English

دبیر شورای عالی مناطق آزاد:

افزایش میزان سرمایه گذاری با استفاده از منابع فاینانس و سایر منابع بین المللی از اهداف مناطق آزاد است

بانک گفت: افزایش میزان سرمایه گذاری به خصوص سرمایه گذاری خارجی با استفاده از منابع فاینانس و سایر منابع بین المللی از اهداف مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است و تاکنون 27 میلیارد دلار توافق نامه در این خصوص مبادله شده است.

افزایش میزان سرمایه گذاری با استفاده از منابع فاینانس و سایر منابع بین المللی از اهداف مناطق آزاد است

به گزارش خبرگزاری موج، مرتضی بانک عصر پنجشنبه در حاشیه همایش مدیران عامل مناطق ویژه اقتصادی کشور در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم گفت: مناطق ویژه و آزاد اقتصادی با تسهیل فرآیند راه اندازی کسب و کار و صدور مجوزهای قانونی، الگوی مناسبی برای انجام فعالیت های اقتصادی و تجاری در کشور می باشد.
وی بیان کرد: زیر ساخت ها و تجهیزات مستقر در این مناطق زمینه جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی را فراهم و شرایط را برای راه اندازی واحدهای صنعتی و تولیدی جدید، مهیا می کند.
وی ادامه داد: افزایش میزان سرمایه گذاری به خصوص سرمایه گذاری خارجی با استفاده از منابع فاینانس و سایر منابع بین المللی از اهداف مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است و تاکنون 27 میلیارد دلار توافق نامه در این خصوص مبادله شده است.

لزوم افزایش سرمایه گذاری به 50 میلیارد دلار در مناطق آزاد

بانک گفت: بر اساس برنامه توسعه کشور این میزان باید در هر سال به رقم 50 میلیارد دلار افزایش یابد و در این راستا اقدام های مطلوبی برای جذب سرمایه گذاران خارجی با معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران انجام شده است.
وی با اشاره به آسان بودن فرآینده جذب سرمایه گذار خارجی در مناطق ویژه و آزاد اقتصادی نسبت به سایر بخش های اقتصادی کشور، بیان کرد: این مساله فرصت خوبی را برای مسئولان مناطق ویژه و آزاد اقتصادی فراهم آورده است تا طرح ها و پروژه های اولویت دار خود را مشخص و با همکاری سایر دستگاه های کشور همچون وزارت اقتصاد ودارایی برای جذب سرمایه گذار اقدام کنند.
وی ادامه داد: در موضوع صادرات دولت در طول چهار سال گذشته توجه ویژه ای به ظرفیت های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی داشت و این مناطق در عمل به تکالیف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دومین نهاد موفق کشور بودند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: در طول چهار سال گذشته حجم صادرات از مناطق آزاد به رقم 2 و نیم میلیارد دلار رسید و حجم صادرات در مناطق ویژه که دولت ها از مدت ها قبل برای ایجاد صنایع و واحدهای تولیدی در آن سرمایه گذاری کرده اند، 77 میلیارد دلار گزارش شده است.
وی بیان کرد: اشتغالزایی سومین هدف مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است و هم اکنون 275 هزار تن در مناطق آزاد مشغول کار هستند که این رقم در مناطق ویژه اقتصادی بسیار چشمگیرتر از این میزان است.
وی ادامه داد: توسعه شرکت های دانش بنیان، حضور در نمایشگاه های بین المللی و صادرات به کشور های منطقه از جمله برنامه های در اولویت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.

در حال حاضر 7 منطقه آزاد و 33 منطقه ویژه اقتصادی فعال است


بانک گفت: هم اکنون 7 منطقه آزاد و 33 منطقه ویژه اقتصادی در کشور فعال هستند؛ همچنین تعدادی از مناطق نیز در انتظار کسب مراحل قانونی برای فعالیت بوده و تعدادی از مناطق ویژه و آزاد نیز، روند قانونی خود را برای گرفتن مجوز فعالیت، در مجلس شورای اسلامی طی می کنند.
وی بیان کرد: مردم باید آگاه باشند وجود مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در فرآینده اشتغال سهم عمده ای در دنیا ندارد، برای مثال در سه هزار و 500 منطقه ویژه و آزاد اقتصادی در جهان تنها 70 میلیون تن فعالیت می کنند، بنابراین این مناطق الگوهای خوبی برای راه اندازی کسب و کار و توسعه صنعت با رعایت استانداردهای اقتصادی در سایر مناطق هستند و با این هدف ایجاد می شوند.
وی ادامه داد: یک هزار و 200 واحد صنعتی در مناطق آزاد اقتصادی کشور مجوز فعالیت دارند که از این تعداد بیش از 80 درصد واحدها فعال هستند.
مشاور رئیس جمهوری در امور مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به این که مناطق ویژه سهم بزرگی در توسعه صادرات و پیاده سازی دستورالعمل اقتصاد مقاومتی دارند، گفت: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان از مناطق موفق کشور است که 110 واحد صنعتی و تولیدی با اشتغالزایی برای سه هزار تن در آن فعالیت می کنند.
وی بیان کرد: موقعیت ویژه این منطقه از جمله قرار گرفتن در مرکز کشور و نزدیکی به مراکز صنعتی، ظرفیت منحصر به فردی را برای سرمایه گذاری و راه اندازی فعالیت های اقتصادی در آن به وجود آورده است.
وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان از زیرساخت های توسعه ای مناسبی برخوردار است و می تواند به درخواست متقاضیان برای فعالیت در منطقه، در کوتاه ترین زمان پاسخ دهد.
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در 50 کیلومتری شهر قم، به عنوان مهمترین و نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی - اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراه های اصلی شمال - جنوب و شرق - غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.
مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور روز پنجشنبه از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم بازدید و عصر پنجشنبه در همایش مدیران عامل مناطق ویژه اقتصادی کشور در سالن همایش های منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان شرکت کرد.
 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی