English

پیش بینی اقتصادهای بزرگ جهان در سال ۲۰۲۱/ سهم ایران از آینده اقتصاد جهانی

با پیش بینی صندوق بین المللی پول، ایران در سال‌های 2018، 2019 و 2020 نیز همچنان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا باقی خواهد ماند اما در سال 2021 با پشت سر گذاشتن اسپانیا، عربستان و کانادا به جایگاه پانزدهم صعود خواهد کرد.

پیش بینی اقتصادهای بزرگ جهان در سال 2021/ سهم ایران از آینده اقتصاد جهانی

به گزارش خبرگزاری موج، ایالات متحده آمریکا بزرگ ترین اقتصاد جهان را در میان کشورهای دیگر در اختیار دارد. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2018 نزدیک به 20.4 تریلیون دلار است که در مقایسه با سال2017 رشد داشته و به  19,390 تریلیون دلار رسیده است.

بعد از آمریکا چین دارای دومین اقتصاد بزرگ جهان است. حجم اقتصاد چین 14 تریلیون دلار در سال 2018 است که پس از آمریکا، در مقام دوم جهان قرار گرفته است و ژاپن با حجم 5.1 تریلیون دلار، دارای سومین اقتصاد بزرگ جهان است.

بر این اساس، در رده‌بندی تولید ناخالص کشورها بر حسب قیمت‌ها،  پس از آمریکا، چین و ژاپن که اقتصادهای اول تا سوم جهان را به خود اختصاص داده‌اند، آلمان، انگلستان، فرانسه، هندوستان، ایتالیا، برزیل و کانادا، به ترتیب در رده‌های چهارم تا دهم قرار دارند. 

 

ده اقتصاد بزرگ جهان در سال 2018

نام کشور تولید ناخالص داخلی(تریلیون دلار) سال 2018
آمریکا 20.4
چین  14
ژاپن  5.1
آلمان 4.2
انگلستان  2.94
فرانسه 2.93
هندوستان 2.85
ایتالیا  2.18
برزیل 2.14
کانادا 1.8
منبع صندوق بین المللی پول IMF

صعود ایران به پانزدهمین اقتصاد برتر جهان

صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2017 بر اساس شاخص قدرت خرید، بالغ بر 1644 میلیارد دلار بوده و ایران از این نظر در رتبه 18 جهان قرار گرفته است.

با پیش بینی صندوق بین المللی پول، ایران در سال‌های 2018، 2019 و 2020 نیز همچنان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا باقی خواهد ماند اما در سال 2021 با پشت سر گذاشتن اسپانیا، عربستان و کانادا به جایگاه پانزدهم صعود خواهد کرد.

پیش بینی شده است تولید ناخالص داخلی ایران  در سال 2021 بر اساس شاخص قدرت خرید به 2095 میلیارد دلار برسد که بیشتر از تولید ناخالص داخلی اسپانیا، عربستان و کانادا خواهد شد.

تولید ناخالص داخلی اسپانیا بر اساس شاخص قدرت خرید در سال 2017 بالغ بر 1773.9 میلیارد دلار بوده که پیش بینی شده است این رقم در سال 2021 به 2094 میلیارد دلار برسد. تولید ناخالص داخلی عربستان نیز از 1773.5 میلیارد دلار در سال 2017 به 2078 میلیارد دلار در سال 2021 و تولید ناخالص داخلی کانادا از 1769 میلیارد دلار در سال 2017 به 2073 میلیارد دلار در سال 2021 خواهد رسید.

چین بزرگ ترین اقتصاد جهان در سال 2021

بر این اساس چین با تولید ناخالص داخلی 23159 میلیارد دلاری بزرگترین اقتصاد جهان در سال 2021 را خواهد داشت و آمریکا با 19390 میلیارد دلار و هند با 9459 میلیارد دلار به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار می گیرند.

اقتصادهای بزرگ جهان

پیش بینی آینده اقتصاد ایران در سال های ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰

براساس پیش بینی مرکز مطالعات PWC درباره آینده اقتصاد ایران در دو سال ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰، ایران در سال ۲۰۳۰، شانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا خواهد بود و تا سال ۲۰۵۰ نیز به جایگاه چهاردهم ارتقا می یابد. البته این پیش بینی به گفته مرکز مطالعاتی پی دبلیوسی بسیار محتاطانه است و رسیدن اقتصاد ایران از نظر بزرگی به جایگاه دوازدهم در دنیا هم بسیار محتمل است که برای ایران خبر خوبی است و در صورت این ارتقا می توان انتظار داشت جایگاه اقتصادی و سیاسی ایران هم در دنیا تقویت شود که تهدیدی بزرگ برای اقتصادهای صنعتی امروز به خصوص آمریکا خواهد بود.

در سال ۲۰۳۰ ارزش تولید ناخالص داخلی ایران به مرز ۲.۳۵۴ هزار میلیارد دلار می رسد و وضعیتی مشابه کشورهای ایتالیا و اسپانیا خواهد داشت.

طبق این گزارش در سال ۲۰۱۶ ایران از نظر بزرگی اقتصادی در رتبه 18 جهان قرار گرفته بود و به دلیل اجرای طرح های اصلاحاتی اقتصادی و توسعه صنعتی و البته تلاش برای کاهش وابستگی به نفت می تواند در سال ۲۰۳۰ با دو پله صعود به جایگاه ۱۶ دست یابد. در این سال ارزش تولید ناخالص داخلی ایران از کشورهای کانادا، استرالیا، آرژانتین و مالزی بیشتر خواهد بود ولی سرانه تولید ناخالص داخلی ایران از کشورهای مذکور کمتر گزارش شده است.

پیش بینی آینده اقتصاد جهان در سال های ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰

بر اساس پیش بینی ها در سال ۲۰۵۰ سهم اقتصاد چین از تولید ناخالص داخلی دنیا بر مبنای برابری قدرت خرید بالغ بر ۲۰ درصد است و هند پس از چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا معرفی می شود.

ارزش تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۵۰ در کشور چین و هند بر مبنای برابری قدرت خرید بیش از آمریکا خواهد بود و این دو کشور با تصاحب دو جایگاه اول در رده بندی اقتصادهای دنیا، آمریکا را پشت سر می گذارند. این در حالی است که در سال ۲۰۵۰ سهم ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از تولید ناخالص داخلی دنیا تنها ۹ درصد خواهد بود.

در سال ۲۰۳۰ ترکیه دوازدهمین اقتصاد بزرگ دنیا خواهد بود و ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور از عربستان و کره جنوبی بیشتر خواهد بود و کشورهای بریتانیا و فرانسه به ترتیب جایگاه دهم و یازدهم این فهرست را به خود خود اختصاص خواهند داد. ارزش تولید ناخالص داخلی ترکیه در این سال برابر با ۲.۹۹۶ میلیارد دلار پیش بینی شده است.

 در فاصله سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۵۰، ارزش تولید ناخالص داخلی اقتصادهای در حال گذار آسیایی با نرخی دو برابر اقتصادهای صنعتی رشد می کند. به همین دلیل از مجموع هفت اقتصاد برتر دنیا، شش اقتصاد را کشورهای در حال توسعه و بازارهای درحال گذار تشکیل می دهند که چین جایگاه اول، هند جایگاه دوم و اندونزی بعد از آمریکا جایگاه چهارم را خواهد داشت.

بریتانیا در سال ۲۰۵۰ دهمین اقتصاد بزرگ دنیا خواهد بود و کشورهای فرانسه و ایتالیا در جایگاه یازدهمین تا بیستمین اقتصاد بزرگ دنیا قرار می گیرند. در این سال بزرگی اقتصاد کشورهای مکزیک، ترکیه و ویتنام از این دو کشور اروپایی بیشتر خواهد بود.

20اقتصاد بزرگ دنیادر سال2030

انتظار می رود در سال های پیش رو نه تنها سهم اقتصادی آمریکا در اقتصاد دنیا کمتر شود، بلکه جایگاه و قدرت سیاسی این کشور هم سیر نزولی به خود بگیرد که مسئله ای بسیار نگران کننده برای مقامات آمریکا است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • علی

    امار یکم احمدی نژادی به نظر میرسه

  • F

    پیش‌بینی‌ها بعضا درست در نیومد

  • آبان

    دقت کردید به اسم موسسه پیش بینی کننده. پی دبیلو سی !

  • ناشناس

    فقط بایدخندید به دروغهای شاخدار مرغ پخته هم خندش میگیره

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی