English

موج گزارش می دهد؛

سفته بازار در بورس ضرر کردند/ دلایل افت بیش از ۱۰ هزار واحدی شاخص بورس تهران

کارشناسان معتقدند افت 10900 واحدی شاخص های بورس تهران به دلیل فروش سهام از سوی عرضه اولی ها، خبر انتشار اوراق و ... رخ داده و شرکت های که رشد سهام آن ها در نتیجه سفته بازی بوده این سقوط را تجربه کرده اند، اما شرکت های که سهام آنها بر مبنای ارزش ذاتیشان محاسبه شده، همچنان در ثبات قیمت ها باقی می مانند.

سفته بازار در بورس ضرر کردند/ دلایل افت بیش از 10 هزار واحدی شاخص بورس تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بازار سرمایه تهران در هفته جاری با افت 10900 واحدی همراه شده که برخی تحلیل ها حکایت از زیان 40 هزار میلیارد تومانی این بازار دارد، در چند ماه  گذشته پس از اینکه بازارهای همچون مسکن، ارز و خودرو با رکود همراه شد سیلی از سرمایه داران به بازار سرمایه مهاجرت کردند، چراکه ارزش دارایی شرکت ها در نتیجه تورم قیمت محصولات و املاک آنها ارزش سرمایه آنها را بالا برده بود و این باعث رونق بازار نیز شده بود و شاخص ها رشد فزاینده ای را کسب کردند، اما در یک اتفاق ناگهانی بازار سرمایه در هفته اخیر با افت شدیدی همراه بود.

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تاکید بر اینکه دلیل خاصی برای تداوم ریزش شاخص های بورس وجود ندارد، گفت: به نظر می رسد عامل کلی که در بورس تغییر ایجاد کرده به این موضوع بر می گردد که بیشتر سهامداران بورس حقیقی هستند و تغییر تکنیکالی را ملاک معاملات خود قرار می دهند و نسبت به نوسانات اقتصادی و سیاسی بیشترین واکنش را از خود نشان می دهند.

مرتضی علی اکبری با بیان اینکه سهامداران باید تحلیل تکنیکال را با تحلیل های بنیادی ترکیب کنند تا هیجان کاذب در بازار ایجاد نشود، افزود: در ماه های اخیر میزان نقدینگی در بازار زیاد شده و تعداد سهامداران تقریبا 30 درصد افزایش یافته و این وجوه تغییرات بازار را بالا برده است.

او با بیان اینکه هجوم یکبار سرمایه همواره با خروج یکبار سرمایه نیز همراه است، تصریح کرد: یکی از خبرهای اثر گذار در افت 10 هزار واحدی بورس که در سال های گذشته بی سابقه بوده این است که دولت می خواهد اوراق جدیدی را منتشر کند و بخشی از نقدینگی از بازار خارج می شود، به همین دلیل بازار نسبت به این موضوع واکنش نشان داده یا اینکه عرضه های جدید رخ داده یا برخی منتظر عرضه اوراق از سوی دولت هستند.

علی اکبری با تاکید بر اینکه افت بازار سرمایه تهدیدی برای سودآوری شرکت ها نیست، اظهار کرد: تغییر در شاخص ها به ویژه برای آنهایی که افزایش قابل توجهی در ارزش سهام خود در ماه های اخیر نداشته اند، تهدیدی ایجاد نمی کند، اما باید توجه داشت که بازار بورس کوتاه مدت نیست و آنهایی که به دنبال درآمدزایی در کوتاه مدت ورود کرده اند، به طور قطع سودی برای آنها نخواهد داشت و کسانی که در افت کنونی خسارت دیده اند شامل همین دسته از افراد هستند.

علی اکبری با اشاره به اینکه تاکنون در بورس سابقه نداشته که بیش از 10 هزار واحد شاخص بورس سقوط کرده باشد، اظهار کرد: به نظر می رسد دوباره شاخص ها به سطحی از ثبات بر می گردد.

چه کسانی ضرر کرده اند؟

در سال های گذشته بورس تهران از رشد قابل قبولی برخوردار بوده و همین مساله میزان تغییرات بازار را بیشتر نمایان کرده است، یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره افت شاخص های بورس تهران ، گفت: در حال حاضر بازاری که شاخص آن دو برابر شده اصلاح آن سخت تر است بنابراین نباید واحدی به تغییرات نگاه کرد و باید درصدی لحاظ شود، برای نمونه وقتی شاخص 180 هزار باشد یک درصد ریزش 1800 واحد تغییر ایجاد می کند و وقتی شاخص 330 هزار باشد یک درصد افت 3 هزار و 300 درصد افت ایجاد می کند، بنابراین وقتی بازار بزرگ می شود اصلاحات آن بزرگتر شده که باید درصدی میزان تغییر را دید.

علی اصغر بهرامی با بیان اینکه بازار همیشه روبرو بالا نیست، افزود: این موضوع در تمام بازارها صادق است و سوال این است که آیا در بازاری مانند مسکن همیشه روندی افزایش دارد که به طور قطع بازار در شرایطی اشباع می‌شود، بازار سرمایه نیز مبتنی بر همین سرمایه ها بوده که متشکل از ساختمان و ... است، از این رو تغییرات سایر بازارها به ویژه وقتی حباب داشته باشد در بازار سرمایه نیز نمایان می شود، حال در شرایطی که قیمت کالاهای تولیدی بالا می رود ارزش سهام این شرکت ها نیز بالا می رود. بنابراین بخشی از این ارزش سهام شرکت ها در بورس حباب است.

او با تاکید بر اینکه در اقتصاد عرضه و تقاضا در یک نقطه تعادلی قیمت را تعیین می کنند، افزود: برای تمام بازارها نقطه تعادلی قیمت ها صادق است، در حال حاضر این افت حاکی از این است که بازار تعادلی برای سهام در یک نقطه به هم رسیده و از این به بعد ارزش ذاتی سهام مشخص می شود.

اصغر بهرامی با بیان اینکه دماسنج اقتصادی هر کشوری بورس است، اظهار کرد: در این بازار تغییرات به صورت شفاف روی کدال قرار می گیرد، اما در سایر بازارها این اطلاعات به این آسانی در دسترس قرار نمی گیرد، بنابراین می توان گفت که تغییرات در بازار مبتنی بر شرایط بازار بوده است، به عبارت دیگر شنبه یا یک شنبه جاری حدود 900 هزار نفر ارز اولیه دریافت کرده اند و این تازه واردها با کوچکترین منفی شدن بازار، سریع برای جلوگیری از ضرر بیشتر فردا در صف فروش قرار می گیرند، به همین دلیل عرضه اولی ها از ترس از دست دادن سرمایه ها با تغییرات از بازار خارج می شوند و این مساله باعث بزرگ شدن تغییر شده است.

او با تاکید بر اینکه در شش ماه گذشته عرضه اولی ها کمتر از 400 هزار نفر بوده، اما در شرایط کنونی به یک میلیون نفر رسیده است، اظهار کرد: از نظر تحلیل بنیادی خیلی از سهام ها رشد آن‌چنانی نکرده اند و حبابی در بازار آنها وجود ندارد و این شرکت ها ریزش نخواهند داشت و تنها برای شرکت های که حباب زیاد دارند این ریزش ادامه خواهد داشت. به عبارت دیگر شرکت های که سفته بازانه رشد کرده اند باید به ارزش ذاتی خود برگشته که در این فرایند آنهایی که از این شرکت ها سهام خریده اند با زیان بالایی روبرو می شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه