English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

رایزنی برای تجارت غذا از تهران دنبال می شود

از زمانی که تحریم ها آمریکا علیه ایران آغاز شده بسیاری از شرکت های غذایی خارجی به بهانه محدودیت مبادلات بانکی همکاری های خود را کاهش داده اند و حضور ایران در کنفرانس های خارجی را متوقف کرده اند، از این رو پس از این مشارکت در بخش غلات ایران با برگزاری کنفرانس بین المللی در تهران دنبال می شود.

رایزنی برای تجارت غذا از تهران دنبال می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، یکی از بخش های که در یک سال و نیم گذشته با وجود ادعای آمریکایی ها زیر فشار تحریم ها بود، بخش غذا و دارو است، به طوری که نه تنها محصولات سبد غذایی مردم مشابه سایر کالاها دچار تورم شده اند نسبت به سال های گذشته محدود تر نیز شده، این موضوع متاثر از خط‌کشی‌های خزانه‌داری آمریکا برای شرکت‌های خارجی در همکاری با ایران بوده است، اما این مساله نتوانسته بر اراده تولیدکننده های ایرانی در توسعه صادرات غلبه کند، چراکه در یک سال گذشته نه تنها ایران در تامین نیاز غذایی با مشکلی مواجه نبوده، بلکه توانسته 100 میلیون دلار صادرات  آرد و نان داشته باشد.

رئیس اتاق ایران و سوئیس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه نان و غلات با اشاره به اینکه در حال حاضر در بخش تجارت غذا نیز آمریکا محدودیت ایجاد کرده است، گفت: در حال حاضر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید غذا و دارو از تحریم ها معاف هستند، اما با توجه به اینکه فضای ناامنی را برای تجارت با ایران به وجود آورده اند بسیاری از شرکت های خارجی از همکاری در تجارت غذا با ایران خودداری می کنند، از این رو ما به دنبال این هستیم که فضایی ایجاد کنیم که مخاطبان غلات ایران برای همکاری مذاکرات خود را در تهران دنبال کنند.

شریف نظام مافی با بیان اینکه بعد از برگشتن تحریم ها در نمایشگاه های بین المللی حضور ایرانی ها محدود شد و علت آن را نبود سازوکار بانکی برای مبادلات بانکی عنوان می کردند، افزود: برای نمونه در کنفرانس غلات در ژنو، استانبول و دبی ایرانی ها نتوانستند حضور پیدا کنند، از این‌رو برای جبران این مشکل به فکر برگزاری کنفرانسی بین المللی با همین عنوان در داخل ایران شدیم تا شرکت های بین المللی حضور پیدا کنند و در دو بخش فنی و تجاری و بانکی مباحثه انجام شود.

مدیر اجرایی کنفرانس با تاکید بر اینکه به دنبال تثبیت کنفرانس تهران در تقویم کاری شرکت های خارجی هستیم، اظهار کرد: در شرایط کنونی به دنبال تسهیل همکاری های بین المللی در بخش غلات هستیم، در شرایط کنونی برای نخستین دوره کشورهای که همکاری سنتی در بخش غلات ایران داشته اند آمادگی خود را برای حضور در تهران اعلام کرده اند، برای نمونه کشورهای همچون آلمان، سوئیس، روسیه، اوکراین، قزاقستان و ...در کنفرانس غلات تهران مشارکت خواهند داشت. البته برخی شرکت های آمریکایی در حوزه غلات همچون کاردین و بونگه که در اروپا ثبت‌ شده‌اند آمادگی اولیه خود را برای همکاری در بخش غلات ایران ابراز کرده اند.

نظام مافی با تاکید بر اینکه کاردین و بونگه آمریکایی هستند اما مقر آن ها در ژنو است، تصریح کرد: این دو شرکت به دلیل اینکه در سوئیس فعالیت می کنند، از سال های گذشته با ایران همکاری داشته اند.

او با تاکید بر اینکه به دنبال بسترسازی برای تسهیل همکاری در بخش تجارت غلات هستیم، اظهار کرد: در شرایط کنونی بانک های نیز که در تجارت غلات عمده مبادلات مالی را انجام می دهند از دیگر بخش های همکاری در این مشارکت هستند.

رئیس اتاق ایران و سوئیس با بیان اینکه سفرای کشورهای اتریش، سوئیس و ... در رایزنی ها برای توسعه همکاری حضور دارند، گفت: به طور قطع مهم‌ترین بخش برای تجارت در بخش غلات ایجاد روابط پایدار با شرکت ها است در میان حمایت دولت ها نیز می تواند به ایجاد روندی پایدار کمک کند.

همچنین یزدان سیف معاون وزیر کشاورزی در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه غلات با اشاره به اینکه در کنفرانس بین المللی دبی مانع از حضور شرکت های ایرانی شدند، گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی برای دعوت شرکت های خارجی در بخش غلات، مواد اولیه و ... در کنفرانس تهران انجام شده ، این همکاری بیشتر در زمینه تجهیزات و مواد اولیه است، از این رو از اهمیت بالایی برخوردار است.

همکاری با 56 کشور دنیا

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه در شرایط کنونی تولید در صنایع غذایی از روند خوبی برخوردار است، به خبرنگار موج، گفت: در حال حاضر اگر مشکل مبادلات بانکی برداشته شود نه تنها محدودیت های تولید مواد غذایی برداشته می شود در زمینه صادرات رونق بالایی خواهیم یافت.

محمدرضا مرتضوی با بیان اینکه در بخش شیرینی و شکلات ایران با 56 کشور دنیا همکاری دارد، افزود: در یک سال گذشته نزدیک به 800 میلیون دلار صادرات شیرینی و شکلات از ایران انجام شده که به بخش عمده ای از کشورهای اروپایی نیز این صادرات انجام گرفته، در بخش نان شیرینی نیز صادرات خوبی به کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با توجه به اینکه بازاری 400 میلیون نفری برای صادرات محصولات غلات ایران در همسایگی کشورمان وجود دارد و ایران با در اختیار داشتن 160 واحد نان صنعتی می تواند فعالیت بیشتری در این بخش داشته باشد، هرچند در شرایط کنونی تنها 10 درصد از نان مصرفی بازار داخلی صنعتی است  و 90 درصد از تولیدات سنتی استفاده می شود، با این حال توسعه همکاری با شرکت های خارجی در ایران می تواند زمینه ورود تجهیزات و توسعه تولیدات صنعتی نیز فراهم شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه