشدی 6 درصدی داشته، این در حالی است که در یک سال گذشته دولت مدعی آغاز روند نزولی قیمت مسکن در نیمه دوم سال 98 بوده، چراکه طرح ملی مسکن از پاییز امسال با هدف تامین نیاز مسکن سه دهک دوم کشور با هدف تعادل بخشی قیمت‌ها آغاز شده است، البته طبق قانون اساسی تامین مسکن برای دهک‌های مختلف از وظایف دولت بوده و موضوع نیاز کشور به یک میلیون واحد در سال فاصله زیادی با این برنامه دولت دارد و از آنجایی که کشور با رکود مواجه است فعال‌سازی ساخت‌وساز یکی از راهکارهای حفظ پویایی اقتصاد بوده و این مسئله چاره دیگری جز رونق این بخش از طریق افزایش تولید مسکن ندارد.

نایب‌رئیس اول مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه منسجمی برای تامین پایدار مسکن وجود ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر تعادل عرضه و تقاضا در بخش مسکن یک ضرورت است، اما دولت همچنان نگاهی به اجرای طرح آمایش و در اختیار قرار دادن زمین به سازنده‌ها برای تامین نیاز مسکن کشور ندارد.

حسام عقبایی با تاکید بر اینکه کاهش قیمت مسکن به نفع مردم و دولت است، افزود: در شرایطی دولت قول ساخت 200 هزار واحد داده که هنوز موضوع معارض زمین‌های مسکن ملی را حل نکرده‌اند، از این رو به نظر می‌رسد اجرای این طرح به دولت بعدی نیز کشیده می‌شود، با این حال اگر در دو سال آینده 400 هزار واحد تحویل شود تنها 20 درصد از نیاز کشور را تامین کرده است زیرا با در نظر گرفتن نیاز سالانه زوج های جوان سالانه در کشور باید یک میلیون مسکن ساخته شود و وعده ساخت این میزان مسکن تاثیر چندانی در تعادل بخشی بازار ندارد.

مسکن ملی چرا گران است؟

یکی از مشکلاتی که امروز در طرح ملی مسکن وجود دارد هزینه بالای ساخت آن است که محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج اعلام کرد که «هزینه ساخت هر مترمربع برای پروژه‌های مسکن ملی حداقل 2 میلیون و 500 هزار تومان است، بر همین مبنا متراژ واحدها بین 50 تا 75 متر خواهد بود». این قیمت به این دلیل مورد نقد قرار گرفته که اقشار ضعیف جامعه همچنان مشمول پایه حقوق وزارت کار یعنی یک میلیون و 500 هزار تومان هستند و توان پرداخت اقساط با نرخ بالا را ندارد. از سوی دیگر برخی مسئولان وزارت راه و شهرسازی با مطرح کردن اینکه در جایی مانند تهران میانگین قیمت هر متر آپارتمان بیش از 13 میلیون تومان بوده، از این رو قیمت مسکن اقدام ملی مناسب است. 

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری با تاکید بر اینکه صنعتی سازی تولید مسکن هزینه ساخت را کاهش می‌دهد، گفت: صنعتی سازی و تولید انبوه مسکن ساختمان موضوعی است که این روزها از سوی دولت دنبال نمی‌شود و این بی توجهی به استفاده مناسب از ظرفیت شرکت های صنعتی ساختمان باعث شده که هزینه ساخت بالا برود و حتی برای مسکن دولت نیز قدرت خرید برای همه وجود ندارد.

حسین افضلی با بیان اینکه دولت در اجرای طرح ملی مسکن بسیار کند عمل می کند، افزود: ضرورت تسریع در اجرای طرح ملی مسکن آنجاست که مولفه های همچون تورم، رکود و ... در زندگی مردم اثرات منفی دارد، از این رو باید واقع بین بود و با در نظر گرفتن شرایط مردم، بازار مسکن و .. مانع از تاخیر اجرای طرح مسکن شد، از این رو حمایت از تولید صنعتی مسکن، کلید بهبود وضعیت تولید مسکن و کاهش قیمت‌ها خواهد بود از طرف دیگر دولت با شناسایی موانع پیش روی طرح ملی باید مانع از تعویق اجرای آن شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، دولت از طرح ملی مسکن دفاع می‌کند و می‌گوید این پروژه در جاهایی اجرا می‌شود که دارای زیرساخت های مناسبی است و هزینه جدیدی را تحمیل نمی‌کند و از طرف دیگر تسهیلاتی تا 100 میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد و از طرف دیگر وعده داده است که تاخیری در تحویل مسکن ملی نخواهد داشت این در حالی است که کارشناسان می‌گویند در شرایطی که بخشی از زمین‌های طرح ملی مسکن با معارض مواجه است و هنوز هیچ‌کدام از این واحدها به صورت عملی اجرایی نشده است احتمال اینکه این طرح به دولت بعدی نیز کشیده شود وجود دارد و نکته دیگری که اجرای این طرح را با چالش مواجه کرده است قیمت بالای ساخت این واحدهاست که هدف تعادل بخشی این طرح را زیر سوال می‌برد، حال باید دید دولت آیا با تحویل به موقع این طرح می‌تواند ثابت کند طرح موثری است یا خیر؟

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه