English

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران در گفت و گو با خبرگزاری موج:

تعرفه ترجیحی عامل افزایش قاچاق پوشاک نیست

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران گفت: برخی فعالان حوزه نساجی معتقدند اگر تعرفه ها بالا برود قاچاق کاهش می یابد و کاهش تعرفه در تجارت ترجیهی با ترکیه قاچاق را افزایش داده در حالی که برخی برندهای ترکیه در ایران مشتری دارند و بدون تعرفه ترجیحی به جای واردات رسمی با قاچاق وارد می شوند.

تعرفه ترجیحی عامل افزایش قاچاق پوشاک نیست

علیرضا حائری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در تجارت ترجیهی با ترکیه تعرفه پوشاک چندان کاهش پیدا نکرده است، گفت: تعرفه پوشاک در حالت عادی 55 درصد است که در تعرفه ترجیحی با ترکیه به 40 درصد کاهش یافته و این مساله نمی تواند عامل مهمی در افزایش واردات پوشاک از ترکیه باشد و از طرف دیگر این برندها در بازار ایران توانسته اند مشتری جذب کنند و اگر به صورت قانونی وارد نشوند به طور قطع قاچاق آن افزایش خواهد یافت زیرا در بازار ایران تقاضا برای این برندها وجود دارد از این رو می توان گفت تعرفه ترجیحی باعث کاهش قاچاق از مرز ترکیه شده است.

نظر حائری در ارتباط با قاچاق پوشاک

دبیر سابق انجمن نساجی ایران با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 2.5 میلیارد دلار قاچاق پوشاک در ایران انجام می شود تصریح کرد: قاچاق پوشاک از راه های مختلفی همچون ورود کانتینری، کوله بری، قاچاق چمدانی و... صورت می گیرد و دلیل این مساله را می تواند در دو بخش تعریف کرد؛ نخست اینکه محصول یا برندی در بازار ایران مشتری دارد اما واردات رسمی ندارد یا تعرفه آن بسیار بالاست به همین دلیل قاچاق این محصول افزایش می یابد. بخش دیگر اینکه محصولی ممکن است در ایران تولید شود اما نمونه خارجی آن از کیفیت بالاتری برخودار باشد در چنین حالتی نیز مشتریانی برای محصول خارجی وجود دارد که اگر واردات آن محدود شود قاچاق محصول تقاضای داخلی را تامین خواهد کرد. از این رو منطقی است که 20 درصد از بازار پوشاک ایران در اختیار برندهای خارجی قرار گیرد تا کشورهای مقابل نیز همین سهم از بازار را در اختیار برندهای ایرانی قرار دهند.

روز گذشته اسدالله عسگراولادی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفته بود« به عقیده من با انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی، میزان قاچاق کالا البسه از ترکیه به ایران افزایش یافته است. به نحوی که انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه فقط موجب شد تا دولت، راحت تر گاز ایران را به ترک ها بفروشد.»

این مساله در حالی مطرح شده است که پیش تر علی‌اکبرپوراحمد‌نژاد دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران گفته بود: « در بخش پوشاک بیشترین قاچاق مربوط به لباس‌های کودکان و لباس‌های زنانه است، زیرا این اقلام بیشترین ظریف کاری را دارند، تولید آنها در کشور مقرون بصرفه نیست و معمولا از طریق واردات تامین می‌شوند.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه