English

نایب رئیس اتحادیه اول مشاوران املاک در گفتگو با خبرگزاری موج؛

کاهش ۵ تا ۱۲ درصدی اجاره مسکن

حسام عقبایی گفت: در شهریورماه امسال قیمت اجاره مسکن بین 5 تا 15 درصد کاهش داشته است و پیش بینی می شود این روند در ماه های آینده نیز ادامه دار شود.

کاهش 5 تا 12 درصدی اجاره مسکن

نایب رئیس اتحادیه اول مشاوران املاک کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه رکود در بخش مسکن به 80 درصد رسیده است، گفت: در تابستان سال جاری خرید و فروش و  معاملات مسکن در تهران به شدت کاهش یافته، برای نمونه در نخستین ماه تابستان در سال 97 نزدیک به 20 هزار معامله ثبت شده بود که در مدت مشابه امسال این میزان معامله به 3 هزار مورد کاهش یافته است، از این رو به نظر می رسد کاهش 75 درصدی معاملات مسکن در شش ماهه نخست امسال باعث کاهش قیمت و مهاجرت معکوس شود.

حسام عقبایی با بیان اینکه بیشترین معاملات مسکن در چند ماه گذشته مربوط به ملک های با قیمت 300 تا 400 میلیون تومان بوده است، اظهار کرد: از مجموع معاملات صورت گرفته در بخش مسکن نزدیک به 15 درصد خرید و فروش ها مربوط به املاک با قیمت زیر 450 میلیون تومان بوده و نزدیک به 12 درصد از این معاملات نیز به ملک های با قیمت 450 تا 650 میلیون تومان اختصاص داشته است.

او با اعلام اینکه شرایط پرداخت وام به متقاضیان مسکن در حل مشکلات مردم در این بخش تاثیرگذار نیست، اظهار کرد: در حال حاضر برای وام 160 میلیون تومانی با نرخ سود 18 درصد نزدیک به 40 میلیون تومان از متقاضیان دریافت می شود و در نهایت میزان بازپرداخت متقاضی به 300 میلیون تومان می رسید که با این میزان درآمد کارمندی بازپرداخت برای آن ها بسیار چالش برانگیز است. از طرف دیگر این وام تنها سهم جزئی از قیمت مسکن را در برمی‌گیرد که با وجود آن نیز متقاضیان مسکن به ویژه مسکن اولی ها نمی توانند صاحب خانه شوند. همچنین وقتی با زبان آمار به این عددها نگاه می‌کنیم این میزان وام پرداختی تنها برای پرداخت 12 درصد از هزینه مسکن کافی است، این در حالی است که در سال 83 با پرداخت 15 میلیون تومان فرد می توانست نزدیک به 50 درصد از قیمت یک مسکن را بپردازد. بنابراین دولت اگر به دنبال راهکاری برای مشکل مسکن در کشور است علاوه بر اینکه باید نرخ سود تسهیلات این بخش را به تک رقمی برساند باید مدت زمان بازپرداخت آن را بالا ببرد.

نایب‌رئیس اتحادیه اول مشاوران املاک کشور با بیان اینکه این رکود در 25 سال گذشته بی سابقه بوده است، افزود: در شهرستان ها کاهش قیمت مسکن حدود 30 درصد بوده و در تهران برای واحدهای بزرگ میزان کاهش قیمت به این میزان می‌رسید، اما برای واحدهای کوچک‌تر میزان کاهش قیمت کمتر بوده است که به طور میانگین می توان در مناطق 22 گانه تهران کاهش قیمت مسکن بین 10 تا 20 درصد بوده است.

او با تاکید بر اینکه اجاره‌بها در شهریور ماه امسال بین 5 تا 15 درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: ادامه کاهش اجاره در شش ماهه دوم امسال ادامه خواهد داشت. چراکه در تابستان سال جاری میزان اجاره بهای مسکن بین 30 تا 40 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته بود.

عقبایی با اشاره به اینکه طرح شناسایی خانه های خالی عملیاتی نشد، اظهار کرد: اینکه مالیات 15 تا 25 درصدی بر خانه های خالی وضع شود، به طور عملی نمی تواند مشکل عدم تعادل بین عرضه و تقاضا را حل کند، از این رو دولت باید سیاست های جدید را در زمینه افزایش ساخت و ساز در کشور بکار ببرد تا در سال بین 300 تا 500 هزار واحد مسکن در کشور ساخته شود.

نایب رئیس اتحادیه اول مشاوران املاک کشور با بیان اینکه سیاست های توسعه مسکن و پولی و بانکی مطابقت ندارد، اظهار کرد: دولت در بسترسازی برای ساخت و ساز مسکن نیز در سال های گذشته موفق عمل نکرده و این به عنوان یک خلا در بخش مسکن باعث بی تحرکی و رکود شده است.

او با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد ساخت و سازهای بخش مسکن توسط بخش خصوصی انجام می شو ، اما عملا خصوصی نیست و فعالیت آن‌ها متاثر از دولت است، اظهار کرد: یکی از دلایل عدم کارایی سیاست های دولت در توسعه مسکن بی توجهی آن ها به نظرات بخش خصوصی است. از طرف دیگر رویکرد جزیره ای در دولت مانع از تحقق اهداف این بخش شده است.

عقبایی با بیان اینکه مسکن با سایر مسائل اجتماعی همچون تعویق ازدواج، تک فرزندی و ... ارتباط دارد، اظهار کرد: برخی از نهادها و وزارتخانه ها زمین هایی دارند که به عنوان دارایی نگهداشته اند، این در حالی است که برخی وزارتخانه ها، نهادها، بنیادها و ... زمین های حتی آمایش شده دارند که زیرساخت مناسبی برای ساخت و ساز نیز دارند و درصورتی که بودجه کافی نیز نداشته باشند می توانند در اختیار انبوه سازان قرار دهند تا پس از تکمیل شدن عرضه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم بخش مسکن است که با تورمی بیش از 120 درصدی روبرو شده و از طرف دیگر به دلیل اینکه 40 درصد از سرمایه در گردش اقتصاد ایران در این بخش می‌چرخد رکود آن فعالیت واحدهای صنعتی و معدنی را نیز تحت تاثیر قرار داده است، از این رو دولت باید سیاست‌های خود را در راستای کاهش قیمت مسکن مورد بازنگری قرار دهد که یکی از این اقدامات در اختیار قرار دادن زمین با قیمت صفر است، چراکه امروز در ایران بین 50 تا 70 درصد قیمت یک ملک را هزینه زمین تشکیل می دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی