English

حسین اصغری در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

علت افزایش قیمت صیفی جات/قیمت تمام شده پیاز ۶۰۰ تومان است

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر میزان تولید گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز بیش از نیاز داخلی است و در هیچ دوره‌ای گرانی به دلیل نبود عرضه نباید اتفاق بیفتد.

علت افزایش قیمت صیفی جات/قیمت تمام شده پیاز 600 تومان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بازار محصولات صیفی جات در ایران در یک سال اخیر پر نوسان بوده است، در شرایطی که سال 97 نزدیک به 1.3 میلیارد دلار صادرات در این بخش انجام شده و به معنای این است که ایران با کمبود محصولات صیفی مواجه نیست، برای نمونه در سال 97 پیاز به قیمت 16 هزار تومان، گوجه به 12 هزار تومان و سیب زمینی به 12 هزار تومان برای هر کیلو رسیده بود، هرچند میزان تولید این محصولات بیش از تقاضا بوده و مسئولان می‌گویند این نوسانان موقتی بوده است، اما واقعیت حاکی از نبود نظارت و دست‌های دلالی است.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به وضعیت قیمت گذاری برخی محصولات صیفی، گفت: در شرایط کنونی که پیاز با قیمت هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد قیمت تمام شده این محصول 600 تومان است که بیشتر از 40 درصد برای کشاورز سود دارد.

حسین اصغری با بیان اینکه نباید روی یک قیمت محصول به سادگی قضاوت کرد، افزود: برای در نظر گرفتن سود یک کشاورز باید عملکرد را در نظر گرفت برای نمونه اگرچه قیمت هزار تومان برای پیاز ناچیز به نظر می رسد، اما وقتی کشاورز از زمین خود مثلا 70 تن پیاز برداشت می کند این درآمد سود ناخالص کشاورز خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه میزان مصرف و صادرات محصولات صیفی ایران مشخص است، تصریح کرد: اگر میزان تولید و عرضه بیشتر از مقدار نیاز بازار باشد، به‌طورقطع قیمت محصولات تعدیل خواهد شد، بنابراین کشاورزان باید مبتنی بر برنامه چهار فصل عمل کنند.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در برخی مناطق کشور در تمام روزهای ماه فروردین و اردیبهشت 98 بارندگی بود و بسیاری از کشاورزان نتوانستند در این ماه ها محصول خود را کشت کنند، اظهار کرد: این تغییرات در وضعیت جوی ممکن است باعث شود محصولی مانند گوجه فرنگی در یک بازه زمانی در بازار کاهش یابد و ما منتظر چین بعدی محصول باشیم یا اینکه نیاز به واردات یک محصول خاص داشته باشیم، اما این تغییرات به صورت کوتاه‌مدت و موقتی خواهد بود.

اصغری با تاکید بر اینکه بازار شرایط خاص خود را دارد که می‌توان با ذخیره‌سازی این مشکلات را کاهش داد، گفت: امروز در کشور ذخیره‌سازی پیاز و سیب زمینی وجود دارد، هرچند در شرایط کنونی ایران نزدیک به 2.3 میلیون تن پیاز در سال تولید می‌کند که بیش از نیاز داخلی است.

او با اشاره به اینکه امسال قیمت تمام شده‌ هیچ کشوری در تولید پیاز پایین تر از ایران نبود، افزود: به‌طورقطع قیمت تمام شده‌ هر محصولی متناسب با آن منطقه است، برای نمونه تولید محصول در شمال کشور با کمترین ریسک مواجه است، اما کشت همان محصول در جنوب کشور علاوه بر اینکه با ریسک سرما روبرو است باید نشاء کاری نیز انجام شود.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه قیمت پیاز در یک بازه زمانی در ابتدای سال 98 افزایش یافته بود که مربوط به کشت امسال نبوده است، تصریح کرد: در زمینه تولید سیب‌زمینی نیز مشکلی وجود ندارد، به‌طوری‌که در سال بیش از 5 میلیون تن سیب‌زمینی در کشور تولید می شود و نزدیک به 6 میلیون تن گوجه‌فرنگی نیز در کشور برداشت می‌شود.

اصغری با اشاره به میزان سرانه مصرف صیفی‌جات در کشور، گفت: سرانه مصرف پیاز در کشور 22 کیلو، گوجه  فرنگی با در نظر گرفتن مصرف رب 50 کیلوگرم و سیب‌زمینی حدود 43 کیلو است، افزود: حال اگر میزان سرانه مصرف این محصولات را با کل جمعیت ضرب کنیم میزان تقاضا مشخص می‌شود، برای نمونه با ضرب سرانه 50 کیلوگرم مصرف گوجه‌فرنگی در جمعیت 80 میلیونی کشور میزان تقاضای این محصول 4 میلیون تن به دست می‌آید که با توجه به اینکه در سال 6 میلیون تن گوجه‌فرنگی در کشور تولید می شود، همواره با مازاد عرضه روبرو هستیم و نباید هیچ گاه بحث افزایش قیمت ناشی از کمبود عرضه مطرح باشد.

او با تاکید بر اینکه متوسط صادرات 5 سال گذشته پیاز 250 هزار تن بوده است، اظهار کرد: در این سال ها میزان صادرات 160 هزار تن و 330 هزار تن نیز داشته‌ایم، بنابراین گرانی به دلیل نبود محصولی مانند پیاز هیچ‌گاه در کشور مطرح نبوده است.

اصغری با نگاهی به میزان صادرات سالانه سایر محصولات صیفی گفت: در سال حدود 600 هزار تن سیب‌زمینی و 600 هزار تن گوجه‌فرنگی به‌صورت تازه خوری صادر می‌شود. همچنین بیش از 120 هزار محصول فرآوری شده‌ای گوجه فرنگی از کشور صادر شده است.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در این فصل بیشترین برداشت محصول را داریم، گفت: در حال حاضر بیشتر نگران کاهش قیمت‌ها هستیم، زیرا میزان عرضه بیشتر از تقاضا است.

او درباره فرآوری محصولات صیفی اظهار کرد: متولی این بخش وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اما به‌طورکلی می‌دانم ظرفیت ها بالایی در زمینه فرآوری گوجه‌فرنگی در کشور وجود دارد و تاکنون نیز اقدامات مناسبی انجام‌شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، یکی از مشکلات یک سال اخیر بازار صیفی جات نوسانات ناگهانی بوده که همزمان با افزایش قیمت ارز رخ می داده است، هرچند این گفتگو حاکی از آن است که میزان تولید این محصولات در کشور بیشتر از نیاز داخلی است، اما از آنجایی که در مقاطعی قیمت ارز به شدت بالا می رود بخش عمده ای از همین محصولات از طریق دلال ها از بازار جمع و صادر می شد، به همین دلیل است که در شرایطی که ایران بیش از نیاز داخلی پیاز تولید می کند که قیمت تمام شده‌ای آن 600 تومان است در یک مقطع زمانی با قیمت پیاز 16 هزار تومانی مواجه بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناجی

    فقط میشه حرف نزنید تاباز شاهد گرانی وتورم بی حد وحصر قیمتها نباشید لطفا

  • سرو

    آخه آقای مثلا کامل و همه چی دون اگه راست میگی بگو قیمت تمام شده خودروهای ایرانی و بقیه کالاها چقدره که در مورد محصولات کشاورزی نظر میدی تا حالا شده یه روز تو گرما و سرما سر زمین باشی . بررررررروووووو شفتل .

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی